Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvärdering av Quicktime 6/MPEG-4

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har lekt lite med QT6 och gjort ett antal mpeg-4 filer under gårdagen. Tänkte att jag skulle dela med mig av mina synpunkter och höra vad ni andra som också testat säger.

Började med mpeg2video från en köpt DVD, Lock Stock & 2 Smoking. Konverterade sedan i Mediapipe 0.8 till M-JPEG A och "croppade" bort den svarta ramen uppe och nere. Filmstorlek 688x416 px (multiplar av 16).

Gjorde sedan om till mp4 med lite olika bitrate.

Mina synpunkter:

Hastighet: Sådär, hade förväntat mig lite snabbare. Har inte tagit tid, men det gick inte snabbare än 0.5X realtid.

Kvalite: Inte alls så imponerad. Provade med 640 kbit/s video. Mycket blockigt vid snabba rörelser och inte alls så snyggt. Provade sedan med 1000 kbit/s video. Nu såg det bättre ut, men lite artifakter kunde urskiljas vid snabba rörelser. Har tyvärr sett DivX som sett bättre ut vid 640 kbit/s (utan ljud), så lite besviken blev jag.

Gjorde sedan en MPEG1 med ffmpeg. Filmstorlek 360*288. Bitrate utan ljud 80 kb/s. Jämförde mot MPEG4 i både 80 kb/s och 60 kb/s. MPEG4 var då lite bättre än MPEG1 vid 80 kb.

Skulle önska mer inställningsmöjligheter vid kodningen. Quality=Low-High, och Bitrate är inte mycket att komma med. Kolla bara på hur mycket man kan ställa in i DivX 5.02. Quantizers och en massa mer. Detta har stor betydelse på slutresultatet i min mening. Sorenson Pro Version kanske ?

Att notera är att det inte var en "vetenskapligt utförd testning". Bara lite "lek".

Vad säger alla ni Quicktimegurus om QT6 ?
/henrik

[ 05 Juni 2002, 11:24: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-05 12:27

Inte för att jag är någon QT-guru, men...Det var väl nästan väntat att kvaliten på inte skulle vara den absolut bästa. Jag fick betydligt sämre resultat än med den On2-codec som jag brukar köra med.

Den stora poängen med mp4 är väl egentligen att den är X-plattform , allt från datorer och videospelare till PDA och mobiltelefoner. Jämför med mp3, i synnerhet dom första encodarna som kom ut för några år sedan, som har mycket sämre kvalle än exempelvis Qdesign och WMA, det är standard och det funkar. Bandbredden och filstorlekar är mindre problem idag än för bara ett år sedan, det som förvånade mig lite vara att den var ganska processorkrävande vid uppspelning, vi lär ju inte direkt se G4:or med Altivec i någon mobiltelefon innan överskådlig framtid

Är det någon som vet något program som klarar att köra mp4 under PocketPC, jag har provat med PVplayer med den klarar det inte.

[ 05 Juni 2002, 12:33: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-05 12:31

Apropå inställningsmöjligheter, tror jag att det hade varit bra med en uppdelning mellan consumer och pro, där pro ger fullständigare möjligheter och där konsumentversion gör en självanalys av filmen och sedan kodar efter bitrate.

Själv vill jag ha den sistnämnda(är väl också en orsak till att jag gillar On2, då den ger bra kvalle direkt från QTpro utan att fibbla med någon inställning).

• Medlem
  • 2002-06-05 14:00

688x416 px ??? vad får du för aspectratio då??

80Kb/sec på 688x416 x 25 är lite hårt för alla codecar. det är ju så att säga många pixlar och lite data... minska storleken på bilden istället

du bör inte använda några andra storlekar än dom här..

640x480 för icke widescreen
640x352 for 1.85:1.
640x272 for 2.35:1 or 16:9.

688x416, jo jag håller med om att det var både en dum och udda upplösning. Som sagt tidigare så "lekte" jag bara med qt6, och man bör inte dra allt för stora slutsatser om utfallet. Jag tog bara bort det svarta uppe och nere och då fick jag den upplösningen.

Ska testa bättre senare då jag har mer tid.

Vad gäller val av aspectratio så är jag lite trög. Jag tycker att det är konstigt att förändra bildförhållandet om råbilden håller ex 688x416. Bilden blir ju ihoptryckt då ... Men om det nu står att filmen är i 16:9 så ska väl videon ha de proportionerna i slutändan.

