Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är era Intel iMacs verkligen tysta?

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-18 12:24
Ursprungligen av mratin:

Nja, är inte det hårddisktemperaturen? Det är den enda sensorn som Temperature Monitor hittar på min Intel iMac. Igår hittade den GPUn också, men den verkade lite buggig. Min hårddisktemp ligger också runt 40-45 grader. Det är helt okej.

Ja, det stämmer säkert...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 12:43

Jag kan mycket väl tänka mig att hårddisken skapar med vibbar i iMac isight och iMac 06. Den är nämligen inte fastskruvad i chassit utan sitter med plastklämmor. Kanske kan det bli lite resonans om de sitter dåligt.
Förresten är det orättvist att jämföra med en iBook. Tystaste bärbara datorn i världshistorien?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-18 14:28

Ja, det är ett dovt hummande hela tiden, som förstärks kraftigt om man ställer datorn på ett välresonerande skrivbord, så det är antagligen hårddisken som skapar detta ljud. Lite trist. Annars är datorn super! Och visst, jag är väldigt känslig och kanske orättvis som jämför med iBooken. Det är väl så här en dator måste låta antar jag.

Hummandet är grymt bordsberoende...hade syrrans iMac intel hemma - knäpptyst. På hennes bord, ett ihåligt ikea bodr är det ett väldigt tydligt hummande som fortplantar sig från HD:n ner i bordet..blir väl till att byta bord för henne kan tro...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-03-18 21:19

Jag har en Intel iMac 20".. Och jag hör ett svagt ljud, men det är inte högt.
Jag har min dator på ett skrivbord från IKEA. Såg någon som hade typ något papper som den personens Intel iMac stod på.. Varför har man det? För att inte repa "saken som datorn står på" ? Hehe, nu minns jag inte bara för det vad den heter..

Ursprungligen av dayweed:

Jag har en Intel iMac 20".. Och jag hör ett svagt ljud, men det är inte högt.
Jag har min dator på ett skrivbord från IKEA. Såg någon som hade typ något papper som den personens Intel iMac stod på.. Varför har man det? För att inte repa "saken som datorn står på" ? Hehe, nu minns jag inte bara för det vad den heter..

Det var nog min iMac du såg, har ställt den på en mjuk duk. Det går lätt att skjuta undan och vrida datorn och så blir det inga märken på bordet. Har såklart inte några vibrationsproblem heller.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-03-25 14:45

Kan ha varit din ja. Aha, en mjuk duk. Hehe, jag struntar nog i om det blir märken på bordet, det är snarare datorn jag är rädd om

Vibrationsproblem har väl inte jag heller direkt. En dator kan jag inte anse som helt knäpptyst, även om Mac mini och iBook är grymt tysta. Jag är inte så himla ljudkänslig men visst hör jag ett svagt ljud från min iMac Intel, helt klart. Men när man lyssnar på musik 24/7 så hörs det nog inte så mycket. Jag menar, det är ingen större grej jag stör mig på eftersom den knappt låter någonting.

Min nya imac 20" är nästan fullständigt ljudlös. Jag har aldrig hört fläktarna. Enda ljudet jag hör är när jag väcker den från vila och hårddisken varvar upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-30 00:27

Uppmanar alla att kolla upp det där med fortplantade vibrationer ned i bordet. Min bror har en extern hårddisk utan fläkt, och den får man sätta örat intill för att höra.

När man håller den i handen.

Så fort han lägger ned den på skrivbordet hörs ett tydligt brummande.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2006-05-07 18:43

min 17" imac är ytterst tyst.. men då är jag ju såklart van vid pc..

men låt oss säga såhär.. om jag startar min pc-tower i samma rum, så kan jag omöjligt avgöra om macen är igång. om det inte är helt tyst i rummet så hör jag inte den, nu har jag lite lagom musik på.. och om jag håller örat mot datorn så hör jag ett svagt svagt surr.. antagligen disken som vibrerar lite, eller om jag lägger örat mot bordet.. då hör jag också ett svagt surr..

annars hör jag i princip bara den när den startar och disken går igång.. fläktarna snurrar på lite också precis i starten verkar det som.. men jag har ALDRIG hört fläktarna gå igång när jag arbetat med den.. inte ens när jag kör benchmarking och den går på fullt ös (får man ju anta ). jag har aldrig varit med om en tystare dator, när jag fick den kändes det som att sitta vid en attrapp på ikea :).

