Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX startar ej efter senaste uppdateringen

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-02 14:43

Hej,

Installerade senaste säkerhetsuppdateringen av OSX. Startade om. Fast det fungerade inte, nu syns bara den gråa bilden med äpplet på. Inget som snurrar under heller som det borde. Händer ingenting.

Vad gör jag?

(Har en PB12")

Håll in strömbrytaren och starta om den. Det fick jag göra vid sista uppdateringen med min PB12".
Sen har den gått som en klocka.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-02 16:18

Kanske borde ha tillagt att jag gjort det. Har testat det (mest av hopp) flera gånger. Verkar inte så bra....

Prova och starta från skivan som följde med datorn

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-03 18:08

Du menar installera om hela OSX, eller?

Nej du kan alltid börja med en skivkontroll och reparera behörigheter

Starta i Single User mode,
Håll ner kringla och s-tangenten.

Efter prompten skriver du fsck -y
Obs mellanslaget innan -

Tryck enter

När det visas OK skriver du reboot och trycker Enter igen
datorn startar upp

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-03 19:24

Ok, att reparera behörigheter funkade inte. Men tack ändå.

Testar Singel user mode, men vet inte om jag gör rätt... för jag verkar inte få det att funka. Vad ska hända egentligen?;)

aj aj, förlåt, glömde en bokstav f
så skriv
fsck -yf

Får du inte OK med en gång så skriv om kommandot,,

Sedan reboot
enter

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-03 19:55

Det som händer för mig är att datorn låser sig när startrutan till osx kommer till 100%. Kommer aldrig någonstans där jag kan skriva in kommandot...

Nu hänger jag inte med..,fungerar inte Single User mode...????

Startar du datorn, efter startljudet håller du ner cmd (kringlan) och s
Skärmen fylls av rullande text, när texten stannat skriver du ner det jag skrivit...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-03 20:13

Startar datorn. Håller ner kringla + s, skärmen fylls av rullande text och sen så kommer jag till vanliga OSX-startbilden som låser sig när stapeln kommit upp till 100%.

Eller vänta, är det bara knappen med kringlan (samma som äppelknappen?) som jag ska hålla ner samtidigt som s? Jag lyckades nämligen hålla ner shift också? I vilket fall händer inget om jag inte håller nere shift också.

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 20:15

Det är bara cmd (äpplet) och s som du ska hålla nere, du kommer du in i UNIX-mojen och då ska du göra som Poca sa. (det han sa sist).

Håller du ner enbart shift startar du i säkert läge....om du undrar

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-03 20:22

ok, I see. Tja... till unix-mojen verkar jag inte komma när jag håller ner kringla+s. Händer nada. Det enda jag ser är den grå bakgrunden med äpplet på...

Helskumt...
Man får trycka ner så fort startljudet hörts...

Prova att göra en PRAM-reset.
Starta och håll ner alt, äpple, p och r samtidigt, (4 tangenter)
Låt startljudet ljuda 3 ggr och släpp upp knapparna

Blir det ingen bättring där, så ta fram din installationsskiva med Mac OS X på.
Sätt i den, håll ner c-tangenten, klicka fram till svenska.
Gå upp i menyn, välj Skivverktyg och Reparera Skiva
(enbart det, inte Behörigheterna, då blir det ännu galnare)

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 20:37

Jamen datorfan ska väl kunna läsa en CD även om det är oordning på hårddisken, den kan ju normalt det om man har monterat in en ny, helt blank hårddisk.

ett annat alternativ, som jag nämnde, håll ner enbart shift vid start..kommer du in då?
I så fall blir det att leta upp felaktiga startupfiler...
Systeminställningar, konton, Startobjekt
Radera alla där....

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-03 20:48

Nu har jag reparerat disken, inga fel hittades. Funkade inte. Funkade inte med reset heller. Funkar inte heller med shift, då börjar den starta men låser sig när stapeln i uppstartsbilden är full...

Jag har en annan mac som jag kan koppla upp mig med firewire mot PB:n, kan man leta startupfiler på det sättet eller hur gör jag sånt?

En Arkiv/Install hade snart varit på sin plats....

Macfixit har många tips om hur man får rätsida på detta med trilskande start efter denna idiotiska uppdatering, du är inte ensam...tyvärr får jag inte med all text...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-03 21:13

Tack för all hjälp!

Verkar dock inte hitta nåt som funkar... får nog ta o installera om osx... känns jävligt surt dock. Raderas installerade program o dylikt om man gör det?

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 21:17
Ursprungligen av daft:

Tack för all hjälp!

Verkar dock inte hitta nåt som funkar... får nog ta o installera om osx... känns jävligt surt dock. Raderas installerade program o dylikt om man gör det?

Inte om du väljer "Arkivera och installera", eller om det var tvärtom. Kolla alla dialoger under installationen. Det gamla lägger sig på roten på HDD:n i en mapp som heter Previous Systems. Men alla nätverksinställningar, mail, program, dokument etc blir kvar.

En ominstallation, med combouppdatering är nog det enda raka, kollade här på MacFixit.
Gör du en Arkiv/install ändras inte bara Systemmappen, allt annat är intakt

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-03 21:18

Tack tack!

att det ska vara så svårt att få upp bilder i detta forumet...om de är på 184 k...:tveksam:

Lägger upp den från min disk då...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-04 20:26

Allt verkade fungera bra efter ominstallationen igår, lyckades dock inte uppdatera till senaste versionen. Sedan så dog allt nyss igen. OSX låste sig och nu startar det inte längre... skitirriterande.

Synd att jag är fattig student, så jag inte kan köpa en ny fin dator bara. *suck*

1
Bevaka tråden