Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur nödvändigt är iWork gentligen?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-19 23:05

När en iMac ska köpas under nästa år förmodligen, såg jag att iWork-tillägget tyngde ner priset en aning.. Nu undrar jag följande:

1. Funkar det med diverse gratisprogram istället, vilka, hur bra, m.m?

2. Hur bra är iWork-suiten och vad är det egentligen som ingår? Jag förstod inte mycket av Apples sajt..

3. Är det prisvärt ifall man ändå ska köpa det?

Tack i förväg!!

Keynote är enligt mig mycket snyggare och mer lättjobbat än PowerPoint. Men - återigen enligt mig - Pages ersätter inte i nuläget MS Word och/eller InDesign.

Är du student kostar inte Office-paketet så där vådligt mycket mer än iWork. Och Office är ju alltid Office med allt vad det innebär av funktioner och kombatibilitet...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-10-20 07:46

Nej, jag köpte med iwork eftersom jag lyckades pruta på paketet, men jag är mkt missnöjd med det. Dom säger att den ska vara kompatibel med Word men det är ren och skär bullshit. Ta hellre de pengarna och lägg på ett annat kul program, ta toast eller nåt spel istället, det hade jag gjort.

Personligen laddade jag hem Neooffice (http://www.neooffice.org/), gratis, påminner om office så man känner igen sig i det samt att det redan från början kändes 30 ggr mer kompatibelt med office paketet än iwork. Det enda som stör är att var 10.e gång eller nåt så kopplar den upp sig mot sin hemsida för att be om en donation.
-Förresten: Nån som vet hur man kan komma förbi det eller?

Lite trixigt att få in svenska ordlistan bara men det funkade till slut.

Dessutom så var iwork även en engelsk version då den inte fanns som svensk då, vet inte om det fortfarande är så men kolla det också.
Nä, iwork kändes som en gammal version av Claris works (för de som var med för 10-15 år esn), det är väl det det är iofs, det är oerhört likt.

Nu har jag bara testat ordbehandlingsdelen så jag kan inte uttala mig om resten av paketet.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 13:11
Ursprungligen av DMT:

Nej, jag köpte med iwork eftersom jag lyckades pruta på paketet, men jag är mkt missnöjd med det. Dom säger att den ska vara kompatibel med Word men det är ren och skär bullshit. Ta hellre de pengarna och lägg på ett annat kul program, ta toast eller nåt spel istället, det hade jag gjort.

Personligen laddade jag hem Neooffice (http://www.neooffice.org/), gratis, påminner om office så man känner igen sig i det samt att det redan från början kändes 30 ggr mer kompatibelt med office paketet än iwork. Det enda som stör är att var 10.e gång eller nåt så kopplar den upp sig mot sin hemsida för att be om en donation.
-Förresten: Nån som vet hur man kan komma förbi det eller?

Lite trixigt att få in svenska ordlistan bara men det funkade till slut.

Dessutom så var iwork även en engelsk version då den inte fanns som svensk då, vet inte om det fortfarande är så men kolla det också.
Nä, iwork kändes som en gammal version av Claris works (för de som var med för 10-15 år esn), det är väl det det är iofs, det är oerhört likt.

Nu har jag bara testat ordbehandlingsdelen så jag kan inte uttala mig om resten av paketet.

Keynotes enbart rättfärdigar existensen av iWorks. Utklassar Powerpoint med hästlängder. Sedan beror det väl mycket på det individuella behovet. För mig är Word och Excel nästan ett måste, även om Word i Office 2004 verkar ganska buggig...

Angående nagskärmen i Neooffice... Tja, donera en summa om du använder programmet och irriteras av skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-20 08:35

Känner väl inte att Pages skulle vara en ersättare eller konkurrent till Word?!?!
Man kör väl inte dp i word? Pages motsvarighet i Office-paketet måste väl vara Publisher?
Pages är väl snarare en skitbillig lillebror till InDesign. Jag vet inte vilket program som är billigare på dp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 09:16

Keynote är snyggare än PowerPoint för presentationer, och när man ska presentera något så brukar man ofta ta med sig datorn och koppla upp den till en projektor. Alltså har man större användning av Keynote till en bärbar än till en iMac!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-20 17:47

Ok.. så det är ingen idé att köpa.. eller är det det? Värt 700Skr?

