som johanw skrev i en annan artikel (val av dv utrustning)
//
Bet. Realtids funktionerna på Rtmac kortet stämmer det alldeles rätt som Zagge säger, det är bara på comp/svideo som realtids effekterna kommer ut dock kan man välja i fcp2 att rendrera endast realtids effekterna för att ta ut på dv, detta betyder dock att medans du sitter och jobbar mot en videomonitor inte behöver rendrera varje gång du flyttar tex photoshop grafik eller annat, din kreativa leksida slipper vänta på massa rendreringar utan du kan testa och se direkt.
Vidare så har RTmac kortat flera andra funktioner också.
1 - Du får ett till grafikort alltså möljighet till 2 bildskärmar för de som endast har ett sedan tidigare eller 3 för dom som redan har 2 (jag, eller finns det nån annan som kör så ?).
2 - Analog transcoder, du kan spela in från vhs/beta via comp el. svideo in som kortet har.
3 - Du har synk mellan video monitor / Datamonitor / högtalare - ni redigerat via en kamera dä D/A är extern vet att du har ca 1/2 sek. fördröjning var på ljudet som matchar videomonitorn inte stämmer med datamonitorn och vice versa.
4 - Realtids effekterna, som är
2 video lager och 1grafiklager samtidigt eller tvärtom,och under motion fliken är allt i realtid och keyframable (nytt ord?) utom motion blur,samt ett 20tal transitions
Tex kan du ta photshop grafik, göra den halvtransparant få den att åka samt skugga den över ett videolager utan att behöva rendrera för att se hur det ser ut, skall du sedan ha ut den på vhs för kundkopia är det bara att köra, skall du dock mastra tillbaka den till dv band så behövs det rendreras.
//
Kanske det ger svar på din fråga?
Det fick jag som svar på tal av min fråga som var väldigt snar lik din