Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher vill ha ett aktivitetsfält

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Holla!
Min sambo har precis switchat och har hela tiden frågor till mej hur man gör det ena och det andra. Just nu undrar hon hur att snabbt byta mellan dokument i t.ex word. I windows kan du ju snabbt byta i listen nertill ¨, jag tror den heter aktivitetsfältet. Det är ju inga problem att byta program men hon vill direkt kunna byta till rätt dokumet. Scenariot är som följer. Hon sitter med ett par websidor uppe, hon har ett par olika pdf dokument uppe hon har ett par word dokument uppe. Hon håller på att sammanställa information från de olika sidorna. Hennes arbete ( högskole studerande ) går snabbt med hjälp utav aktivitetsfältet i windows. Hon behöver inte först byta program och sedan välja dokument i programet, utan i windows kan hon direkt i aktivitetsfältet välja dokument (oberoende program). Hur att göra detta lika smidigt i MacOSX?

/ Mikke

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 10:52

Byta program snabbt kan man göra med cmd + tab.
Om man aktiverar flikar i webbläsaren kan man snabbt växla mellan olika sidor.
Om man har fler Word-dokument öppna kan man minimera fönstren och skicka ner dom i dockan. Vad dokumentet heter ser man om man hovrar med markören över det i dockan.

Det finns säkert andra som har andra trix att förmedla.

Har hon provat att använda Exposé?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 10:56

Det finns flera sätt. Tex

Minimera fönstrena, de hamnar då i docken bredvid papperskorgen. Klicka på ett minimierat fönster så öppnas det och programmet som äger det blir aktivt.

Skit i att minimera fönstrena, använd Exposé "alla fönster" för att växla mellan dokumenten.

Edit: så långsam med första tipset

⌘-skift-<
Byter till "nästa" fönster i det aktiva programmet.

Eller hålla ner markören på Word, då fkan du välja vilket dokument du vill gå in i.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Laddade hem och testade. Riktigt bra!

Faktiskt så fungerar det likadant i OSX. Man högerklickar i docken på programmet man ska byta till. Där står dokumenten uppradade så fint. Visste inte detta själv . Expose är för längsamt om du är van att jobba med linjalen där nere. Det är faktiskt så att du måste "leta" efter rätt dokument när du kör expose. Speciellt om du har 10 fönster igång. Men som sagt, i OSX har du faktiskt ett "gömt" aktivitetsfält o docken. Starta 10 safarifönster och högerklicka sen på safarisymbolen i docken. / Mikke

Midmus, Arch@ngel, det hade jag inte tänkt på. Tack för tipset!

Som föreslagits tidigare tror jag det är ⌘< hon söker.

Om man har en mus med lite fler knappar så kan man som jag har gjort kopplat ⌘< till en för att bläddra mellan fönster åt ena hållet och ⌘⇧> på en annan knapp för att bläddra åt andra. Det är smidigt värre kan jag berätta.

Ctrl+F4 bl-bläddrar genom alla fönster i alla program, om man nu vill det

Instämmer med tidigare talare, Exposé pch då mer specifikt tangenten F10 som radar upp de olika fönstren man har uppe i t.ex. Word.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ctrl+F4 bl-bläddrar genom alla fönster i alla program, om man nu vill det

Mycket bra tips!

⌘< fungerar inte i flera Office (Microsoft) program

Senast redigerat 2006-10-18 09:27
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 08:31

Expose kan också kopplas till hörnen av skärmen. Tex brukade jag ha vänster nedre hörn för att visa alla fönster i ett program. Och högra övre hörnet för att visa alla fönster i alla program.

Tänk på att Cmd (äpple) - tab kan kompletteras med musen. Du måste alltså inte tabba dig igenom en lång rad programikoner som på Win utan kan flytta muspekaren direkt till rätt ikon. Snabbt som attan när man fått upp schvungen.

Ställ in Exposé att ligga under högerklick.

Jag trivs med Kommando + högerklick för att visa alla fönster i det aktiva programmet. Snyggt och blixtsnabbt sätt att byta fönster. Jag högerklickar och använder tummen samtidigt på kommando. Hade Steve Jobs demonstrerat detta hade han sagt "Boom... there it is..."

Jag håller med om att Witch är den smidigaste lösningen på detta problem. Se denna film för en bra tutorial.

EDIT: måste lära mig svenska någon dag!

Senast redigerat 2006-10-18 21:14
Ursprungligen av charolastra:

Se denna film för en bra tutorial.

Men han ljuger ju när han säger att man måste klicka på den lapp man vill ha överst efter att ha använt ⌘⇥ för att växla till Kom-ihåg-lappar. Det är ju bara att trycka ⌘< för att få upp den lapp man vill ha. Inte särskillt komplicerat. Även om Witch verkar bra på många sätt.

1
Bevaka tråden