Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips För Automator

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 17:08

Kanske kan bli en officiell tråd för bra tips.

Här kommer ett enkelt, men värdefullt om du jobbar mycket med bilagor i mail.

Under windows så har du en härlig funktion när du högerklickar på en fil och kan välja "skicka som bifogat mail" eller liknande.

Den fina funktionen finns inte inbyggd i OSX på ett bra sätt så jag gjorde den i automator enligt nedan:

Scriptet sparar du som Insticksprogram och väljer Finder. Efter det högerklickar du bara på en fil i finder som du vill skicka som ett bifogat mail så kommer ett nytt mailfönster att öppnas med filen bifogad.

Snyggt! Men det går även att göra i QS.

Annars så kan man ju bara dra filen till Mail-ikonen i Dockan...

Funktionen finns inbyggd i systemet fast inte som högerklick utan under menyn tjänster. Fast på det sättet är det ingen som gör. Alla gör som Richard.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 10:22
Ursprungligen av Merovech:

Funktionen finns inbyggd i systemet fast inte som högerklick utan under menyn tjänster. Fast på det sättet är det ingen som gör. Alla gör som Richard.

Nej uppenbarligen gör inte alla det...
Lite jobbigt när man kör 30" cinema att behöva dra ikonen ända ner till mail för att skicka den. Mycket snabbare att högerklicka på den. Men smaken är ju som baken...

(finns det någon annan tråd om smarta automator script?)

Ursprungligen av studiox:

Nej uppenbarligen gör inte alla det...

Nu mumlade jag ju alltså om hur många som använder funktionen som är begravd i menyn Tjänster jmf. med hur många som drar ner filen till mailsymbolen i Dock.

Ursprungligen av studiox:

Lite jobbigt när man kör 30" cinema att behöva dra ikonen ända ner till mail för att skicka den. Mycket snabbare att högerklicka på den.

Nja, om du provar så går det snabbare att dra en fil ner till mailsymbolen jmf. med att högerklicka och sedan välja Automator och sedan välja något alternativ från den menyn.

Fitts law, du vet?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-11 11:10
Ursprungligen av Merovech:

Nu mumlade jag ju alltså om hur många som använder funktionen som är begravd i menyn Tjänster jmf. med hur många som drar ner filen till mailsymbolen i Dock.

Ahh. Det bästa vore ju om Tjänster kunde dyka upp som en context-meny när man högerklickar på en fil.

Ursprungligen av Merovech:

Nja, om du provar så går det snabbare att dra en fil ner till mailsymbolen jmf. med att högerklicka och sedan välja Automator och sedan välja något alternativ från den menyn.

Beror lite på. Jag har ju två skärmar (min PB + en 20" TFT). Ikonerna ligger på min PB så jag slipper se dom på min primära skärm. Eftersom jag inte kan dra filerna med en rörelse (snarare 2-3) så går det snabbare att högerklicka på dom. Men som jag sa tidigare, det är ju en smaksak ocksåö.

Skadar dock inte att ha ett annat sätt att göra det på. Tack.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 00:34

Nån som är bra på automator kan få hjälpa mig lite. Jag vill kunna kopiera alla bilderna från digitalkameran, lägga in bilderna under en ny katalog som får heta "bilder åååå-mm-dd" (där datumet är dagens datum) som ska ligga under "Photos" och jag vill att bilderna skall döpas om till "åååå-mm-dd namn" där datumet är när bilden togs. problemet är att när man väljer Automator action "... specific finder items" eller vad den heter så tar den med katalogen som bilderna ligger i på kameran, så alla bilder hamnar med rätt namn på rätt plats fast en katalog för djupt. Katalogen blir alltså "Photos/bilder åååå-mm-dd/100OLYMP vilket är ganska irriterande. Någon som har en smidig lösning?

1
Bevaka tråden