Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MP3 stream via QTSS?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var annars kan jag få professionell hjälp och snabba svar än här?

Jag tänkte sätta upp min första QTSS ström. Tänkte strömma MP3:or.

Skapar en Playlist via Admin GUI:t. Kan starta den också men jag kan inte ansluta till den. Varken med iTunes eller QucikTime.

Jag skulle gärna vilja ha en hel förklaring hur jag fixar det här.
För detta med mountpoints och det fattar jag inte riktigt. Tänkte ägna mig åt manualen i morrn men kanske har jag ett svar innan dess från någon av er.

[ 06 Augusti 2002, 19:29: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Du döper din mountpoint till t.e.x "matte"
Öppna QT player t.e.x och öppna URL
Om du sitter lokalt skriver du:

icy://localhost:8000/matte

Klart.

Jaha ser man på så enkelt.
Så mountpoint är bara till för den anslutande klienten?

icy? och det är vad?

Men om jag vill strömma den mot iTunes då? Kan jag göra det via QTSS?

Det är inte så att du herr Guru kan förklara alla inställningar man ska göra under Playlist?
Och ur man sedan kopplar upp sig med iTunes och kanske till och med WinAmp..... vill imponera på jobbet i morrn.

[ 06 Augusti 2002, 22:37: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Samma sätt som med QT Player. Eventuellt kan du pröva med att köra samma URL fast med http:// istället för Icecast (Icy) protokollet. Jepps, Mountpoint är till för klienten så klienten vet var den ska börja så att säga.

Vet inte direkt vad man kan hitta på mer i playlisten än vad som bara står där..

Hmm mp3 palylist som heter music.
Kopplar upp mig mot servern via icy://num.m.e.r/music.
Får som svar detta:

-3285 Disconnected

Vad gör jag nu? =(

jag kan koppla upp mig lokalt på servern då fungerar det perfekt. alltså: 127.0.0.1/music

när jag testar att koppla upp mig med Audion så får jag:
Connction refused by server.

[ 07 Augusti 2002, 09:19: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Medlem
  • 2002-08-07 10:47

Tyvärr var det ett bra tag sedan jag sysslade med QTSS och jag har inte hängt med i uppdateringarna så jag kan inte ge dig några direkta tips, däremot så kan jag göra ett par kvalificerade gissningar.

Eftersom det fungerar att lyssna lokalt men inte utifrån skulle jag i första hand tippa på en av följande saker:

1. Det finns en firewall som av någon anledning blockerar dina requests. Detta verkar dock konstigt för visst är det så att icecast går över HTTP?

2. MP3 broadcastern är bunden endast till det lokala nätverksinterfacet (loopback). Detta ställs troligen in i någon global konfigurationsfil eller via argument vid start. För att se om detta är felet kan du utnyttja tex. netstat kommandot.

3. Något annat program (en webserver?) använder samma port som icecast och är bunden till det globala interfacet för den porten. Detta förhindrar broadcasterna att använda den porten för att ta emot connections. Jag tror inte att detta är speciellt sannolikt dock eftersom de flesta inbyggda nättjänster använder alla tillgängliga interfaces om man inte ändrar det manuellt.

Hoppas detta hjälper vid felsökningen...

Kanske skulle lägga till att jag bara ska köra detta via det lokala nätverket än så länge. Alltså inga kopplingar utifrån.

Trots detta så får jag detta error.

Testade att slå av att jag skulle streama via port 80 men det gjorde ingen skillnad.
X Server i sig har inte Firewallen påslagen.

Jag kan surfa, ftp:a, ssh:a, AFP:a till burken men inte QTSS.

Det är säkerligen något enkelt litet fel men jag kan komma på vad bara.

Har du prövat med:
http://dittip:8000/matte ?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-07 13:13

Det kan vara så att du har fel inställningar i QT player för strömningstransport. Även för mig var det ett tag sedan jag sysslade med QTSS, och då med en beta för 4.

Gå in i Systeminställningar->Quicktime->Transportinställningar och ändra till HTTP port 80 istället för UDP. Detta för QT6 på OSX.

Se sedan till att QTSS är inställd på att strömma på port 80 och att webbdelning är avslaget i systeminställningarna.

När du sedan ansluter i QTPlayer så skriver du adressen så här:

rtsp://server/mountpoint

När jag höll på med QTSS så lyckades jag inte att strömma MP3 med Shoutcast-protokoll. Vilket innebär att det inte går att koppla upp sig via iTunes eller liknande. Däremot via QTPlayer.

Jag märkte också att jag var tvungen att strömma via port 80 om jag satt bakom router, eller om internetleverantören had någon knepig router-konfig.

Värt att testa iaf.

Nuså fungerar det.

TACK för all hjälp.

Nu kan jag få det att fungera både via port 80 eller 8000.

Det vore inte fel om det stod om denna port i QTSS hjälpen.

Men med icy protokollet så fungerar det även i WinAmp.

Nu är det jag som är musik kungen på jobbets egen strömmande radio!

  • Medlem
  • 2002-08-07 15:38

Det står faktistk om port 8000 i manualen om och inte vidare lätthittat (finns under hur ansluter jag till det via QT Player eller så). Vad jag stör mig på är att begränsningarna i MP3Broadcaster inte finns listade i samma dokumentaion, tex kräks den på filer med Khz över 44 och anser att de inte är ok... vore kul om det stod någonstans.

Jepps, dokumentationen kunde varit bättre.
Som den uppenbara begränsingen som inte finns i ´alla´ andra MP3 Broadcasters. Att man inte kan bestämma Kbps som den ska strömma i..

Mmm det har jag oxo stört mig på sen QTSS kom. Att den streamar filerna rakt av.. utan, just som du säger, att man ställa in en output bitrate. Visst tar ju ingen CPU kraft men nog borde alternativet finnas.
Tror det är detta som gör att man ibland sumpar sin anslutning till streamen.
Tex då du har en 128kbps mp3a o nästa låt i playlisten är en 192kbps.

Har för mig att det står i manualen att det stömmande materialet skall ha samma bitrate...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Har för mig att det står i manualen att det stömmande materialet skall ha samma bitrate...

Jasså? Hmm.. Måste kolla.. Även om det står så så är det inte så.. För var ställer man in det isåfall? För om jag har en låt på 32 kbps och en annan på 256.. Vad streamar den då?

  • Medlem
  • 2002-08-08 09:40

Den streamer den "typ" i.e. bitrate den hittar först. Allt annat skiter den i åtminstone hos mig.

Hmm.. Inte vidare smart gränsnitt.. Men men..

Något jag lärde mig den hårda vägen var också att när man lagt till fler låtar i playlisten så måste man starta och stoppa den igen för att det ska fungera.

Det tog också ett litet tag innan jag kom på hur man gör för att göra en länk till streamen på en hemsida. Då måste webbservern först vara konfiguerad för playlists i .m3u-formatet.

audio/x-mpegurl .m3u

För att göra en .m3u fil tar man en tom textfil och lägger till länken med rätt mountpoint i. Skapa sedan en vanlig länk till .m3u-filen som laddas ner lokalt och förhoppningsvis drar igång rätt program (i mitt fall iTunes). Då funkar det bra.

[ 14 Augusti 2002, 05:34: Meddelandet ändrat av: Alexandra ]

1
Bevaka tråden