Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook hänger sig när man skall gå ur viloläge?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-09-24 23:15

Tjena.

Innan jag köpte MacBook så sa alla att OS X var så fantastiskt och allt möjligt.
Det är fantastiskt bra på att hänga sig i allafall.

När jag slagit igen locket på datorn, och sedan inte använt den på några timmar och sedan skall fälla upp locket så händer inte ett skit, så jag måste starta om den. Nätadaptern, nätverkskabeln och en optisk mus var inkopplad hela tiden.

Är detta normalt för OS X eller?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-25 08:48

Nej... detta är duktigt onormalt. Min MacBook har aldrig uppvisat detta beteende. Koppla ur musen och testa igen... någonting fungerar inte som det ska. Var felet ligger är dock lite svårt att avgöra. Det är bara att börja felsöka.

Om det visar sig att felet är i MacBooken så hjälper nog Apple till att lösa problemet så smärtfritt som möjligt. Tråkigt att du har problem med din fina dator. Men tyvärr... inte ens apple gör 100% rätt i allt de gör. Huvudsaken är att de kan rätta till det åt dig.

Vi Mac-ägare är väldigt duktiga på att föra oväsen när vi är missnöjda. Om alla MacBooks led av det här problemet så törs jag lova att du hade hört talas om det i så fall.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-09-25 14:51

Jag la in logitechs drivrutiner för musen nu, så nu får vi se om det blir nån bättring.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-09-25 15:44

DET HJÄLPTE FAN INTE.
Jävla skräp Mac OS X.
"Mac OS X är så stabilt, det hänger sig aldrig."
"Mac OS X är så mycket bättre än Windows."
Lögner!

Badbollen kom fram och vägrade försvinna nu när jag lyfte på locket.
Ska man ringa till Apple och be dem komma hit med en ny MacBook?
Även fast det inte känns som hårdvarufel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-25 18:00
Ursprungligen av EyEr0n:

DET HJÄLPTE FAN INTE.
Jävla skräp Mac OS X.
"Mac OS X är så stabilt, det hänger sig aldrig."
"Mac OS X är så mycket bättre än Windows."
Lögner!

Prova att installera om. Fungerar inte detta så lämnar du in den på reparation. Det du yttrar ovan är påståenden och åsikter, inte fakta och sanningar. Alla mynt har två sidor. Tänk på det.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-25 16:14

Nej... har man grejer som det inte är fel på så hänger sig fan aldrig OS X, helt rätt. Min MacBook har kraschat en enda gång sedan jag fick den för några månader sedan. Men jag tror faktiskt att det var jag själv som framkallade den hängningen genom att starta och köra ett ofärdigt program.

För övrigt kan du inte jämföra Mac som är hårdvara med Windows som är mjukvara :P. Ta nu något lugnade och prata med Apple innan du spyr galla över dem. Självklart kan hårdvaran göra så att mjukvaran hänger sig. Det kan vara så enkelt att den sensor som känner av att du öppnar locket är paj. Då märker den ju inte att du öppnar locket och skärmen förblir svart t ex.

Har du intstallerat minne, hårdisk och sånt själv? Har du installerat drivrutiner eller någon annan konstig programvara? Som sagt orsakerna till att datorn beter sig så här kan vara oändligt många. Kör du airport eller ethernet? Kan tänka mig att datorn söker efter nätverk det första den gör när man väcker den ur vilan. Stäng av airport och testa igen (om det är igång). Samma sak med BlueTooth. Men avaktivera en sak i taget bara så du vet vad som orsakar felet sen. Ryck ur nätverkskabeln osv... Prova med att installera om HDn från noll. Innan du börjar konfigurera om burken så testa väckningsproceduren igen. Fortfarande samma symtom? Be om att få en ny felfri MacBook hos Apple. Men vänd för fasiken inte alla taggar utåt direkt. Det är knappast personen du pratar med som slarvat med ihopsättningen av burken.

Synd att du råkat ut för detta det ända jag kan säga är att detta är absolut inte normalt och om du lyckas få en ny dator eller bli av med felet så kommer du lätt upptäcka hur förträffligt OS X faktiskt är.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-09-25 17:53

Jag älskar redan OS X och min MacBook förutom vissa små grejjer, och detta jävla problem.
Men jag ska nog hitta en lösning på det, förr eller senare.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-09-27 15:30

Stängde av lösen vid väckningsfuktionen, men den hängde sig nyss ändå.
Så nu blir det ominstallation.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-09-27 23:20

De hänger sig även efter ominstallation.
Jävlar!

Kör ett hardwaretest så får vi se om det ger nått.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-09-28 00:18
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-28 07:20

Okej... köpte du den i butik eller genom AppleStore? I vilket fall som helst så är det dags att kontakta dem du köpte den av. Förklara allt du gjort och hur fanskapet beter sig. Har du tur så är det ett känt problem som kan få en snabb lösning. Håller tummarna för dig.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-09-28 08:46

Jag har resettat PMU nu och det hälpte inte.
Min sissta åtgärd är att ta ur hdd och minne och sätta i dem igen.

Kan vara hdd som sitter i dåligt kanske, för mappen med frågetecken kom upp en gång när jag skulle boota.

1
Bevaka tråden