- Nifo
- Medlem ●
- 2006-10-14 23:28
Jag håller på att få fullständig spatt här borta i Göteborg (och det beror inte på staden).
Försöker få BT klienten Azureus att fungera som den ska. Jag får (och här vill jag svära) inte något att fungera. I exempelvis Transmissioin så fungerar saker som de ska, men transmission kan inte välja ut enstaka filer från en torrent. Detta har gjorts:
1. Har skapat en port i brandväggen där jag öppnat samma port som jag valt i Azureus. Denna port är 50001. Jag har valt det både för TCP och UDP (som jag inte vet vad det är).
2. Porkoppling (port forward). Jag fattar fortfarande inte vad denna funktion gör, men jag har satt den såhär. Min setup består i att portarna är satta till 50001. Sen fattar jag inte det här med IP-adresserna. Vilka IP-adresser är det jag ska fylla i och var hittar jag bäst den informationen? Nu står där 10.0.1.2. Varför vet jag inte, tror inte 10.0.1.1 - och jag är inte ens säker på att de är dessa siffror som ska står där. Det verkar ju resultat i Transmission i alla fall.
I systeminställningar - Nätverk finns denna information:
Konfigurera IPv4: Med DHCP
IP-adress: 10.0.1.3 (vad är det som har denna adress?)
Delnätsmask: 255.255.255.0
Router: 10.0.1.1 (är detta routerns adress, och hur används den?)
DNS-servrar: -
Sökdomänter: -
Sen har vi AirPort Adminstrationsverktyg. Där dyker namnet upp på min AirPort tillsammans med IP-adress 10.0.1.1. Okej, det är alltså routern i Airportens adress?
Vi hoppar in på "Ställ in":
1. Portkopplingen gick jag igenom tidigare, så där har ni mina inställningar. Ska det ändras något där tro, och i så fall till vad?
2. Under "Nätverk" har vi "Distribuera IP-adresser" som varit iklickad från default. Där står det även att denna ska dela en enstaka IP-adress (Med DHCP och NAT) Åh..nåt med NAT!
Okej, använd adressen 10.0.1.1 - och den har vi ju stött på innan, right? Vad innebär detta då? Att jag har samma IP-adress på Routern (AirPorten) som till min PC och till min Mac. Ska det vara så och vad innebär det?
3. Har min offentliga IP-adress något med problemet att göra? Ska den ristas in någonstans under hela förloppet?
Sen har vi själva programmet: Ska man göra något speciellt där med någon viss inställning osv? Det enda jag lyckas med är att få NAT-varningar hela tiden. Visst, jag verkar kunna ladda hem, men det går inte lika snabbt som i "Transmission". Sen verkar det inte alls gilla att ladda upp, något som inte heller Transmission hade problem med.
Har slagits med det här ett bre tag nu (mmm...månader), men nu fick jag äntligen foten ur baken och postade en fråga om det hela. Känner mig urdum, men har *aldrig* haft koll på det här med nätverk osv. *suck*
Skulle vara urtacksam för hjälp! I ett första skede vill jag bara veta vad som ska stå var, och senare i ett annat skede kanske jag ska lära mig varför och hur saker fungerar, för det verkar intressant och något som är bra att kunna
Mmmm...och sen fanns det visst nån ytterligare inställning i AirPort Administratörsverktyget: Aktivera NAT-portkopplingsprotokoll som finns under "Alternativ för basstation". Ska det slås på?
... och vad sjutton var IP-adress 10.0.1.3 för något egentligen om nu routern har det där andra IP-numret som även ska delas med alla datorer? Snacka om att man känner sig osmart.
Hälsningar Fredrik