Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analog video till Final Cut Pro?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja importera analog video & ljud till Final Cut Pro. Nu har jag sett att det kommit ett par olika kort av olika priser:

Hollywood DV-Bridge som testades i senaste MacWorld och fick 5/5. Klarar det jag vill för 3.400,- exkl moms.

Matrox RT Mac har jag hört är bra av Johan på Provectum. Kostar ca 10.000,- exkl moms men har andra fördelar som tex blixtsnabba effekter och rendreringar i Final Cut tack vare en speciell processor på kortet. Dyr men nödvändig??

Någon som är duktig på det här?

Formacs DV Studio har fatt bra kritik. Kostar 4000-5000 kr ex moms hos din favorit aterforsaljare om jag minns ratt.
http://www.formac.com/html/shopformac.html?cid=shop_products_studio

Kan ta in analog video, bl a. Se lank.

[ 15 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: m@cen ]

har du en pc 100 kan du göra det direkt i kameran eftersom den kan spela in analogt på band
/Johan

• Oregistrerad
  • 2001-05-16 08:08

Hollywood DV-Bridge funkar kanon, men om du vill lägga lite extra så skulle jag köpa kortet.

Formacs DV Studio som M@cen pratar om har jag själv mycket erfarenhet av och än så länge inget som helst negativt att säga. Den köptes in till Institutionen för Informatik som jag jobbar för här i Umeå, och den tar in bra från t.ex. VHS. Den har FireWire koppling och är störtskön.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-17 09:45

Dac-1 Pro ( Analog till DV eller DV till Analogt) funkar bra, ligger på ca. 7000:-
Har du frågor eller vill köpa en så maila mig.

john@inmedia.se

Även jag har mycket possitivt att säga om Formac Studio. Suveränt för den som vll ha något allround som fungerar i alla väder.Trevligt med inbyggd TV-mottagare, ett litet plus i kanten för denna. Integrationen med t.ex. FCP är också mycket bra. Även att den är så mobil och inte kräver någon extern strömförsörjning är super då jag flyttar den mellan hemmet och arbetet.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Matrox RT Mac har jag hört är bra av Johan på Provectum. Kostar ca 10.000,- exkl moms men har andra fördelar som tex blixtsnabba effekter och rendreringar i Final Cut tack vare en speciell processor på kortet. Dyr men nödvändig??

Jaaaa!!!

Jag lovar! Tänk dig MiniDV-formatet. 720x576 pixlar. 24 fps. miljoner färger. 48 kHz stereoljud i 16 bitar.... (=> 3.6 MB/sekund!!!)

Ska du rendera en över gång mellan två olika klipp eller beräkna hur en effekt blir så tar detta toklång tid med en vanlig PowerMac G4 utan extra hårdvara.

RTMac är helt klart värd sitt pris - *om* du gör Desktop Video-projekt i jobbet!

Jobbar du med DV-projekt rent privat och som lite hobby-verksamhet så känns det lite dyrt med RTMac.

Men som sagt - RTMac bör man köpa till (om man har den kostnadskostymen som tillåter ett köp) om man jobbar med Final Cut Pro professionellt!

Sen hade vi det här med att RT kortet bara gjorde realtidsövergångar vid analog output.. dvs inte så intressant..

Ett alternativ o ta in analogt tex från VHS är att koppla en vhs via en ev kamera o köra manuell play vid capture.

Alternativet är en JVC miniDV/S-VHS bandare som går lös på dryga 10 papp.

Rtmac kortet är inte bara realtidskort heller utan stöder en massa andra funktioner - tex som preview kort i aftereffects 5 eller commotion 3 - läs mitt andra inlägg om vad som går och inte går med detta kort - eller ställ fler frågor.

/johanw

Jo det är väl snarare det som gör det intressant, än som namnet antyder RT ..

hehe

(hur många inlägg skulle man göra för o få guru status? 8-))

Vad menar du Jürgen? Vad menar du med att det bara är RealTime vid analog output? Gör den inte Realtids renderingar då man sitter och söker effekter i mixingen av materialet?
Förstår inte riktigt.
Mvh Danne

Ps. Det är inte antalet inlägg som verkar styra "Guru". Du har mer än vad vissa av Gurusarna har, så det är nog nått man blir ifall man är involverad vid arbetet av sidan.

som johanw skrev i en annan artikel (val av dv utrustning)

//
Bet. Realtids funktionerna på Rtmac kortet stämmer det alldeles rätt som Zagge säger, det är bara på comp/svideo som realtids effekterna kommer ut dock kan man välja i fcp2 att rendrera endast realtids effekterna för att ta ut på dv, detta betyder dock att medans du sitter och jobbar mot en videomonitor inte behöver rendrera varje gång du flyttar tex photoshop grafik eller annat, din kreativa leksida slipper vänta på massa rendreringar utan du kan testa och se direkt.

Vidare så har RTmac kortat flera andra funktioner också.

1 - Du får ett till grafikort alltså möljighet till 2 bildskärmar för de som endast har ett sedan tidigare eller 3 för dom som redan har 2 (jag, eller finns det nån annan som kör så ?).

2 - Analog transcoder, du kan spela in från vhs/beta via comp el. svideo in som kortet har.

3 - Du har synk mellan video monitor / Datamonitor / högtalare - ni redigerat via en kamera dä D/A är extern vet att du har ca 1/2 sek. fördröjning var på ljudet som matchar videomonitorn inte stämmer med datamonitorn och vice versa.

4 - Realtids effekterna, som är
2 video lager och 1grafiklager samtidigt eller tvärtom,och under motion fliken är allt i realtid och keyframable (nytt ord?) utom motion blur,samt ett 20tal transitions

Tex kan du ta photshop grafik, göra den halvtransparant få den att åka samt skugga den över ett videolager utan att behöva rendrera för att se hur det ser ut, skall du sedan ha ut den på vhs för kundkopia är det bara att köra, skall du dock mastra tillbaka den till dv band så behövs det rendreras.
//

Kanske det ger svar på din fråga?
Det fick jag som svar på tal av min fråga som var väldigt snar lik din

Man bör väl få sin egen diskutions grupp tex

Men hör med Martin, det är han som sätter status och den hör inte ihop med inlägg utan snarare vad man sysslar med annars och om man hjälper till med siten

/Johanw

Om jag nu svarar på detta så får jag väl iaf senior status kanske...

hehe..

Apropå RT kortet vs iMedia100 så skulle det vara trevligt o studera båda två o se vilket som passar mig o mitt arbete bäst..

Tack Jürgen för svaret. Jag ska inhandla ett kort då plånboken tillåter någon gång i framtiden (knock knock)

//D-Man

Det bästa vore väl (om man inte redan har en) att köpa en billig DV-kamera med både analog och DV in/ut. Den senaste Canon 400i har alla funktionerna och cybersound.se säljer den för 10 papp inkl. Det är enligt mei ett mycket rimligt pris, då Formacs DV-studio går på runt 7000. För extra 3000 får du en kamera på köpet så att säga.

Är kvaliten annorlunda mellan formac DV och en DV-kamera om man importerar?

/Oskar

1
Bevaka tråden