Buona sera,
Jag följde med intresse Martins tråd om hemstudio. Då jag inte spelar in proffsmusik hemma, tänkte jag det kunde vara intressant med en diskussion kring "sub pro" grejor.
Jag spelar in "skisser" hemma på min Ti 400 MHz. Jag använder, och nu tar väl sig proffsen för pannan, Imic, för att köra in slaskvokal och -acke i datorn. En enkel aktiv mikrofon i min Sony minidisc Walkman, vilken går in i Imicen.
Poängen är att jag kan lägga på synthar och samplers hemma i datorn, ta med filerna till kompisens studio och lägga om vokal och annan audio-in. Om det är frågan om mer "glesa" produktioner med naken leadsång, känns ändå en, för mig rimligt prissatt mikrofon litet väl sånkig.
Ett annat alternativ är, för ändamålet ovan, en hårddiskporta. De kostar förvånansvärt litet, och ger, för priset, förvånansvärt bra inspelningar. Dock kan det vara litet meckigt att mixa.
Man måste hela tiden tänka på flaskhalsar i systemet, det gagnar produktionen föga att ha fetaste effekterna, och fetaste 24 bitarssystemet, om man spelar in med en halvbra mikrofon.
Mvh. Ylan
[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Ylan ]