Som exempel kan man ju ta DV-video. Den är ju 720x576, dvs 5:4 förhållande. En vanlig tv har bildförhållandet 4:3. 5:4=4:3 stämmer inte med min matte. Jag vet att det finns en förklaring på detta, men det är inte logiskt ändå ...

/henrik

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-05 14:41

Den horisontella upplösningen ska man mer tänka sig som en samplingsfrekvens där analoga signalen (signalkurvan) omvandlas till digitala värden, än som pixlar. Exempelvis en DV-kamera(PAL) samplar färgen bara på 352 pixlar i varje linje och dessutom bara på varannan bild(om jag kommer ihåg rätt)

Jämför MPEG1 video där PAL har 352*288 och NTSC har 352*240 och ändå visas med samma proportioner.

Ju mer moderna codecs som kommer desto mer ointressant blir antalet pixlar, då varje bild är uppbyggt av matematiska algoritmer som inte påverkas av antalet pixlar, jämför med objektgrafik.

• Medlem
  • 2002-06-05 15:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Som exempel kan man ju ta DV-video. Den är ju 720x576, dvs 5:4 förhållande. En vanlig tv har bildförhållandet 4:3. 5:4=4:3 stämmer inte med min matte. Jag vet att det finns en förklaring på detta, men det är inte logiskt ändå ...

/henrik

Väldigt osäker på det här, men en dator har fyrkantiga pixlar medans en TV rektangulära, därför får du ett visst fel i aspectratio om du digitaliserar en TV bild.. Det kan kanske vara förklariringen till 5:4 och 4:3, men som sagt, jag är osäker..

Kör nästan alltid 640x{272,352} (640x272 (2.35:1, 352 1.85:1) om det är från DVD källa beroende på aspect ratio.

D.v.s

640x480 för icke-widescreen
640x352 för 1.85:1.
640x272 för 2.35:1 eller 16:9.

Om du tar högre kommer bara filstorleken bli större. Ingen anledning till det då du kan skala upp filmen utan problem.

640 minskar belastningen på burken och fungerar ju bättre på vilken skärm som helst fullscreen läge. Och dessutom med bättre bild.

Det sänker bitraten för varje pixel utan anledning dessutom så är fullskärmsläge i OS 9 och ibland i OS X alltid 640x480 och med
720x{304,384} så blir den nerskalad till 640x{272,352} när du spelar upp filmen och resten går förlorat helt i onödan.

/Christopher - Trött och bakis

• Medlem
  • 2002-06-05 16:48

Den är tung att decoda, suger nästan hela processorn och tappar frames när det kommer många I-frames.. hoppas det bara är en optimeringsak och att realesen komer bli bra mycket snabbare..

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-05 17:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Den är tung att decoda, suger nästan hela ..

Jag märkte det extra tydligt igår när jag körde 10.1.4 på min gamla iBook 300, blev nästan bildspel av filmerna...Det flyter på mycket bättre med 10.1.5. Det verkar också som att Wintel QT6 är mycket sämre optimerad än Mac QT6, min Celeron hackade betänkligt...trots att filmerna inte direkt var fullskärm.

Är det någon som har koll på kompabiliteten mellan QT6 och andra mp4 applikationer som philips, pvplayer, DivX mm? (flejma mig inte för den sistnämnda )

Testade lite kompatibilitet på min Windowsmaskin igår. Hämtade hem en mp4 film med Xvid (fd OpenDivx) & AAC från http://www.wsu.edu/~benp/trailers.htm. Provade att öppna den i QT6 Win utan resultat. Provade samma film i mpeg4ip playern. Det gick bra.

Laddade ner trailern till Next Friday från Apple. Provade att öppna den i mpeg4ip. Gick inte ...

Provade att analysera friday.mp4 med mp4creator60 (från mpeg4ip). Körde med -l som argument, dvs lista alla spår. Funkade inte heller, gav följande fel: MP4ERROR: MP4Descriptor::ReadProperties: overran descriptor

Provade även filer från http://www.envivio.com/solutions/etv/sample.jsp i QT6 Win. Sorensons gick utan problem. NetCodec gick inte.

Hittade också ett Windows GUI till mpeg4ip på http://www.mediacruiser.de/mp4UI/.

Verkar som om det strular lite med mp4 filformatet mellan implementationerna. Kanske skulle kolla med mpeg4ip om de vet mer om detta ? Bitströmmarna verkar inte heller helt 100%, iaf vad gäller DivX och Xvid.

