Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med delning av film mellan iMovie och iDVD!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett problem som jag inte rår på. Kanke någon annan känner igen det och kan hjälpa...
När jag skall dela en färdig film redigerad med kapitel i iMovie med iDVD får jag följande felmedelande:

"Filmen kunde inte skickas till iDVD på grund av okänt fel
Kontrollera att iDVD är rätt installerat, att projektskivan inte är skrivskyddad och att det finns tillräckligt med ledigt skivutrymme. (Fel 0)"

Jag har frigjort mer utrymme (15GB) och har svårt att tro att det är problemet. Det har fungerat bra tidigare att dela mellan iMovie och iDVD men nu helt plötsligt så går det ej...!?

Har du gjort något sedan senast det fungerade? T.ex. kört software update? Där får du nämligen hem och installerar uppdateringar till dina program.
Vilken version kör du av iDVD respektive iMovie? Och vilken version av OS X kör du?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-17 16:21

Vet inte om det hjälper dig men ibland kan en omstart av datorn göra underverk.
Framför allt när man jobbat med krävande grafik/video.
Du kan ju testa det först innan du gräver ner dig i problemlösning

/Bauer

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-17 16:23

Jag råkade ut för ett liknande problem en gång. Har för mig att jag var tvungen att välja ett annat tema i iDVD den gången. Orkade och hann inget annat då.

/Bauer

Ursprungligen av Bauer:

Jag råkade ut för ett liknande problem en gång. Har för mig att jag var tvungen att välja ett annat tema i iDVD den gången. Orkade och hann inget annat då.

/Bauer

Problemet är att jag inte kommer så llångt att jag en skan väla tema. får inte in filmen i iDVD , det hänger sig redan vid delningen...

iMovie HD 6.0.3 och iDVD 6.0.3
Gjorde en uppdatering häromdagen som jag tror berörde någon av programmen.
Har testat att starta om både dator och program, till och med läst in all film och gjort om hela filmen igen men ingen funkar...suck!

Hej!
Det går kanske att gå runt genom att dela ut filmen som en quicktime-film och sedan "importera" quicktimefilmen i IDVD. Längst ner i dela menyn kan man välja dela och vilken kvalité. man önskar.

MVH
Anders Bengtsson

• Oregistrerad
  • 2006-10-17 20:20

Har du provat att reparera rättigheterna? Vissa säger att det är bra att göra så fort man har installerat nya program eller uppdaterat program. Det är i alla fall något som är bra att göra med jämna mellanrum.

Fungerar iDVD av sig själv. Jag menar, går det att starta iDVD i sig? Inte från iMovie. Om det går, prova att skapa ett nytt projekt och importera ditt iMovie projekt under Arkiv>importera>video. Eller under fliket "Media", då måste ditt projekt finnas i mappen "filmer" i din användarmapp. Det kan i alla fall vara en lösning för stunden.

EDIT: Delar du filmen som en Quicktime video från iMovie, tappar du eventuella kapitlar! Det går att importera ett iMovie projekt från iDVD och du behåller dina kapitlar

Hur reparerar jag mina rättigheter?

iDVD funkar fint, det är bara när jag skall dela från iMovie som det tar stopp. Har testat att importera filme till iDVD med av någon anledning hittar inte iDVD min film i mappen där den ligger...

• Oregistrerad
  • 2006-10-18 12:33

Leta reda på Skivverktyg under Program>Verktyg. Starta den, markera den skiva du har på din dator och välj att "reparera rättigheterna". Om du har flera skivor, reparera den där ditt filmprojekt ligger på och den där iDVD och iMovie ligger på. Testa detta först, logga ut och in igen sen (eller omstart) och testa igen från iMovie.

Fungerar din film korrekt i iMovie? Jag skulle då testa att spara projektet med ett annat namn från iMovie (OBS! du får två lika stora projekt) och testa att importera det nya.

Utöver hårddisken som sitter i min MacBook så har jag en lös. iMovie och iDVD ligger på MacBooken och film filen på den lösa disken.
Jag lyckades reparera rättigheterna på HD:n i datorn men när jag skulle göra det samma på min portabla disk var knappen för "reparera rättigheter" gråmarkerad.

Vad som konfunderar mig en aning är att min portabla disk visar följande info när den är markerad.
Format : MS-DOS-filsystem (FAT32)
Ägare aktiverade : Nej
Antal mappar : 0
Antal filer : 0

Kan det vara ett problem att den är MS-DOS formaterad?
Bodre inte ägare aktiverade vara JA som för min stationära disk?
Hur ändrar jag det i sånna fall?

Btw, det funkar fortfarande inte att dela trots att jag reparerat rättigheterna på en av diskarna.

Om din externa disk är FAT32 formatterad så kan jag mycket väl tänka mig att det strular om du har materialet på den. Prova flytta materialet till den interna disken o prova.

Det har ju funkat fint tidigare men jag kanske borde bränna ner allt jag vill spara på dvd skivor och formatera om?

• Oregistrerad
  • 2006-10-18 18:12

Just det, du får inte reparera rättigheterna på FAT32 skivan. Även om du kan fixa problemet nu, kommer det förmodligen att komma tillbaka. Jag skulle jobba från din Macbooks hårddisk även om den är långsammare. Eller formatera din externa HDD till Mac OS extended som jag gör om du ska jobba från den.

Kopiera över projektet till din Macbook och kör iDVD, det borde funka.

Kopierade över projektet och vips så funkar det.
Tack för hjälpen!!!
Hur fungerar min HD om jag formaterar om den till mac om jag ansluter den till en pc. Funkar det eller får pc:n spatt?

Hm...en positiv effekt av att ha filmen som iDVD kodar på dator istället för en lös firewire disk verkar vara att kodningen vid bränning går betydligt snabbare.

• Oregistrerad
  • 2006-10-19 19:02

Tyvärr kan inte Windows läsa din HDD om den är formaterad för Mac på ett enkelt sätt. Bara med speciell programvara för Windows går det bra, t ex Macdrive. Jag tror att kodningen borde funka lika snabb från din externa HD om den är formaterad Mac OS. Jag har inte märkt någon skillnad själv i alla fall.

1
Bevaka tråden