Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Azureus NAT problem - Jag får SPATT!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-10-14 23:28

Jag håller på att få fullständig spatt här borta i Göteborg (och det beror inte på staden).
Försöker få BT klienten Azureus att fungera som den ska. Jag får (och här vill jag svära) inte något att fungera. I exempelvis Transmissioin så fungerar saker som de ska, men transmission kan inte välja ut enstaka filer från en torrent. Detta har gjorts:

1. Har skapat en port i brandväggen där jag öppnat samma port som jag valt i Azureus. Denna port är 50001. Jag har valt det både för TCP och UDP (som jag inte vet vad det är).

2. Porkoppling (port forward). Jag fattar fortfarande inte vad denna funktion gör, men jag har satt den såhär. Min setup består i att portarna är satta till 50001. Sen fattar jag inte det här med IP-adresserna. Vilka IP-adresser är det jag ska fylla i och var hittar jag bäst den informationen? Nu står där 10.0.1.2. Varför vet jag inte, tror inte 10.0.1.1 - och jag är inte ens säker på att de är dessa siffror som ska står där. Det verkar ju resultat i Transmission i alla fall.

I systeminställningar - Nätverk finns denna information:

Konfigurera IPv4: Med DHCP
IP-adress: 10.0.1.3 (vad är det som har denna adress?)
Delnätsmask: 255.255.255.0
Router: 10.0.1.1 (är detta routerns adress, och hur används den?)
DNS-servrar: -
Sökdomänter: -

Sen har vi AirPort Adminstrationsverktyg. Där dyker namnet upp på min AirPort tillsammans med IP-adress 10.0.1.1. Okej, det är alltså routern i Airportens adress?

Vi hoppar in på "Ställ in":

1. Portkopplingen gick jag igenom tidigare, så där har ni mina inställningar. Ska det ändras något där tro, och i så fall till vad?

2. Under "Nätverk" har vi "Distribuera IP-adresser" som varit iklickad från default. Där står det även att denna ska dela en enstaka IP-adress (Med DHCP och NAT) Åh..nåt med NAT!
Okej, använd adressen 10.0.1.1 - och den har vi ju stött på innan, right? Vad innebär detta då? Att jag har samma IP-adress på Routern (AirPorten) som till min PC och till min Mac. Ska det vara så och vad innebär det?

3. Har min offentliga IP-adress något med problemet att göra? Ska den ristas in någonstans under hela förloppet?

Sen har vi själva programmet: Ska man göra något speciellt där med någon viss inställning osv? Det enda jag lyckas med är att få NAT-varningar hela tiden. Visst, jag verkar kunna ladda hem, men det går inte lika snabbt som i "Transmission". Sen verkar det inte alls gilla att ladda upp, något som inte heller Transmission hade problem med.

Har slagits med det här ett bre tag nu (mmm...månader), men nu fick jag äntligen foten ur baken och postade en fråga om det hela. Känner mig urdum, men har *aldrig* haft koll på det här med nätverk osv. *suck*

Skulle vara urtacksam för hjälp! I ett första skede vill jag bara veta vad som ska stå var, och senare i ett annat skede kanske jag ska lära mig varför och hur saker fungerar, för det verkar intressant och något som är bra att kunna

Mmmm...och sen fanns det visst nån ytterligare inställning i AirPort Administratörsverktyget: Aktivera NAT-portkopplingsprotokoll som finns under "Alternativ för basstation". Ska det slås på?

... och vad sjutton var IP-adress 10.0.1.3 för något egentligen om nu routern har det där andra IP-numret som även ska delas med alla datorer? Snacka om att man känner sig osmart.

Hälsningar Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-15 00:21

Tack, men just där har jag bott hela kvällen. Fick tips om detta: http://www.portforward.com/networking/static-Mac10.4.htm

Men nu när jag tagit bort DHCP och kör manuellt så funkar inte internet längre. Tog och lade till så att routerns 10.0.1.1 blev IP 10.0.1.10. Det bordet la funka? =/

Jag fattar absolut inte något. Suck.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-15 01:04

Någon som vill göra nattens stora gärning, så skulle det vara dunder...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-15 20:28

Halli hallå? Någon?

/Fredrik

Du ska skicka vidare porten till den ip-adress din dator har, i ditt fall verkar det vara: 10.0.1.3

Som moderator säger jag också att denna diskussion bör hålla sig till portforwarding och inget annat.

  • Medlem
  • 2006-10-15 20:42

Okej, man får inte prata om programmet eller? =/ Vi pratar port forward då. Måste få det att funka i vilket fall som helst. Som det är nu så skickar jag just 10.0.1.3 - for no use.

Mvh
/Fredrik

Du skriver ju ovan att forwarden går till 10.0.1.2? Om den gör de så är det ju fel när din dator har 10.0.1.3

  • Medlem
  • 2006-10-15 20:48

Glömde att skriva att jag har ändrat, men det fungerar ändå inte. Det lustiga är att när jag körde 10.0.1.2 så funkade saker och ting bättre än de gör nu (!). Känner mig lite bakom flötet just nu.