Vad innehåller ODSM och SDSM spåren ? Är det Scene och Object descriptions ? Behöver man ha dessa spår i alla riktiga mp4 filer ?

/hegge

DivX och Xvid är Haxxor MPEG 4 med usel impletation. Vad jag fattar så kan du inte spela upp filformatet MP4 utan måste lägga ett MPEG4 videospår i en AVI.

Fungerar här med Envivio.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Fungerar här med Envivio.

Menar du (1) att filerna som skapats med Envivios encoder fungerar att spela upp med QT6, eller menar du (2) att filer encodade med QT6-ans MPEG4-codec fungerar att spela upp med Envivios spealare (eller med Envivios plug-in till Wimp, QT5 och Real)?

Jag menar att 1. QT MPEG4 filer fungerar med Envivio spelare.

2. Att Envivio MPEG4 filer fungerar med QT6, förrutom då dom som räcker sig längre än video/audio..

3. Envivio är med i ISMA som startades av Apple som innehåller b.l.a Phillips, IBM, Sun, SGI, Kassena och massor fler..

i like it... a lot 

Citat:

Jag menar att...

Det låter bra. Är det någon som vet hur det kommer sig att Apples MPEG-4-implementation ännu inte tillåter andra spår än video och ljud? Jag menar, filformatet är ju i princip QuickTime, så är det någon spelare som ska klara av komplexa MPEG-4-filer så är det QT. Och om spår består av helt uppåt väggarna konstiga format, kan man fråga sig om standarden (MPEG-4 alltså) kommer att fungera i praktiken...?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pegges:

Citat:

Jag menar att...

Det låter bra. Är det någon som vet hur det kommer sig att Apples MPEG-4-implementation ännu inte tillåter andra spår än video och ljud? Jag menar, filformatet är ju i princip QuickTime, så är det någon spelare som ska klara av komplexa MPEG-4-filer så är det QT. Och om spår består av helt uppåt väggarna konstiga format, kan man fråga sig om standarden (MPEG-4 alltså) kommer att fungera i praktiken...?

Apples MPEG4 implentation följer standarden. Vilka andra spår ska den stödja menar du? BIFS3d? Finns inte ännu i princip. Vad menar du med komplexa MPEG4 filer? .mp4 och AAC ljud och Cinepak? Fattar inte riktig vad du menar?

För att klargöra ett par saker.

MPEG4 är ingen messias. Det kommer ta tid innan det slår igenom. Redan nu kan du få betydligt bättre bild kvalité med Sorenson Video och andra codecs än MPEG4. Men det är inte det som är saken.

Utan att likt MPEG1 vara en MPEG variant för internet, mobiltelefoner och liknade.

Dags för dagens kontroversiella inlägg. Man måste ju hålla diskussionen igång.

Christopher: DivX och Xvid är Haxxor MPEG 4 med usel impletation.

Må vara att DivX en gång i tiden var ett hack på MS-MPEG4, men det är historia nu. Iaf enligt DivX Networks som påstår att de byggt koden från början, inte på MS kod.

DivX började som "Opensource" OpenDivX som blev "Closedsource" DivX och förgrenades samtidigt till "Opensource" Xvid. Ni kan säkert historien ni också ...

Vad gäller Haxxor, ja det sitter säkert någon "Haxxor" och kodar på både DivX och Xvid. För mig spelar det ingen roll vem som gör det. Bara det funkar så är jag nöjd. Dessutom är väl implementationen av mpeg4 öppen ?, bara att det kostar dock att använda sig av den. Kan man då "hacka" en öppen implementation ? Det vore väl bortkastad tid, om den redan finns att ladda ner. OK, man kan ju alltid göra som de gjorde med DivX 3.11, sno koden av MS och kalla den DivX. Kanske det du menade med Haxxor ? Ja ja, nog om det.

Vad gäller usel implementation så har jag inte riktigt nog med kunskaper att bedömma vad som ska klassas som en bra resp usel implementation.

Hursomhelst. Det jag ville komma till var att jag har lyckats med det omöjliga. QT6 Win kan faktiskt spela upp DivX 5.02 i en mp4 fil. Mina dåliga kunskaper till trots, men så usel kan väl inte implementationen vara om QT6 faktiskt kan spela upp den ?

Beviset: http://w1.923.telia.com/~u92306492/AudiS4.zip

(Blev tvungen att komprimera filen, det blev bara fel om man försökte lägga upp den som ren mp4)

Har inte testat filmen i OSX ännu, ska göra det senare.

