Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Schysst alternativ till Microsoft Office?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-22 00:17

Någon som kan hjälpa en switcher med några bra alternativ till Microsoft Office? Är tacksam för svar!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-22 00:28

Microsoft Office finns till Mac. Annars finns Apples iWork med Pages (motsvarar Word) och Keynote (PowerPoint). Även OpenOffice.

Ursprungligen av MacWibe:

Någon som kan hjälpa en switcher med några bra alternativ till Microsoft Office? Är tacksam för svar!

Microsoft Office 2004 är utmärkt för MacOS X. Microsoft Office 2007 kommer snart för MacOS X och blir i det närmaste exakt som Office 2007 för Vista.

Annars finns nästan lika utmärkta men fria och öppna NeoOffice samt, om du bara jagar ordbehandling det utmärkta, snabba, fria och öppna AbiWord. Båda dessa fungerar precis som vanliga Mac-program. På N3P kör vi NeoOffice på våra MacBooks och det går som tåget.

Till sist - har du redan en Office för Windows samt en ny Mac med Intel, kan du överväga att fortsätta köra ditt Office-paket genom Crossover som gör att många PC-program fungerar direkt i Mac, utan Windows!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-22 08:03

Stämmer in på NeoOffice. OpenOffice fast (nästan) maccigt. Mycket jobb återstår i form av finputs dock. Använder det själv istället för Rosetta-driven Office.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 09:36

Bästa ordbehandlaren för Mac är, tycker jag, Nisus Writer Express. Bättre än Word på många sätt. Priser hittar du här. Däremot verkar det vara svårt att ersätta Excel med något vettigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 12:29
Ursprungligen av Mondo:

Bästa ordbehandlaren för Mac är, tycker jag, Nisus Writer Express. Bättre än Word på många sätt. Priser hittar du här. Däremot verkar det vara svårt att ersätta Excel med något vettigt.

Nisus Writer är en suverän ordbehandlare. On man är ute efter en sådan gör man sig själv en otjänst om man inte provar Nisus!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-16 13:11

Själv använder jag Mariner Write och Mariner Calc. Det förstnämnda finns dessutom på svenska. http://www.marinersoftware.com/

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 16:27

Är nyfiken på Neooffice men det härt gör mig något skraj.. Ni som kör det, hur buggigt är det?

NeoOffice 2.0 Aqua Beta 3 is a test release and may have some undiscovered bugs that may cause NeoOffice to crash. If you feel that you need software that has been heavily tested, we recommend that you use a commercially-supported product like Microsoft Office.

Since NeoOffice is developed by volunteers and tested by users, we expect that users will find crashing or other serious bugs. We strongly recommend that you save your work frequently so that if you encounter a crashing bug, you will not lose much data.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-03 18:37

Jag tycker att NeoOffice har en lång bit kvar innan den är värdig ersättare för Office. Jag ser den som ett BUDGET alternativ. Håller mig till iWork och Office 2004 i väntan på Office 2007.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 12:01

Om man sitter med Office (PC) på jobbet och Mac hemma. Funkar det att använda NeoOffice då på samma dokument? Eller får man hålla på och spara i RTF-format eller nåt hela tiden.

Är Office på PC och Mac helt kompatibla så man kan köra samma dokument fram och tillbaka hur som helst utan buggar eller felformatreringar?

Ursprungligen av danjo:

Om man sitter med Office (PC) på jobbet och Mac hemma. Funkar det att använda NeoOffice då på samma dokument? Eller får man hålla på och spara i RTF-format eller nåt hela tiden.

Ja, det fungerar.

Normalt sparar NeoOffice (och de andra öppna och fria progammen) i .odt som står för "open document text" och som är ett fritt och öppet dokumentformat som fler och fler myndigheter, företag och organisationer kräver att sina handlingar ska sparas i.

Men NeoOffice både öppnar och sparar i .doc och de andra officeformaten. Dessutom kan du spara presentationer i Flash (.swf) och alla dokument direkt som .pdf, men den funktionen är ju mer värdefull på en PC än på en Mac som redan kan spara allt i .pdf.

Det går utmärkt att ställa in så att NeoOffice automatiskt öppnas när du dubbelklickar ett worddokument på datorn hemma.

Ursprungligen av danjo:

Är Office på PC och Mac helt kompatibla så man kan köra samma dokument fram och tillbaka hur som helst utan buggar eller felformatreringar?

Det tror jag inte nån vill garantera, inte ens Microsoft mellan sina egna Word-versioner. Men jag har nästan aldrig råkat ut för några problem, med undantag för omformattering för att vissa typsnitt inte funnits på datorn där jag öppnat dokumentet, men det har ju inte med programmet att göra.

Det finns många andra alternativ, men det extremt trevilga med NeoOffice, OpenOffice och AbiWord är att de är Open Source, öppen och fri programkod, som dels gör att de är gratis, sprid dem hur mycket ni vill, dels gör den framtidssäkra eftersom era dokument, speciellt om ni så småningom sparar i .odt, alltid kommer gå att läsa, även om hundra år och efter ett tredje världskrig.

Har ni mer frågor om fria och öppna program, ställ dem gärna till mig eller till våra studenter som pluggar Open Source på N3P i Stockholm.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 18:41
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Har ni mer frågor om fria och öppna program, ställ dem gärna till mig eller till våra studenter som pluggar Open Source på N3P i Stockholm.

Tack för ett mycket uttömmande och bra svar!
Jag kommer nog att försöka klara mig med NeoOffice. Måste sätta mig in lite mer i programmet bara.

Jag har även Pages, men det verkar ju skilja sig mer från Word, eller?

Själv kör jag Mellell. Blev riktigt förtjust i det, kör fortfarande demon men ska nog snart slänga ut lite pengar på det. Oerhört snabbt och smidigt program. Har ännu inte haft några problem att öppna worddokument med Mellel, men finns väl säkert endel funktioner som inte stöds.

På linuxburken är det både abiword och open office. Kan inte riktigt bestämma mig mellan dem... Abiword funkade fint på min macbook också, men av någon irriterande anledning fick jag massa grafikfel i verktygsraden vilket störde mig fruktansvärt.

Men som sagt, Mellel är värt att kolla in tycker jag.

1
Bevaka tråden