Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svag AirPort signal i nya iMacen

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-10-20 10:26

Mitt ComHem-modem är av märket Motorola Surfinbird. Kan detta också uppdateras? Trodde det skedde via remote från comhem...ja, uppdateringen alltså. Sen har jag ju då också en Cisco IP-telefonirouter med från Phonzo.

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-21 13:56

Airport kopplar ner

Hej Alla,

har en MBP, köpt i juni -06.....fungerar perfekt ihop med min rouer "zyxel w334"...dock med rätt taskig fart....och dålig täckning i mitt hus.
I alla fall fungerar den automatiska inloggningen på wlan klanderfritt.

För enn månad sedan köpte jag en zyxel G1000 trådlös accesspunkt för att täcka öven på vår övervåning....då inträffar följande:

Airport loggar in som den skall, men efter c a 30 min. har jag noll pinnar och safari klagar på "det finns ingen internetuppkoppling"....jag stänger då av airport och sätter sedan snabbt på det igen...och vips funkar det igen i ytterligare ca 30 min.

Kör roaming eftersom de bägge trådlösa basstationerna stöder det.
vidare kör jag xxx.11g...och WPK-PSK

Mvh Magnus

  • Medlem
  • 2006-10-21 15:36

Fick ditt mess, Sober. Bara att beklaga. Apple måste jobba som djur just nu på 10.4.9, för annars är det något som är fel i Äpplestallet. =/

Hälsn,
/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-22 20:36

airport förlorar nätet

Ja, man kan ju hoppas på det....detta är riktigt sunkigt.
Jobbar sedan 20 år tillbaka i unix eller pc miljö...och varit som andra människor i pc världen lite skämtsamt "avig" inställd till mac.
När en jobbarkompis köpte en powerbook 12" för två år sedan blev jag ganska snart imponerad.
När Macbook Intel kom var saken klar.....har kanske förstått i efterhand att det kanske inte anses som en "riktig" mac av mac nerdar.

Hur som helst:
Finns det någon indikation att 10.4.9 löser prolemen?

mvh magnus

  • Medlem
  • 2006-10-22 23:17

Njae, men hos många uppstod just felet vid installationen av 10.4.8. Vissa användare har provat att formattera och ominstallera OS X, men har då stannat vid 10.4.7 - och problemen har varit borta. Kan ju vara en slump, men jag tror att senaste uppdateringen är boven.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-24 22:08

Någonstans i denna (väldigt intressanta) tråd på Apple Discussions så nämner någon att AirPort kortet är av samma modell som man kan beställa till Apple MacPro. Dessa personer upplever samma fel. Kan det vara hårdvarufel i alla fall?

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=634243&tstart=0

/Fredrik

Ps. Nu har jag dessutom läst om dem som gått tillbaka till 10.4.7 men som fortfarande har problem. =/
Ds.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-25 08:41

Som gammal trogen pc användare, trots bill gates och annat bekymmer, kan jag nu bara säga.....mac suger stenhårt....:(

Speciellt som man lagt ut stora summor pengar för att få komma in i den så kallade "problemfria värden".

/magnus

  • Oregistrerad
  • 2006-10-25 20:16
Ursprungligen av sober:

Som gammal trogen pc användare, trots bill gates och annat bekymmer, kan jag nu bara säga.....mac suger stenhårt....:(

Speciellt som man lagt ut stora summor pengar för att få komma in i den så kallade "problemfria värden".

/magnus

Pardon my french, men vilket jäklar skitsnack!

Jag om någon har haft problem med iMac. (läs mina tidigare trådar)

Men det som skiljer Mac-problemen från PC-problemen, är att de förstnämda är tämligen triviala då de snabbt åtgärdas, och kollektiva då man alltid hittar samma problemsökningar på forum. Det finns bara en handfull problem du vanligtvis kan drabbas av på t ex. en iMac. De hårdvarumässiga fel som påträffas i en imac är i regel där från början, och du får snabbt din dator utbytt.