OK, jag vet det att bara att bevisa att någonting fungerar inte håller i längden. Det räcker med ett motbevis för att förkasta teorin. Finns säkert massor av sådana i fallet DivX. Tycker i alla fall det är ett gott tecken på att DivX börjar närma sig någonting som liknar MPEG4, även om det kommer finnas fallgropar på vägen.

Hoppas inte Christopher fetlackar på mig nu. Har säkert en hel del fel i mina teorier, men jag ville bara lägga fram det jag kommit fram till. Fritt fram att kritisera mig och mina åsikter iaf.

/Henrik

[ 07 Juni 2002, 20:58: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

OK, jag måste erkänna att min DivX 5.02 i mp4 inte riktigt flyter fram i de 30 fps som den är gjord i. Vad detta beror på vet jag inte, kanske är en "usel implementation" . DivX har lite mer jobb innan det funkar riktigt bra.

Tillägg: Får faktiskt 30 fps i QT6 på OSX, inte illa. Det är i Windows 2k som det går tungt. Kör på en P2-400, så det kanske beror på det ?

Men man får ju bild i alla fall, inte så dåligt det va ?

/henrik

[ 07 Juni 2002, 21:31: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-07 22:34

Mina Quicktime-mp4 hackar också, men det verkar som om uppspelningen är ordentligt processorkrävande, dessutom verkar det gå tyngre med QT6 på Wintel så det är nog kanske inte bara knas på DivX utan koden kanske behöver optimeras lite till i QT.

Verkar ju trots allt gå ganska bra med din "DivX". Håll oss underrättade om dina fortsatta "försök"

Provade en snabbis med Xvid också. Gjorde på samma sätt som med DivX, dvs MPEG-Film -> Virtualdub -> Xvid Avi -> mp4creator60 (mpeg4ip) -> MPEG-4 mp4.

Resultat: Det fungerar inte med Xvid, inte för mig i alla fall. Bara en helt grön bild.

/henrik

• Medlem
  • 2002-06-08 17:30

Såg en massa diskussioner om MPEG4 komapilitet och profiler. Anledningen att det inte funkar helt felfritt med .mp4 fil formatet är att den sista specen blev satt först i mars, t ex hur hint tracks sparas mm. De flesta IOT:er (Interopability test) har skett på själva MPEG4 bit strömmen fram till nu. Dock har de flesta "stora" bolag gjort IOT:er på fil format men de är under NDA, därav att det är så tyst.

Men för att klargöra så följer Apple MPEG4 standarden 100%...... så om ni inte får andra filer att funka så berorer det på att de inte har hunnit med att "fixa" det ännu. Anledingen till att ni kan vara säkra på det är att han som är ansvarig för filformatet i MPEG är från Apple.

Jag såg också nämnas att ni inte fick Packet Video och Emblaze att funka, och det är helt riktigt de följer inte standarden 100%. De har "twistat" den lite både på bit ström nivå såväl som filformat pga deras affärsmodell som går ut på att sälja stream servrar, så de vill låsa spelaren så mycket som möjligt till Stream Servern. Dessutomm är deras mål att följa 3GPP (3G telefoni) och inte .mp4. Skillnaden mellan .mp4 och 3GPP är att man i 3GPP enbart använder Simple Visual Profile Level 0 för video.

Att ni inte får bra kavlitet kan bero på många saker, en är att det är första releasen och Apple kommer att "fine tuna" den en hel del. Vi har dock fått mycket bra kvalitet, i princip uppnår man DVD kvalitet på 2Mbit, men det har naturligtvis mycket att göra med source material såväl som hur bra kunskap man har om encoding processen.

Jag tror att en stor orsak att ni får "dålig" kvalitet är alla steg ni gör, även en lossless codec adderar distortion. Om ni måste omvandla skall ni försöka att gå till ett "rå video" format som RGB eller YUV dvs Y´CbCr. Fördelen med Y´CbCr är att det är formatet som MPEG4 använder som "in format" eller rättare sagt alla MPEG och MJPEG codecar använder detta.

Ang att Apple "bara" har video och ljud i .mp4 är som Christopher säger; det finns inga "Advanced Profile" implementationer ännu, dessa finns bara på papper i MPEG specen som det är nu.

Däremot så håller jag inte med om att det kommer att ta så lång tid för MPEG4 att slå igenom, redan nu så byggs det massa tjänster och verktyg för MPEG4, och redan i slutet på detta året kommer ni att se "skarpa" tjänster. En välgord MPEG4 codec spöar allt som finns på markanden idag, men det mesta man får se är jämförelser som görs av bolag som har properitära system som de vill promota, och de flesta som arbetar med MPEG4 har inte visat ngt officiellt ännu, så jag kan garantera att ni kommer att bli både nöjda och förvånade.

