jag gör såhär;
* ställer in itunes på att INTE kopiera in musiken
* har all musik på en samba-server som jag mappat i OS X och sedan dragit in till itunes
* starta om
* så fort man klickar på en låt i itunes, anluter den upp samba enheten automatiskt, och börjar spela
* musiken du har verkar vara felaktigt id3-taggad. lär dig om hur detta fungerar
i princip kan jag säga såhär; dom mesta releaser du ladda ner, har helt upp-fuckade id3-taggar. när du lägger in ett album, markera ALLA låtarna i albumet, och tryck CTRL+i där du kan knappa in saker som skall vara gemensamt för alla låtarna, t.ex. artist. sedan brukar jag fylla i spårnummer, så dom kommer i samma ordning som på cd-skivan, samt dra en bild till det lilla bild-fönsret med ALLA låterna markerade, så att det blir lite snyggare när man bläddrar dom med omslagsbil. kör också en itunes-automatisk-nerladding av omslag (du måste ha ett itunes-konto, men det är d värt) så du ser var den hittar. FIXA ID3 taggarna INNAN du gör detta, så att den verkligen hittar rätt skiva.
själv har jag 507 album, eller 6757 låtar, alla med omslag och korrekta id3-taggar, sorterade i 5 musik-genrer. det är värt besväret!