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 20:18

Min nya iMac Core Duo 2.0 har börjat göra ett ljud jag inte känner igen och tror inte den gjorde från början. Hör det ofta på morgonen när jag vaknar, vet inte men verkar som det är förknippat med när den inte använts på ett tag, låter typ "mmmmmmmmmmm" vet inte om det går att gämföras med macbookens muande då jag aldrig hört det. Ställt in att datorn aldrig går i vila, testat stänga av "sätt HD i vila när det är möjligt". Så det enda jag kan tänka mig nu är att datorn blir sval och fläktarna stängs av efter ett tag blir den varmare och ljudet är när de varvar upp, har för mig att de låter en del när datorn startar och de varvar upp. någon som känner igen detta?

(har satt att datorn aldrig ska gå i vila eftersom om den gör det kommer detta ljudet ist: http://www.99mac.se/emac-och-imac/98831-imac-piper-naer-den-aer-avstaengd.html)

Min nya imac 20" alu är verkligen knäpptyst. Bara när man bränner någon skiva som det låter lite.
Ibland så kan det hå igång någon fläkt så där spontant vilket gör mig lite orolig men inget jag orkar bry mig om just nu

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 00:44

Jag har en Intel iMac 20" som jag upplever oerhört tyst. Däremot gör IKEA värdelösa bord som innehåller kompositpapper. Dessa resonerar som värsta flygelpianon. Testa att lyfta bakre delen av foten på er iMac ca 1 cm när den är igång och jämför vilken grym skillnad det blir i ljud!

Ni som sitter med billiga träbord från exempelvis ikea. Det är inte datorn som låter, det är skit-bordet som avger resonans. Min lösning = Gör som jag. Skaffa er en 1.2 cm tjock svart glasskiva på ca 30 kilo som täcker ytan på erat resonerande bord. Det innebär 3 fördelar.

1. Allt brummande försvinner garanterat, då ni kan glömma att en datorhårddisk kan skapa ett "muller" genom att skaka upp 40 kg skrivbord!

2. En stor fördel är att er dyra nya fina iMac förblir på en och samma ställe oavsett om ni råkar stöta i bordskivan med knäet, så slipper ni härmed att datorn flaxar till som en jäklar trampolin. En lättare tillstötning rubbar inte bordet. (en grym fördel, även om ni inte tror det)

3. Det är förbannat snyggt.. *skryt* Tro mig. En iMac gör sig på en (i mitt fall svart) tjock glasyta på ett vitt bord.

Bildbevis:

http://img205.imageshack.us/img205/9365/imacim7.jpg

Ursprungligen av governor:

3. Det är förbannat snyggt.. *skryt* Tro mig. En iMac gör sig på en (i mitt fall svart) tjock glasyta på ett vitt bord.

Japp, det där var snyggt. Du är mallig och kommer undan med det Men jag undrar, blir det inte en massa fettfleckar på glasskivan?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 00:14
Ursprungligen av Pegges:

Japp, det där var snyggt. Du är mallig och kommer undan med det Men jag undrar, blir det inte en massa fettfleckar på glasskivan?

Inte så farligt alls!

Som sagt.. Jag sitter ju inte och äter ostbågar och petar näsan vid det precis.. Och se för allt i världen till att ingen med mjäll sitter vid det.

Är det inte risk att ett "epa-bord" från IKEA brakar ihop eller blir väldigt instabilt med 30 kilo glasskiva + 10kg iMac?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-28 01:13

Min är knäpptyst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-28 02:16

var hittade du den glasskivan? riktigt snyggt må jag säga!

Min imac låter ingenting, tyst som en mus.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 23:16

Vill bara göra en liten test här för och se om min imac låter eller nte, sitter jag på ca en armlängds avståd (ca normalt arbetsavståd) hör jag inget, men har man örat 10cm från datorn hör jag lätt fläktarna. Hur r det på era ?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-01-09 10:21
Ursprungligen av Pascoe:

Vill bara göra en liten test här för och se om min imac låter eller nte, sitter jag på ca en armlängds avståd (ca normalt arbetsavståd) hör jag inget, men har man örat 10cm från datorn hör jag lätt fläktarna. Hur r det på era ?

jag hör min 20" imac c2d utan problem på ca 3 meters avstånd och då står den ändå på två ikea kataloger på ikeabordet.

vad har du för imac?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 02:36

Men sluta.. Sitter du i ett knäpptyst rum, så _hör_du din iMac, oavsätt om det är 1 eller 2 meter ifrån. Gör du inte det, så föreslår jag att du skall kolla upp hörseln

Mycket låter den inte.. Men hörs gör den! (Jag är på min 3e intel imac nu)

Fler förslag?

