Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

javascript i indesign Cs2 som strular med spaltindelning...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 08:49

jag har ett litet javascript som fungerar bra med att dela in en ensidig sida i indesign i flera spalter...exemplet nedanför är för 4 spalter. Det är är lätt att ändra om till annat spaltantal genom att ändra siffran.
Men scriptet fungerar bara på ett nystartat dokument med1 sida från själva grundmallen, dvs Mall -A. lägger jag till sidor i dokumentet eller skapar ytterligare en mall så så fungerar inte scriptet längre. vad beror detta på???
Se scriptet nedanför!

Kan någon hjälpa mig...?

var myColumns = 4
var myDocument = app.activeDocument
var myPage = myDocument.pages.item(0);
myPage.marginPreferences.columnCount = myColumns;

Mvh Mikael

Därför att scriptet är gjort för att ändra spaltindelning på endast sidan 1.

Det är visserligen lätt att ändra det så att det går igenom alla sidor och gör samma sak, men inget script i världen kan ändra så att nya sidor får något annat än de egenskaper som definierats i mallsidan.

Vore det inte enklare att bara dela in A-mallen i fyra spalter så får du ju det resultat du vill?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 11:25

Jo kanske det, men om man snabbt vill ställa in så att det istället blir 4 spalter med ett kortkommando istället för att jag måste skapa massa mallsidor som jag skall utgå ifrån så är ju detta script bättre om man bara vill ändra en förutsättning väldigt snabbt med ett kortkommando utan att behöva gå in i menyer och ställa om spaltindelningar på sidan därav är detta script bra tycker jag men vad är då variabeln för att ändra till att det gäller alla sidor snarare än bara första sidan?
Mvh Mikael

Behövs det verkligen ett script för det? Det känns lite som att skjuta mygg med kanon.

Markera bara de sidor du vill ändra i sidpaletten och från menyn sida väljer du Marginaler och Spalter. Vill du kan du ju lägga på ett kortkommando för det menyvalet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 13:20

Det är just det som jag sa tidigare att det handlar om att korta ner arbetstiden.
Med några knapptryck mindre dvs utifrån scriptpalettens kortkommando för 3spalt, 4-spalt, 5spalt eller 6 spalt så vill jag snabbt kunna ändra detta utifrån en gällande sida, det är en tidning som vill ha en sån hä form av script för att med minsta möjliga insats snabbast göra en förändring på en sida när man bryter sidor....thats why!
Mvh Mikael

1
Bevaka tråden