Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MP3-arkiv från Windows till OS X

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har väldigt många mp3or jag skulle vilja flytta över till macen.. men börjar bli tveksam.. känns som det kommer bli en stor gröt av allting..började så smått o stötte på dessa problem

(lägger över filerna till "musik"..måste väl va så man ska göra?)

1. När jag sedan flyttar in musiken i iTunes..(för att kunna spela upp via fjärrkontrollen)..då känns det som mp3orna kopieras..är det så och tar det i så fall dubbels så mycket plats allting?

2. Får verkligen ingen struktur i det hela..till exempel..har ett Metallica album inlagt..men alla låtar där i står som "Pop"..måste man då sitta o ändra en taget?? .. liknande är det ofta att "artist" i iTunes saknas..fastän hela filnamnet i grunden är som det ska..istället står allt i iTunes under "namn"

någon guide till struktureringen i iTunes skulle va uppskattat

tack på förhand

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-01 16:15

Har själv inte hunnit utforska iTunes men problement som du beskriver hade jag med mitt (x)kryss-box också. Då är det precis som du skriver att den går på taggarna. Det finns program (i varje fall till linux och windows) som använder sig av filnamn+låt längd och försöker identifiera dina mp3:or mot FreeDB (gamla CDDB) och skriver in rätt taggar, funakar dock bara på hela album.

Skulle själv behöva ett sånt program till Mac så om någon har ett tips...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 16:16

iTunes skiter i filnamnen och sorterar efter ID3-taggarna. Du behöver inte ha "dubbla kopior", antingen kan du slänga originalen när iTunes kopierat dem eller så kan du välja att hantera mappstrukturen själv. Det finns ett gäng trådar om detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-01 16:22

jag gör såhär;

* ställer in itunes på att INTE kopiera in musiken
* har all musik på en samba-server som jag mappat i OS X och sedan dragit in till itunes
* starta om
* så fort man klickar på en låt i itunes, anluter den upp samba enheten automatiskt, och börjar spela
* musiken du har verkar vara felaktigt id3-taggad. lär dig om hur detta fungerar

i princip kan jag säga såhär; dom mesta releaser du ladda ner, har helt upp-fuckade id3-taggar. när du lägger in ett album, markera ALLA låtarna i albumet, och tryck CTRL+i där du kan knappa in saker som skall vara gemensamt för alla låtarna, t.ex. artist. sedan brukar jag fylla i spårnummer, så dom kommer i samma ordning som på cd-skivan, samt dra en bild till det lilla bild-fönsret med ALLA låterna markerade, så att det blir lite snyggare när man bläddrar dom med omslagsbil. kör också en itunes-automatisk-nerladding av omslag (du måste ha ett itunes-konto, men det är d värt) så du ser var den hittar. FIXA ID3 taggarna INNAN du gör detta, så att den verkligen hittar rätt skiva.

själv har jag 507 album, eller 6757 låtar, alla med omslag och korrekta id3-taggar, sorterade i 5 musik-genrer. det är värt besväret!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-01 16:38

Det finns, som sagt, program som taggar om automagiskt. Jag har använt EasyTag på linux. Såg på deras hemsida att det finns ett Mac OS X paket men jag har själv inte provat det på OS X. Om du heldre vill tagga dina låtar på en Wincrash burk så har jag använt något som heter K-MP3 men det var flera år sen.

Jag har också fått rätt på de flesta av mina ID3-taggar nu. Jag har, precis som desh, all mp3:or på en samba share. Dock använder jag kryss-boxet som media spelare så jag har ingen användning av att dra in dem i iTunes.

1
Bevaka tråden