Mvh
/Fredrik

Nu läste jag om ditt inlägg igen och blev lite fundersam. Är det i Systeminställningar eller i Airporten du ställer in forward? Använder du Airporten som router? Dvs har Airporten kopplas mot internet?

Isåfall så är det i Airporten du ska ställa in forwarden, inte i systeminställningar. Är du inte heller direkt kopplad till internet med datorn så kan du utan problem stänga av brandväggen tillfälligt för att eliminera en eventuell felkälla där.

  • Medlem
  • 2006-10-15 21:42

Stängde av brandväggen. Samma problem består (har testat innan). Bra att veta att den verkligen kan vara av.

Vette riktigt sjutton vad jag ställer in, den portkopplingen jag gjort för port 50001 till IP 10.0.1.3 är gjord i AirPort administratörsverktyget.

Jepp, AirPorten har kopplats mot internet. På senare tid har det även tillkommit en IP-telefonirouter. Är dock osäker på om det har med denna att göra. Tror jag fått samma fel tidigare ändå.

Mvh
/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-15 21:44

Något jag klurar på är det som står just i administratörsverktyget (skriv det fort om ni kan). Under "nätverk" så står det ju Distribuera IP-adresser, det ska vara så eller? Där är det ju även ikryssat att dela en enstaka IP-adress (använd adressen 10.0.1.1). Men..jaha, det är ju 10.0.1.3 som jag fått tilldelat. Eller?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-15 21:46

Får Error, med *connection refused* här: http://www.canyouseeme.org/

port: 50001 som sagt

Säger detta något?

  • Medlem
  • 2006-10-15 22:27

Provade även detta:

http://www.blueskyis.com/bittorrent/airportforwarding.php

Ska jag ha det så med fast IP osv, eller ska jag återgå? När jag testar portar på nätet, så står det ändock att 50001 är stängd.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-15 23:22

Testar nu även aMSN och har kört port forward på de portar man ska 6880-6990.
Brandväggen är nu AVSTÄNGD.

Jag får ända IP-restrict-NAT fel. "Du är bakom brandvägg eller router"

Har det här något att göra med den simpla Voice IP-routern jag har fått? Märket är Cisco.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-16 15:52

Ingen annan som vill "have a go" ? =P

/Fredrik

Skulle vilja hävda att det är som Johan S skriver ovan. Det funkar för mig iaf.
Jag har dock NAT-rutan ikryssad.

Så se om man kan göra några steg för dig att kontrollera:
1. IP 10.0.1.1 är din basstation
2. Din dators IP hittar du i systeminställningar -> nätverk -> Airport (bör vara 10.0.1.2 eller 10.0.1.3)
3. Du ska ha på DHCP utdelning (ej manuell)
4. I "port mapping" (se bif bild) så ser det ut så här hos mig. Alltså alla portar som jag forwardar där gör jag till min dators lokala IP. Om man har fler datorer på nätverket får man göra samma för dem.
5. Öppna portarna i brandväggen (som du redan har gjort) på både TCP & UDP
6. Kanske du kan testa att ställa in en annan port för azureus och se om det funkar? Förslagsvis samma som Transmission. Eller sätta en "range" på kanske 10 portar typ 6071-6080 för både upload och download.
7. Under avancerat i brandväggen har du påslagit "Blockera UDP trafik"? isåfall slå av det.

Hoppas detta kan hjälpa. Vet att det kan vara grymt frustrerande innan det funkar.

  • Medlem
  • 2006-10-16 17:30

Tror att jag ska testa det där lite senare. Tog och nollade allting förut, fick liksom nog. Jag testade i alla fall med samma port som för Transmission, och transmission funkar. Kan det vara så att Azureus ger mer info än Transmission...kanske info som kan vara felaktig, eller mer exakt eller så - MEN - som man inte behöver bry sig om?

Får du Azureus att fungera utan någora gula eller röda lampor? =/Sen var det ju detta med den nya IP-Voice routern...är den ett problem?

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Får du Azureus att fungera utan någora gula eller röda lampor? =/Sen var det ju detta med den nya IP-Voice routern...är den ett problem?

/Fredrik

Nu kör jag inte Azureus längre utan endast transmission. Men jag vet att jag hade gula lampor innan jag ställde in airporten. Efter Airportens port-forwarding så fick jag gröna lampor (dock märkte jag ingen skillnad i hastigheten mellan en gul och en grön lampa) Har du röda lampor så kanske det går lite längsammare än optimalt.

Kan mycket väl ha att göra med routern om du har den kopplad inom nätverket.

  • Medlem
  • 2006-10-16 19:35

Faktum är att jag snart ger blanka f*n i Azureus. Transmission har funkat finfint hittills. Dock saknar jag möjligheten att välja bort att ta hem vissa filer. Detta var egentligen den ENDA anledningen till att jag testade Azureus. Men som sagt - jag klarar mig utan. Transmission är snyggt, lättbegripligt och stilrent, m a o perfekt för mig som inte gillar att pilla med inställningar.