Såg att ngn undrade om det fannse en MPEG4 spelare för PocketPc.... såg ni inte Apple keynote på QT LIve????

/Kay

• Medlem
  • 2002-06-08 17:59

Tror att Apples mp4 export snare är optimerad för fart och inte kvalité.. Hoppas mycket på Sorenson mp4, skulle tro att dom optimerar mer för kvlaité, stöd för 2-pass VBR och så....

Dom flesta codecar kör en YUV subsampling, inget konstigt med det. ex YUV 4:2:2..(på fyra luminance samplingar går det 2 färgsamplingar(R-Y (Röd minus Luminance) och B-Y (Blå minus luminance)).

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-08 18:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kay:
Såg att ngn undrade om det fannse en MPEG4 spelare för PocketPc.... såg ni inte Apple keynote på QT LIve????

/Kay

Kay, tack för ett mycket imponerande inlägg!. Jag har för mig att jag såg det men jag snabbspolade en hel del, det verkar som att jag har missat nåt?

[ 08 Juni 2002, 18:05: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

• Medlem
  • 2002-06-08 18:39

iBjorn - den visas under delen om "mobile media" med Ericsson av Casanova tror jag.

Nixon - helt riktigt därav att jag nämde det :-). Jag såg i en annan diskussion just det här med YUV, så vi kan lika gärna förklara det nu. YUV används för analoga signaler och är enbart negativa värden pga av att värden kontrolleras med hjälp av spänning. För att kunna digitalisera YUV måste man kunna ha positiva värden (för att det är enklare att räkna med positiva värden) och då blir det YCbCr och är det gamma korrigerat (vilket det nästan alltid är) så är det Y´CbCr. Nämnas kan att det interna formatet i QT är just Y´CbCr 4:2:2.

Så YUV och Y´CbCr är i princip samma sak, men man använder detta lite slarvigt, och säger oftast YUV rakt över. För att lätt förklara det så kan man säga att ett capture/video kort har YUV in med när det är digitaliserat är det Y´CbCr. En liten not dock, det är Luma och inte Luminance, dock står det ofta fel i specar.

Jag tror också som du säger att just nu har Apple optimerat MPEG4 för hastighet för att sedan få upp kvaliteten. De har dock haft lite problem med AAC ljudet, men det skall tydligen bli fixat under fredagen, är det ngn som vet ngt om detta?

/Kay

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-08 19:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kay:
iBjorn - den visas under delen om "mobile media" med Ericsson av Casanova tror jag.
/Kay

Törs man hoppas på en public preview av er spelare också?

• Medlem
  • 2002-06-08 19:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Törs man hoppas på en public preview av er spelare också?

Nja.... vi får se :-)... den är ju kompatibel med QT/MPEG4, Broadcastern och andra Apple produkter mm.... men det här är nog inte en diskussion för det här forumet.

/Kay

• Medlem
  • 2002-06-08 21:29

Jepp YUV kommer från broadcastvärlden, När man skulle introducera färgtv, så istället för att bygga ett helt inkompatibelt färtv system så aderade man färginformation (U&V) på den svartvita signalen(luma)(Y). då kunde dom med svartvita motagere se på program sända i färg, och man slapp bygga ett helt nytt TV-nät.

Färgsubsamplingen bygger på det att vi har färre stavar än tappar i ögonen(eller tvärtom) och ser färg med lägre upplösning än ljus Därför samplar man färginfon med lägre upplösning än ljusinformationen..

Man kan ibland se 4:2:2 subsamplingen i tex mpeg.. om man har en fin kontur som är knallröd ser man en viss pixelation i den , tex motorena på Enterprise kan se pixliga ut=)

Sorenson har en hårdare subsampling än mpeg YUV 12..YUV 4:4:4 är ingen subsampling alls och används av DV 50

Det jag menade med "Haxxor" är snarare att det är massor av folk som sitter och säger till sina användare halvsanningar.

Om jag säger till någon att dom ska leverera en MPEG4 film så förväntar jag mig en .MP4 fil som går att spela upp med en spelare som hanterar alla video/audio profiler.

Och inte en AVI fil.

Då ska man säga "Hej, då får en AVI fil med MPEG4 video i"

Bevaka tråden