Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hantering av förändringar vid byte av tryckeri?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu tyvärr bytt tryckeri och jag har märkt att mitt tidigare levernatör var rätt förlåtande... vilket min nya inte är

Det handlar mest om färghantering, som jag tyvärr inte är så vass på... men vill bli!

Produkten som ska produceras är en katalog på ca 40 sidor i fyrfärg:

- Alla foton är tagna av en proffsfotograf och ligger i ColorMatch RGB.
- Tryckeriet jobbar enligt Euroscale Coated v2, MEN vill samtidigt att man
använder en icc-profil för deras bestrukna papper.
- Jag levererar ett öppet dokument (indesign) så det är alltid något som gör det
lättare.

Hur får jag ihop allt? Hur omvandlar jag fotografens foton till Euroscale? är det så enkelt
som att bara 'convert to working profile' och så är det klart eller tappar man något iom den omvandlingen?

Jag är tacksam för all hjälp, även schyssta längar mottages tacksamt.

Med vänlig hälsning,
Yorugua

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 08:55

Kan inte tryckarn göra det. Dåligt i så fall, om man nu inte valt att förhandla bort det.
Men det går väl att göra i distillern, i alla fall gör vi det de få gånger vi ska göra tryckfärdigt.

/Tangen

De kan omöjligt ha en egen profil och använda Euroscale Coated samtidigt. Det de menar är kanske att du kan använda Euroscale, men att de föredrar att du använder deras profil.

Hursomhelst, varför inte bara göra så att du ställer in ditt InDesign-dokument på att använda deras profil och sedan exporterar till en PDF/X-1a, så konverteras automatiskt dina colorMatch-bilder till deras cmyk-profil

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-10 09:25

Hej!

Du skriver att du vill bli vass på färghantering så därför får du lite tips. När jag var grön så "räknade" jag ofta med att tryckeriet fixade till allt och hade stenkoll. Så fungerar det inte alltid i praktiken även om de är väldigt kompetenta. De har ju oerhört mycket olika jobb och kan inte ha järnkoll på allt.

Det allra bästa är att själv ha kontroll över det man lämnar. Om färger i bilder osv är viktigt så bör man veta vilka värden som är acceptabla. Jag rekommenderar dig att alltid kolla högdager och skugga, hudtoner osv. En bok jag starkt rekommenderar för att lära sig en del om färghantering är "Professional Photoshop: The Classic Guide to Color Correction" av Dan Margulis. Enligt mig en grym bok om hur man färgkorrigerar även om den har några år på nacken. Finns på Amazon och på Akademibokhandeln. Jag har läst den flera gånger och det blir alltid någon aha-upplevelse. Man lär så länge man lever

Jag jobbar bland annat med layout och prepress av tidningar med en sagolik mängd bilder och annonser från alla håll och kanter i alla möjliga konstiga filformat och, för att uttrycka det milt, skiftande kvalitet. För ett antal år sedan gick vi över från öppna dokument till rent pdf-flöde och skriver sedan dess alltid ut färgprov i huset innan tryck. Detta har dels gjort att fel i annonser minskat och att färgerna är de som vi förväntar oss, även när vi anlitat fotograf utifrån och inte plåtat själva.

Lycka till!
Thomas

1
Bevaka tråden