Dock..

Det skulle ju kännas käckt om jag visste att Transmission rullade med fullt blås, så att säga. Men jag vet inte vad jag ska prova mer. Nu kör jag port 50001, brandväggern är inte ens på (behövs ju tydligen inte när man har airport/router). Sen har jag portkopplat 50001 via 10.0.1.3 = Den IP som det står att min dator har. Något knepigt här är att när jag körde 10.0.1.2 (innan jag kunde så mkt) så funkade det med. Hmm.

Okej..den här NAT-ikryssningsrutan som finns i AirPort administratörsverktyget - vad exakt gör den i exempelvis Transmission? Sen har jag fått info om att man ska öppna en massa 6XXX-portar och port 80, 25 och gud vet... Det ska väl räcka med 50001?

Sen har vi detta med den nya Voice-IP burken jag fick från Phonzo. Vad kan den / Vad ev. HAR den ställt till med? Eller ska trafiken flyta genom den bara, utan någon blockering eller förändring?

Nu tar vi och löser detta. Jag är nöjd när jag testar min port och får info om att den är öppen på sådana där porttest-sidor. Just nu är den....mmm....stängd.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-16 19:35

En parantes i det hela är ju att det i och med 10.4.8 *ÄR* något strul med nätverket, men jag vette sjutton om det påverkar prestandan?

/Fredrik

jag tror allvarligt att Azureus är för noggrant/kinkigt. Har du gula lampor så gör det ingen skillnad på hastigheten mot gröna (enl. min erfarenhet). Transmission rapporterar inte ens gula lampor.

Jag körde/kör väldigt sällan azureus av samma anledning som du att kunna välja bort filer men jag har fått gröna lampor. Vad är anledningen till att du kör porten du gör? Standard är väl 6881-6889? Jag undrar om det kan ha med det att göra (troligtvis inte dock).

vad händer om du gör de inställningar som jag skrev i mitt första inlägg utan att ha din Voice over IP router?

Azureus tog förövrigt för mycket kraft från min gamla powerbook och var därmed en stor anledning till att jag bytade.

  • Medlem
  • 2006-10-16 20:09

Just nu labbar jag med nya BitRocket där man kan välja en low-port och en high-port. Som standard är dessa Low: 52025 High: 53025. Det är även dessa portar som jag nu även kör portkoppling på. Vad jag *inte* fattar är om jag måste (hua) göra hela spannet från 52025 till 53025, men jag antar att vi bara pratar 2 portar att skriva in.

Brandväggen är fortfarande helt AV.

I programmet (BitRocket) så får jag nu info under inställningar nätverk att:
"Unable to map ports or they have been mapped manually".

- Vad innebär det? Att jag inte ska porta alls utan att det sköter sig själv? Hur då?

Sen var det detta med alternativet för NAT ikryssat eller EJ ikryssat. Körde du med detta ikryssat?

/Fredrik

Nu har jag inte orkat läsa alla svar i denna tråd och ber därför om ursäkt om jag upprepar något eller om mitt svar är helt ointressant.

Jag tycker att Azureuz är en typisk PC-app med en massa mer eller mindre onödiga inställningar. Dessutom är programvaran otroligt slö.
Jag kör nu med Transmission som torrent-klient och måste säga att jag gillar det skarpt! Programmet startas eller stängs av i ett ögonblick och allt bara funkar.... precis som man vill ha det.

Tidigare körde jag med azureus men hade också problem med NAT.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-16 21:18

Bara så ni vet så får ni inte disskutera om P2P program här på 99mac. Fick själv en tråd avstängd för det för några timmar sen.

Länk till den tråden.

  • Medlem
  • 2006-10-16 21:34

Vi ligger väl i något gränsland kanske, men jag vill reda ut det här med portkoppling och mina två routers, vilket är grundproblemet. Det är ju färmst detta jag vill ha hjälp med.
Tack för att du påpekade.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-16 21:36

Men en sak jag inte fattar i allt detta är om man inte kan stänga av allt vad brandvägg heter i de båda routrarna? Jag kan ju köra med den i datorn istället, om det nu är dessa som krånglar.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-19 17:48

Fick nu inställningarna för min Ciscorouter (den som används för IP-telefonin). Gick in i dessa inställningar och fann även i denna router en port-forward funktion.

Hur ska jag göra nu? Räcker det med att köra forwarding på Airporten?

/Fredrik

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-23 09:01

Du ska bara behöva ha portfowarding på den första routern, den som är kopplad till "internet".

  • Medlem
  • 2006-10-23 09:33

Aha! Jag måste alltså in och gräva i Ciscoroutern? Vilka inställningar är det som gäller då, med IP och så menar jag? Grejen är att nu köra jag med Forwarding i AirPorten och jag tycker saker funkar rätt så bra =P Är du säker på detta att det ska vara i den första routern?

/Fredrik

Bevaka tråden