Ursprungligen av magnur:

Keynote är snyggare än PowerPoint för presentationer, och när man ska presentera något så brukar man ofta ta med sig datorn och koppla upp den till en projektor. Alltså har man större användning av Keynote till en bärbar än till en iMac!

Jag brukar exportera mina presentationer som PDF när jag vet eller är osäker på vad presentationsdatorn klarar av. Det bevarar snyggheten i allt utom övergångarna. Och är övergångarna det viktigaste så ska man inte hålla i en presentation.

Folk tycker att det är förbenat snyggt och välgjort trots att det är pdf av standardmallar. Jag har haft folk på stora företag bett mig om en kopia på bilderna så de kan skicka till sin designavdelning att ta inspiration av.

NeoOffice är gratis, kan mycket, är långsamt och fult.

Keynote och Pages var inga bra köp för mig. De kändes hemskt begränsade, de är som många andra i-program, det finns en viss arbetsgång som man förväntas ha, som jag får anta att lärs ut i nån tutorial som jag inte hittade eller inte brydde mig om, och försöker man göra något annat så tar det emot rejält.

Jag hade vaga förhoppningar om att Pages skulle kunna ersätta FrameMaker, men det var som att försöka ersätta en jumbojet med en trehjuling.

Ragtime är ett alternativ man kan titta på.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-20 21:06
Ursprungligen av boris91:

Ok.. så det är ingen idé att köpa.. eller är det det? Värt 700Skr?

Inte om det ska ersätta word då är det ju bättre med NeoOffice(gratis).
Men jag tycker att det är värt pengarna att köra Keynote istället för PP.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag hade vaga förhoppningar om att Pages skulle kunna ersätta FrameMaker, men det var som att försöka ersätta en jumbojet med en trehjuling.

Programmen riktar väl sig inte mot samma användare?
Men min fråga återstår, finns det något enkelt dp som är billigare eller gratis än Pages?
Jag menar inte någon sunkig ordbehandlare...

Ursprungligen av Patrick:

Programmen riktar väl sig inte mot samma användare?

Nej, uppenbarligen inte, men jag tycker "iWork" skulle vara aningen proffsigare än det "iToy" Pages är. Jag har testat allt jag kan på jakt efter något lika proffsigt som FrameMaker, dvs ett program som duger att skriva böcker med.

Citat:

Men min fråga återstår, finns det något enkelt dp som är billigare eller gratis än Pages?
Jag menar inte någon sunkig ordbehandlare...

Jag föreslog RagTime förut. Har du provat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-21 10:34

Jag använder såväl MS Word som Mellel och Pages. För enklare layoutarbeten är Pages överlägset Windows [Edit: MS Word, skall det ju vara]. Jag arbetar som lärare och skapar läxor och test med bilder i Pages, vilket går klart fortare än att göra samma sak i MS Word. MS Word är kompatibelt och skriptbart, överlägset när jag skall göra formulär som är elektroniskt (och automatiskt) ifyllbara. När jag skriver på min gamla PB G4 använder jag av prestandaskäl ofta Mellel.

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2006-10-21 13:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-21 13:12
Ursprungligen av Ylan:

Jag använder såväl MS Word som Mellel och Pages. För enklare layoutarbeten är Pages överlägset Windows [Edit: MS Word, skall det ju vara]. Jag arbetar som lärare och skapar läxor och test med bilder i Pages, vilket går klart fortare än att göra samma sak i MS Word. MS Word är kompatibelt och skriptbart, överlägset när jag skall göra formulär som är elektroniskt (och automatiskt) ifyllbara. När jag skriver på min gamla PB G4 använder jag av prestandaskäl ofta Mellel.