På PC däremot är det bara en käpprätt spiral rätt ner i helvetet när skräpet börjar krångla. 9000 olika DLL-fel i bara XP, och ett antal hundra tusen virus, trojaner och malwares som kan uppenbara rena crasher på olika sätt.
Lägg till detta på cirka hur många miljoner som helst olika specifikationer på hårdvara av varierande kvalitet.

Man måste ha i åtanke att en Apple-dator är en produkt.
Produkter har likvärdighet och symmetri. Därav hör man oftare talas om liknande problem av andra.

En Win-PC finns i 100 000-tals olika utföranden och specifikationer. Inte så konstigt mao. att man sällan läser om specifika problem en specifik modell lika ofta då upplagorna är försvinnande mindre än apples.
Men jag kan garantera dig att problemen är betydligt vanligare än vad de är på Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-28 13:03

Pardon my french, men vilket jäklar skitsnack!

Jag om någon har haft problem med iMac. (läs mina tidigare trådar)

Hrm....det du kallar för "skitsnack", gäller det det jag skriver om PC eller att jag ironiserar över den s.k. "problemfria världen"..(apple)?

/Magnus

Senast redigerat 2006-10-28 15:09
  • Medlem
  • 2006-10-25 10:49

Även PC-maskiner krånglar. Apples komponenter BRUKAR fungera tillsammans (därav att så många väljer bort en PC), dessutom är operativsystemet guld! Det här måste vara ett av de största problemen som Apple haft.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-26 01:14

Ja, precis - det var ju det jag sade...
Nej..måste sova. Zzzz...

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 21:19

Mitt första inlägg här nu, har haft min imac i typ 8 timmar. Jag är en switcher, en nöjd sådan. Förutom just detta problem.

Jag ligger runt 18mbps enligt airtrafficcontrol. Riktigt frustrerande, speciellt när man har 20mbit ner i Internetanslutningen. Om jag nu ska ställa om till enbart G-nätverk, hur gör jag då det?

här kommer ännu en förtvivlad imac köpare. igår pajade superdriven och idag kom mitt bredband. uppkopplad till en svindyr netgear som står två meter bort. min nya macbook har full signal men imacen ger mig hälften. satans arg. apple får komma och hämta den. 24" imac, snygg på utsidan men dom verkar ha kastat ihop insidan. segt när man har ny maskin!

kan vi skippa hela "hata pc" snacket och fokusera på problemet i tråden?

får en ny imac innan den 10:e november. hoppas problemet med airporten är löst på den nya.

tnt....det företaget är ju speciellt. jag bad att få en tidig pick up så att jag skulle kunna gå till min skola. men det var omöjligt. dom skulle komma mellan tolv och fyra. nu kom han klockan nio. datorn var inte ens nedpackad. så han ska komma tillbaka, efter fem.

man blir galen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-04 13:37

anders_gbg
Jag uppskattar din fokus på problemet.....

Det finns en tråd för det som vill prata fraktbolag, tracking nummer ...etc.
Återkom gärna om du har problem (eller inte problem) med airporten i din
nya maskin.

mvh magnus

Jag har samma problem med dålig uppkoppling. Någon som har testat med nätverkskabel? Funderar på att kolla det innan jag släpar iväg min 24" till butiken.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-07 00:57
Ursprungligen av Ingela P:

Jag har samma problem med dålig uppkoppling. Någon som har testat med nätverkskabel? Funderar på att kolla det innan jag släpar iväg min 24" till butiken.

Med nätverkskabeln är det naturligtvis inga problem, då nätverkskortet är en helt annan enhet än airporten på din iMac.

Ursprungligen av sober:

anders_gbg
Jag uppskattar din fokus på problemet.....

Det finns en tråd för det som vill prata fraktbolag, tracking nummer ...etc.
Återkom gärna om du har problem (eller inte problem) med airporten i din
nya maskin.

mvh magnus

ja, stämmer. jag skrev detta i helt fel länk. det skulle vara i en annan. snurrigt. ber om ursäkt.

fick min nya imac idag och den har fortfarande samma airport problem. segt som tusan. vad ska jag göra? jag har en känsla av att om jag skickar tillbaka denna och får en ny så kommer det fortfarande vara samma problem. kommer en uppdatering att fixa problemet eller tror ni att detta är själva imacens fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 11:51

Jag hade samma problem redan pa min iMac G5. Den gick aldrig over 2 pluppar i styrka oavsett hur nara routern den stod. PC datorer i samma hus langre ifran min iMac hade battre mottagning, PC datorer i andra lagenheter hade ocksa battre signalstryrka till mitt natvark an min iMac.