Den där lösningen med glasskivan låter ju intressant, men finns det ingen som vet ett enklare och billigare sätt som skulle fungera fint? En bok var det någon som skrev, några fler förslag? Man måste ju få testa lite olika!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-29 07:14

använd suntförnuft bara, min kompis hade en extern hårddisk som lät sominihelvette så han ställde den på sin gammla mattematikbok vilket jag inte tyckte var så snyggt så jag skar till en bit "sådant semimjukt frigolit" och lade under den= Låter inget plus att den ser ut som vanligt

Du kan också köpa en bit typ av den grövre sorten, klippa till den som fotavtrycket på iMacen och köra på:)

Den enda tysta dator jag haft var en iMac 400 DV SE. Ingen annan Mac eller Pc, i min ägo, har varit i närheten. Tycker att min iMac 20" är mycket tyst men visst hörs den om man koncentrerar sig.

T-son

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-03 21:39

Jag kan definitivt höra fläktljudet från min nya 20" Intel Core 2 Duo iMac - den är knappast ljudlös. Och absolut inte om man jämför med min PowerBook, där jag endast hörde luftdragets sus. Om jag har andra ljud i rummet så hör jag det inte alls, men så fort det är helt tyst kan jag distinkt höra det. Är det normalt? Eller ska iMac:en vara helt ljudlös? Ja störde mig inte på det först, men nu kan jag tyckas höra det hela tiden.

Sedan kan det visserligen vara en del resonans från mitt bord, men jag tycker den borde vara tystare. Är det något som man borde ringa och höra med Apple om? I övrigt är jag nöjd med min iMac.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 00:34

Nereus:

iMac skall vara tyst.. Men det känns som att de blir tystare och mindre ljudiga efter någon veckas användande. Jag har bevittnat detta i 3 fall nu, då jag är på mitt tredje återköp.

Jag kan också tillägga att min förra iMac core 2 duo (som jag fick lämna tillbaks pga en felaktig fläkt) lät betydligt mer än den jag fått nu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-04 07:21

Jag har haft den en vecka nu, men jag tycker inte att den blivit nämnvärt mycket tystare. Får nog ringa Apple om detta. Kommer jag bli tvungen att skicka in den på reparation (den är dessutom BTO) eller kommer jag att få en ny?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-04 08:08
Ursprungligen av mratin:

Har haft min 20" en månad nu och är mycket nöjd, men en sak är lite irriterande. Alla säger att iMacen är "knäpptyst" etc, men det är inte min. Ett brummande fläktljud hörs hela tiden när man sitter vid datorn. Har man inte rört den på en stund stängs fläkten(arna) av, och den blir "knäpptyst". Men om man bara rör på musen så drar allt igång igen. Visst låter det inte jättemycket, men man hör det utan att anstränga sig. iMacen är en bulldozer i Jämförelse med min iBook G4 som absolut inte låter någonting alls. Å andra sidan är den klart tystare än t.ex. en ny Dual PM. Upplever ni också detta?

På min första iMac, en G5a, så är det en av fem fläktar som ger ifrån sig ett ljud. Det visade sig vara den i mitten. Kontakta Apple och byt.
Min InteliMac är helt tyst.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 19:06
Ursprungligen av Yes:

På min första iMac, en G5a, så är det en av fem fläktar som ger ifrån sig ett ljud. Det visade sig vara den i mitten. Kontakta Apple och byt.
Min InteliMac är helt tyst.

Yes!!

Del 2.
Jag hade fel. Det finns tre fläktar i en iMac isight G5 20´.
Jag är nu inne på min tredje fläkt som låter precis som dom två tidigare. Det låter precis som när man var liten och satte ett sånt där smatterpapper på cykel-ekrarna.
Konstruktionsfel så det ryker.
Jag har kontaktat Applesupporten, Irland som lovat att återkomma i ärendet.
Jag ska försöka återkomma jag med.

Yes!!

Hej

min intel imac 20", HD500 GB, är tyst som berget hör inte HD eller fläkten
jag hör dvd bara när den läser eller bränner altså liten sussining swich /swich mellan åt

mvh hanibal

Bevaka tråden