Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker runtime i en fil?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-11-06 13:20

Har ibland hämtat hem runtime program och då har det endast varit en fil som syns. När jag själv gör detta så skapas det en hel massa filer. Hur gör man det enklast för användaren?
FM 8

För att skapa runtime-filer måste du ha Advanced/Developer

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-11-07 18:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För att skapa runtime-filer måste du ha Advanced/Developer

Kanske var jag lite vag med informationen.
Jag har redan FM Pro Advanced 8. Och kan skapa Runtime.
Men det skapas en massa filer som måste med. Jag skulle vilja att allt på något sätt kunde packas så att användaren endast hade en fil att hålla reda på.

Att du hade FM Pro 8 Advanced är bra info att ha med ja.

Det är helt enkelt så att det skapas flera filer, en är databasen (en per databasfil alltså), en är runtime-filen (nedbantad FM Pro), en mapp med extensions, inuti den en mapp som heter Dictionaries och inuti den ett antal filer som är ordlistor för olika språk. Du kan slänga ordlistor som inte behövs.

Vill du gömma dessa filer så går inte det (annat än att lägga dem längre ner i fönstret och ändra storlek på det så att filerna ligger nedanför fönsterkanten).

Vill du distribuera en fil - packa mappen, så får du ett zip-arkiv att distribuera.

Flera ledtrådar? Program > FileMaker Pro Advanced > Svenska - Extra > Elektronisk dokumentation > FMPA_Utveckling > Kapitel 7.

Lycka till!

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-11-08 01:02

Tack för ditt svar Taz.
Aha, är det så de gjort, gömt filerna. Och jag som alltid trott att det packades ihop till en fil.
Då får jag också göra det då. Blir enklare för användarna.

1
Bevaka tråden