Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad spelar man in hemma?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-27 23:59

Buona sera,

Jag följde med intresse Martins tråd om hemstudio. Då jag inte spelar in proffsmusik hemma, tänkte jag det kunde vara intressant med en diskussion kring "sub pro" grejor.

Jag spelar in "skisser" hemma på min Ti 400 MHz. Jag använder, och nu tar väl sig proffsen för pannan, Imic, för att köra in slaskvokal och -acke i datorn. En enkel aktiv mikrofon i min Sony minidisc Walkman, vilken går in i Imicen.

Poängen är att jag kan lägga på synthar och samplers hemma i datorn, ta med filerna till kompisens studio och lägga om vokal och annan audio-in. Om det är frågan om mer "glesa" produktioner med naken leadsång, känns ändå en, för mig rimligt prissatt mikrofon litet väl sånkig.

Ett annat alternativ är, för ändamålet ovan, en hårddiskporta. De kostar förvånansvärt litet, och ger, för priset, förvånansvärt bra inspelningar. Dock kan det vara litet meckigt att mixa.

Man måste hela tiden tänka på flaskhalsar i systemet, det gagnar produktionen föga att ha fetaste effekterna, och fetaste 24 bitarssystemet, om man spelar in med en halvbra mikrofon.

Mvh. Ylan

[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

En liten rättning bara. Själva mikrofonen spelar inte alls så stor roll som man kan tro. Det är micförstärkaren som är det viktiga. Björk, exempelvis, sjunger i en SM-58 - som på Förstärkardoktorn kostar 695:-.

Akustik i rummet och sånt är ju självklart viktigt att ta hänsyn till också.

vad tycker du om imicen annars då?
funkar den som det ska och låter det skapligt?
jag tänkte andvända den till att koppla in skivspelare
och spela in lite egna skapelser semi proffisionelt

/erik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-08 00:56

Erik,

Det är inte gott att veta vad du menar med semiprofessionellt, men som jag tolkar ordet, borde du kanske fundera på någor mer avancerat. Ett stor problem är latency, något som iofs tredjeparts mjukvara lär hjälpa till med.

Vill man ha HiFi, får man dessvärre betala mer.

Mvh. Ylan

jag behöver inte något specielt hifi ljud men jag
tänker spela in en slinga för att sedan lägga en till ovanpå sedan
så en lite liten latency gör ingenting.
vilket program rekomenderar ni?

jag har kört cubase tidigare
på pc men andvänder inte midi delen nått så det är lite onödigt.
vad har ni för tips om program?prootools?
jag är ute efter att kunna spela in och lyssna samtidigt och sedan kunna redigera varje kanal, mixa och lägga liter effekter!

tack på förhand
/erik

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
[B]En liten rättning bara. Själva mikrofonen spelar inte alls så stor roll som man kan tro. Det är micförstärkaren som är det viktiga. Björk, exempelvis, sjunger i en SM-58 - som på Förstärkardoktorn kostar 695:-.

Det e ju inte alls sant.Dom kör den micken för dom vill ha det soundet inte för att den skulle vara direkt bra ur teoretiska aspekter.Mikrofonen är väldigt avgörande för hur det kommer o låta senare.Om en mick e bra eller dålig bedömer man väll bäst genom att lyssna om det låter bra inte hur mycket den kostar o preamps betyder väldigt mycket,den kommer avgöra hur sången lägger sig i mixen sen tillsammans med mikrofonen såklart.Angående austikrum så kan det ibland låta nästan lika bra i sovrummet beroende på vilken mik och hur man står riktad i rummet.Rummet kommer inte automatiskt göra så det låter bra utan du måste hitta punkten o riktningen där det passar bäst till den låten vocalerna ska ligga på eller i.Men mikrofonen e som sagt väldigt avgörande för hur det kommer att låta i slutändan.

Ylan

Om det du ska spela in inte ska vara till final production för skivsläpp så spelar det ju inte så stor roll vad man använder tycker iaf jag eftersom det ändå kommer spelas in på nytt om det blir en release och isf förmodligen i en studio som har "pro" audio prylar typ manley,protools etc.Så lägg energin på att få melodierna o harmerna så bra det går istället så kommer studio tiden bli effektivare när det blir aktuellt.Lycka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-10 01:27

Deejay och Erik

det är precis det jag menar. Behöver man inte HiFi-ljud, är Imicen helt Ok för sitt pris. Jag använder Imic för enklare förproduktion, för slaskinspelning (det kan vara bra att testa olika stuk), och för lek .

Martin

Här håller jag med Deejay, det torde vara svårförståeligt att folk lägger trettiotusen på en mikrofon, om det vore så att det ginge lika bra med en för 600 spänn. Mikrifoner låter olika, och Björk ville väl ha det ljudet.

Jag vill återigen peka på hårddiskportor. Begagnade sådana är tämligen billiga, och man behöver inte fundera över processorkapacitet eller Audioingångar.