Vänligen, Ylan

Ville bara kommentera mig själv angående enklare layout med Pages. Enbart de blå hjälplinjerna gör arbetet otroligt mycket enklare.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-21 15:18

Bara som en kontrast mot många andra i den här tråden tycker jag själv att iWork är suveränt. Jag har svårt att förstå all kritik i synnerhet Pages får. Själv tycker jag Pages fungerar precis som en ordbehandlare borde och med dess design vilken tar in mycket inspiration från DTP program blir man inte lika begränsad som i en traditionell ordbehandlare.

Själv använder jag Pages till allt från fakturor och rapporter till informationsblad med utmärkt resultat, men visst, jag har inte provat skriva en roman i det.

Om man är ute efter ett program som fungerar precis som Word eller gamla Wordperfect är det risk att man blir besviken med Pages, men om man vågar prova något med nytänkande har man mycket att glädjas åt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 23:42
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag föreslog RagTime förut. Har du provat?

Sorry jag missade det. Skall kolla upp det, tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 23:52

Så som jag ser det: Om du har behov av att göra snygga presentationer så finns det inget som slår Keynote. Lättarbetat och inspirerande. Skulle du ha nytta av det, så är det enskilt värt pengarna, men annars så är jag tveksam...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-21 11:46

Hittar inte hur mycket RagTime kostar.. På tal om MS Word-kompatibilitet som nämndes någonstans ovan så uppger ju Apples webbsajt att iWork-dokument kan sparar i Word-format i sin videopresentation.. Däremot visas inte själva processen där - fungerar det verkligen?

Men hur står det till med iWork om det man behöver göra är läxor och fina presentations-layouts?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-22 01:51

Nisus Writer Express är enligt mig den bästa ordbehandlaren någonsin.
Word är bara skit och inget annat. I vissa specialfall kan man vara tvungen att använda det till någon specialfunktion, men det har jag aldrig råkat ut för. Undvik så långt som möjligt alltså.

Pages är inget jag rekommenderar för att skriva massa text i normalt heller. Det är mycket segt och är ganska osmidigt för just text. Däremot är det, som många sagt, perfekt som ett enklare layoutprogram. Det blir snabbt och enkelt väldigt snyggt.
OBS: För att Word-användare ska kunna läsa dokumenten, måste man exportera till Word-format först.

Keynote är en dröm jfrt med PowerPoint. Det är så otroligt mycket mer genomtänkt och smidigt. Allt går snabbare att göra, inlärningströskeln är obefintlig och resultatet är riktigt, riktigt snyggt. Ska man någonsin göra en presentation, bör man ha detta program.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2006-10-22 03:11

Word är nog det vidrigaste av alla Microsofts program och bara det en stark anledning att switcha till Mac.
Man sitter och skriver sin text, när allt helt apropå ändrats till en punktlista eller dylikt. För varje minut det tar att skriva något, måste man lägga två för att åtgärda allt som automagiskt tillkommit.
Layoutfunktionerna kan inget, annat än att få en vanlig löpande text att komma ut som värsta amatörmässiga »du diskar väl efter dig? din mamma jobbar inte här!«-skylten.

Pages är en underbar, avskalad och smidig ordbehandlare. Perfekt om du ska skriva uppsats eller CV och vill få ut det snyggt.
För mer avancerade grejer än så använder jag Indesign.

Om iWork är värt pengarna beror såklart mest på kapitalet. Men bättre än Microsofts motsvarande produkter är det helt klart.
Behöver man t.ex. för sitt arbete en ordbehandlare som är 100% kompatibelt med Word skulle jag föreslå något gratisprogram (ex. OpenOffice).

Här är en tråd i ämnet med diskussioner om olika Word-alternativ:

http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/84612-word-alternativ.html

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-24 19:59

Nu är det lite olika åsikter här så jag vet nästan inte vad jag ska göra :rolleyes:

Med tanke på att iWork kostar runt 350Skr via Mecenat just nu, är det något att satsa på?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-24 23:00

Jag köpte en iBook vintern 2005/2006 och där var med en prova på version av iWork.

Keynote fastnade jag för direkt och gjorde min första presentation på några få timmar. Resultatet blev mycket bra och uppskattat.

Jag beställde programmet omgående.

Keynote i sig är värt priset.

