Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera DV-film

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej igen nya frågor. Jag har en sony kamera dcr-trv19e sladden som följer med var usb, läste på hjälpsidorna att det skulle vara firewire om man skulle importera direkt till I movie. Annars kunde man med usb kopplingen lägga det direkt till hårdisken och sedan dra det till programet. Mitt problem är att jag inte fattar hur dom menar, ser inte kameran så att jag kommer åt filmen så hur gör man för att få den på hd ?.

Senast redigerat 2006-12-04 03:51
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-04 07:08

Har precis samma problem! Ingen som har en lösning? Eller jag har iofs en firewire kabel men det fungerar inte ändå...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-04 08:27
Ursprungligen av Thomas Haglund:

Hej igen nya frågor. Jag har en sony kamera dcr-trv19e sladden som följer med var usb,.

Enligt Sonys sidor om din kamera har den sk iLink, vilket är FireWire, inte USB.
Sony dcr-trv19e
Så det borde fungera.

En enkel koll på om datorn hittar kameran är att koppla in den, och öppna Systeminformation, finns i Verktygsmappen. Och kolla under Firewire om datorn känner igen kameran.

Jag skulle tro att Sony menar att om du kopplar med USB så dyker det upp en enhet på skrivbordet, och du kommer hitta filen i den enheten. Men jag tvivlar väldigt starkt att det funkar i OS X. Kör med Firewire via iLink-kopplingen på er kamera.

Du får ju aldrig någon riktig hastighet (ej realtid) via USB, gå till närmaste butik och köp dig en Firewire kabel så ska du se allt löser sig hur enkelt som helst, men sen att dra filmen till datorn..? Du måste köra någon form av Capture, och är du ny på ämnet så funkar säkert iMovie till det mesta sen har du allt från lägsta nivån (Final Cut Express (och pro)) till högsta nivån (Avid)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-04 10:58

Undrar om den där hjälpsidan du refererar till inte handlade om en kamera med inbyggd hårddisk. Då kan man i vissa fall "dra filerna" till Macen och sen importera dom i iMovie.

Ursprungligen av Creops:

Undrar om den där hjälpsidan du refererar till inte handlade om en kamera med inbyggd hårddisk. Då kan man i vissa fall "dra filerna" till Macen och sen importera dom i iMovie.

Jag har en sådan, Sony DCR-SR50, USB-only, tyvärr, men det finns en lösning. Den dyker upp på min hårddisk om man trycker på "DVD burn-knappen", och sedan konverterar jag den med MPEG Streamclip för att få med ljudet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-05 08:19
Ursprungligen av Saffran:

sedan konverterar jag den med MPEG Streamclip för att få med ljudet.

MPEG Streamclip är faktiskt ett av mina favoritprogram

Tack för hjälpen köpte en fw kabel 99 spänn sen så var det bara att köra. Kameran kom upp direkt jag startade I mowie.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-04 18:15

vart hittade du en sådan billig kabel:S?

Ursprungligen av f-our1:

vart hittade du en sådan billig kabel:S?

Kjell.com har artnr 38647 för 89:-

Biltema 4P–6P 79.90:- (Man kanske inte tänker på biltema som förstaval för en FW kabel )
/Mats

Hama FireWire kabel (4 till 6 pin) 1,8 meter

FW-9

Lagerstatus:
finns i lager

Pris exkl moms: 79 SEK
Pris inkl moms: 99 SEK

Cyberphoto.se
det finns andra kablar ochså 4pins tex.

1
Bevaka tråden