Mvh. Ylan

Citat:

Skapades ursprungligen av: erikhedman:
jag behöver inte något specielt hifi ljud men jag
tänker spela in en slinga för att sedan lägga en till ovanpå sedan
så en lite liten latency gör ingenting.
vilket program rekomenderar ni?

jag har kört cubase tidigare
på pc men andvänder inte midi delen nått så det är lite onödigt.
vad har ni för tips om program?prootools?
jag är ute efter att kunna spela in och lyssna samtidigt och sedan kunna redigera varje kanal, mixa och lägga liter effekter!

tack på förhand
/erik

Du kan ju börja med att testa ProTools. ProToolsFree är en gratisversion som du kan ladda hem. Det innehåller det mesta som fullversionen har men är begränsad till 8 spårs inspelning. Vad jag förstår av vad du skall göra kanske det räcker?

/JO

Och den som klagar på SM58:an får spö!

så det blir ingen latency eller delay som är direkt hörbart eller störande
med imic om jag kör protools?
jag jobbar även mycke grafiskt och tänker därför konvertera hela den biten till
osX har ni hört något om prootools till osX??
på pc har jag även jobbat enheldel med en separat ljud editor(soundforge) behöver jag en sådan eller funkar det även i prootols?
jag brukar vilja slipa till några loopar och kanske klippa till nått trumljud.

vilket program rekomenderar ni isåfall?

Citat:

Skapades ursprungligen av: erikhedman:
så det blir ingen latency eller delay som är direkt hörbart eller störande
med imic om jag kör protools?
jag jobbar även mycke grafiskt och tänker därför konvertera hela den biten till
osX har ni hört något om prootools till osX??
på pc har jag även jobbat enheldel med en separat ljud editor(soundforge) behöver jag en sådan eller funkar det även i prootols?
jag brukar vilja slipa till några loopar och kanske klippa till nått trumljud.

vilket program rekomenderar ni isåfall?

Jag har inte kör ProToolsFree med en iMic. Själv körde jag med en Sonymic som jag körde in direkt i ljudporten på min iMac. Den är inte USB-baserad och jag upplevde en viss latency, om än inte så stor. Där tror jag det beror dels på ljudkortet, men också på att min burk inte är tillräckligt snabb. Testa själv och se. ProTools som program är jäkligt kompetent vad gäller audioinspelning och redigering.

Digidesign stöder utvecklingen av AudioUnits, den teknologi som Apple implementerat i OS X. Dock är inte Digidesign direkt kända för att vara snabba med sina uppdateringar. Det är i alla fall på gång!

Martin Kallisti skrev:

"En liten rättning bara. Själva mikrofonen spelar inte alls så stor roll som man kan tro. Det är micförstärkaren som är det viktiga. Björk, exempelvis, sjunger i en SM-58 - som på Förstärkardoktorn kostar 695:-."

Johannes O. skrev:
"Och den som klagar på SM58:an får spö! "

Märkliga kommentarer. Jag måste hålla med Deelay. Olika micar låter olika bra för olika saker. I vissa fall suger verkligen SM-58:an. I andra fall inte. Allt är väldigt beroende på vad man skall spela in. En ackustisk gitarr låter exempelvis bizarrt mycket bättre med ett par Brûl och Kjael 4011 eller med en AKG 414. Men allt är ju en fråga om vad man vill lägga ner pengarna på (och som Deelay sa, vad man vill skapa för ljud).
Sen måste man ju avväga vad man vill ha micken till. Som sagt använder jag själv en sunkig Sonymic när jag "slaskar" låtar i ProTools.
Att påstå att micken inte spelar så stor roll är dock befängt. Om micken låter skit så kommer man ingenstans i signalkedjan att kunna återställa det. Skit in skit ut som vi säger.

Men så är man ju miljöskadad också!

/Jont Olof

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Det verkat vara vanligt att när man säger ProTools så missförstås det lite eftersom dom flesta tror man pratar om deras mjukvara,men det e ju deras ljudkort som får det o låta bra som tex man då kör ihop med Logic oftast iaf i sverige.Alla länder kör ju en himla massa olika setups.Men som sagt i mitt tidigare inlägg menade jag som sagt hårdvaran.Om man nu vill köra deras mukvara så kan ju det vara spännande med men det kommer inte låta bättre för den sakens skull,det e ju mer en smaksak vilken miljö man vill jobba i typ.

Jont olof

Att påstå att micken inte spelar så stor roll är dock befängt. Om micken låter skit så kommer man ingenstans i signalkedjan att kunna återställa det. Skit in skit ut som vi säger.!!!!!!!!!!!!!!!

Så sant,vet inte hur många timmar man suttit med sång som man fått som varit trashad o sen har man suttit o gnetat o i slutändan fick man lägga om sången iaf..

Deelay:

Visst är det så att de flesta studios (i Sverige) kör Digidesigns hårdvara med Logic. Och med den senaste versionen av Logic (där de verkar fått till en liknande automation som den i ProTools) verkar Emagic fått till ett jäkligt kompetent program. Jag har inte testat det ännu dock.
Har på senaste tiden jobbat enkom med PT. Kanske börjar bli för hemmavan...

/JO

1
Bevaka tråden