Jämfört med Powerpoint är Keynote väldigt lättjobbat och har snyggare effekter, enkla, sobra och proffsiga. Inga töntgrejer som i Powerpoint.

---

Pages har jag jobbat väldigt lite med, Använder mest AppleWorks, faktiskt, och även Mellel som är ett väldigt bra ordbehandlingsprogram. Spara som pdf - funktionen i OS X är ju fantastiskt bra och gör, åtminstone för mig, Wordformatet helt överflödigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 22:47

Konstigt hur pass olika programmen i iWork är i kvalité. Keynote är snyggt och lättarbetat. Ett mycket bra program, Pages känns klumpigt, segt och ofärdigt. Hoppas på nästa version som enligt rykten ska kunna ge användaren val om den vill layouta eller mera ren ordbehandling.
Nu ska det sägas att jag otroligt sällan skriver i word. Använder mig i 95% av alla fall jag ska skriva nått av Mail eller Texthanteraren och sedan till PDF. Men det är ju jag, alla har olika jobb.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 23:03

Hur blir Keynote om man konverterar det till PowerPoint och sen gör en presentation på en Peze?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 07:40
Ursprungligen av Yes:

Hur blir Keynote om man konverterar det till PowerPoint och sen gör en presentation på en Peze?

Yes!!

Övergångar och saker som en Keynote-only försvinner. Man kan lösa det genom att exportera till en Quciktimefilm.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-25 09:10

Hmm, kanske ska kopa iWorks i alla fall. Men kommer inte 07 snart?

2007 inträffar om en inte alltför avlägsen framtid, ja. På Apple-språk brukar väl årsskiften inträffa under MacWorld San Francisco? Med andra ord 8-12/1 2007.

Jag är helnöjd med mitt iWork 06.

Har flera gånger visat presentationer på skolan, och alla åskådare är mer än väl imponerade av dom. Powerpoint ser väldigt ålderdomligt ut med sina matta diagram och tråkiga övergångar och övriga effekter.

Pages, ja, van Word-skrivare som jag är så kanske det inte är alltför lika bra, men man kan modifiera det mesta tycker jag trots allt.
Men layoutmöjligheterna är helt okej. Aldrig mer Times New Roman i en uppsats.
Lärarna blir imponerade av speglingseffekten...
Och mötesprotokollen är snyggare än någonsin!

Har hursomhelst inte testat dess word-kompabilitet alltför mycket då jag exporterar till pdf och skickar iväg det. Det blir väldigt bra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-23 00:12
Ursprungligen av ApollonDeux:

Jag är helnöjd med mitt iWork 06.

Har flera gånger visat presentationer på skolan, och alla åskådare är mer än väl imponerade av dom. Powerpoint ser väldigt ålderdomligt ut med sina matta diagram och tråkiga övergångar och övriga effekter.

Pages, ja, van Word-skrivare som jag är så kanske det inte är alltför lika bra, men man kan modifiera det mesta tycker jag trots allt.
Men layoutmöjligheterna är helt okej. Aldrig mer Times New Roman i en uppsats.
Lärarna blir imponerade av speglingseffekten...
Och mötesprotokollen är snyggare än någonsin!

Har hursomhelst inte testat dess word-kompabilitet alltför mycket då jag exporterar till pdf och skickar iväg det. Det blir väldigt bra.

Jeez, vi har både projektorer och internet i klassrummen - sklle vara fantastiskt att visa pc-nissarna vad Macen går för

Fast det blir nog ingen MacBook för mig.. iMac lockar med sin skääääääääärm. Ååh.

Ursprungligen av boris91:

Jeez, vi har både projektorer och internet i klassrummen - sklle vara fantastiskt att visa pc-nissarna vad Macen går för

Fast det blir nog ingen MacBook för mig.. iMac lockar med sin skääääääääärm. Ååh.

Du har ingen iPod med video-out? För då är det ju bara att exportera din tjusiga Keynotepresentation till en qt-film, och köra iPoden rakt in i projektorn - då får du en hel klass att gå "ooooohhhh".

Bevaka tråden