Jag var tvungen kora kabel for att fa det att fungera

Inga problem med min nya MacBook dock.

  • Medlem
  • 2006-11-08 12:47

Har precis suttit i två timmars samtal med Apple om detta. Nätverksstarten (som funkade sisådär innan) verkar funka bättre nu när man resettat basttationen till fabriksinställningar och sedan valt bort trådlös säkerhet och lagt till denna igen, i mitt fall WPA2. Kolla med Apple om ni är osäkra. Jag ska kolla hur det funkar idag och i morgon, varpå vi kommer ta nykontakt.

Problemet med styrkan skulle han kolla. Misstänkte mjukvara / firmware även där.
Grymt proffsig person jag pratade med dock!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 22:30

Vore ju riktigt skönt om det kunde lösa sig!

Med det senaste OS X är det något som man ska veta... Antalet bågar är inte styrkan utan handlar mer om bandbredd...

  • Medlem
  • 2006-11-09 11:29

Trodde det hade löst sig, men idag efter omstart så anslut den inte automatiskt till nätet - dvs samma fel som tidigare. Något annat som är lustigt är att mitt blåtandstangentbord från och till har börjat tappa kontakten.

SockerConny: Är du säker på detta? Har du någon källa där man kan läsa lite?

/Fredrik

så tror ni en uppdatering fixar problemet eller måste jag koppla in en nätverkskabel? segt.

  • Medlem
  • 2006-11-09 15:45

Jag vet ınte allvarligt talat. Nu verkar det *dessutom* som att Blåtanden kan vara inblandad i problemet med. Hittade lustigt nog något om detta på Apples Forum, unter Intel Imac - > Nätverk...

Skumt. Kör du sladd så länge i alla fall.

/Fredrik

ja, jag får väl göra det. detta verkar ju vara ett problem som mer eller mindre alla har med sina nya imacs. vill inte skicka tillbaka den för att få en ny igen. kan bara hoppas på att det kommer en uppdatering som fixar det.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 20:38

Kan väl säga att jag tyvärr med har dessa prbolemen. Men de enda jag har är att den inte ansluter automatiskt och att signalen är svag. Det sistnämnda stör mig gruvligt. Men det andra skiter jag nästan i. Har iallafall inga problem med att den dyker. Så det är ju bra. Jag har Firmware v6.3 på min Airport Express. Finns det inga firmware till de inbyggda airportkorten i datorerna (syftar på min ibook g4 och min intel imac), eller firmware för själva datorn överhuvudtaget?

Det verkar vara en liten sak som undgått de flesta MEN som den besserwisser jag är så är det dags att ni får veta; In 10.4, Apple has changed the meaning of the "Signal Strength" airport menu bar item. The AirPort menu extra now reflects transmission rate, not signal strength. The same is true for Internet Connect.

If you're using an 802.11g network, such as AirPort Extreme, the AirPort menu extra's signal bars now indicate these transmission rates:

4 bars - 36 Mbits/s or higher
3 bars - 12 Mbits/s or higher
2 bars - 5 Mbits/s or higher
1 bar - 1 Mbit/s or higher

If you're using an 802.11b network, such as AirPort models prior to Extreme, the AirPort menu extra's signal bars now indicate these transmission rates:

4 bars - 11 Mbits/s or higher
3 bars - 5.5 Mbits/s or higher
2 bars - 2 Mbits/s or higher
1 bar - 1 Mbit/s or higher

The option key enables another feature in that menu, too: There is an "About Airport" menu item if you hold down the option key before opening the menu. Selecting it gets you a window with version information of your Airport components.

Bevaka tråden