Om man sitter med Office (PC) på jobbet och Mac hemma. Funkar det att använda NeoOffice då på samma dokument? Eller får man hålla på och spara i RTF-format eller nåt hela tiden.
Ja, det fungerar.
Normalt sparar NeoOffice (och de andra öppna och fria progammen) i .odt som står för "open document text" och som är ett fritt och öppet dokumentformat som fler och fler myndigheter, företag och organisationer kräver att sina handlingar ska sparas i.
Men NeoOffice både öppnar och sparar i .doc och de andra officeformaten. Dessutom kan du spara presentationer i Flash (.swf) och alla dokument direkt som .pdf, men den funktionen är ju mer värdefull på en PC än på en Mac som redan kan spara allt i .pdf.
Det går utmärkt att ställa in så att NeoOffice automatiskt öppnas när du dubbelklickar ett worddokument på datorn hemma.
Är Office på PC och Mac helt kompatibla så man kan köra samma dokument fram och tillbaka hur som helst utan buggar eller felformatreringar?
Det tror jag inte nån vill garantera, inte ens Microsoft mellan sina egna Word-versioner. Men jag har nästan aldrig råkat ut för några problem, med undantag för omformattering för att vissa typsnitt inte funnits på datorn där jag öppnat dokumentet, men det har ju inte med programmet att göra.
Det finns många andra alternativ, men det extremt trevilga med NeoOffice, OpenOffice och AbiWord är att de är Open Source, öppen och fri programkod, som dels gör att de är gratis, sprid dem hur mycket ni vill, dels gör den framtidssäkra eftersom era dokument, speciellt om ni så småningom sparar i .odt, alltid kommer gå att läsa, även om hundra år och efter ett tredje världskrig.
Har ni mer frågor om fria och öppna program, ställ dem gärna till mig eller till våra studenter som pluggar Open Source på N3P i Stockholm.