Nej... har man grejer som det inte är fel på så hänger sig fan aldrig OS X, helt rätt. Min MacBook har kraschat en enda gång sedan jag fick den för några månader sedan. Men jag tror faktiskt att det var jag själv som framkallade den hängningen genom att starta och köra ett ofärdigt program.
För övrigt kan du inte jämföra Mac som är hårdvara med Windows som är mjukvara :P. Ta nu något lugnade och prata med Apple innan du spyr galla över dem. Självklart kan hårdvaran göra så att mjukvaran hänger sig. Det kan vara så enkelt att den sensor som känner av att du öppnar locket är paj. Då märker den ju inte att du öppnar locket och skärmen förblir svart t ex.
Har du intstallerat minne, hårdisk och sånt själv? Har du installerat drivrutiner eller någon annan konstig programvara? Som sagt orsakerna till att datorn beter sig så här kan vara oändligt många. Kör du airport eller ethernet? Kan tänka mig att datorn söker efter nätverk det första den gör när man väcker den ur vilan. Stäng av airport och testa igen (om det är igång). Samma sak med BlueTooth. Men avaktivera en sak i taget bara så du vet vad som orsakar felet sen. Ryck ur nätverkskabeln osv... Prova med att installera om HDn från noll. Innan du börjar konfigurera om burken så testa väckningsproceduren igen. Fortfarande samma symtom? Be om att få en ny felfri MacBook hos Apple. Men vänd för fasiken inte alla taggar utåt direkt. Det är knappast personen du pratar med som slarvat med ihopsättningen av burken.
Synd att du råkat ut för detta det ända jag kan säga är att detta är absolut inte normalt och om du lyckas få en ny dator eller bli av med felet så kommer du lätt upptäcka hur förträffligt OS X faktiskt är.