Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista - Marknadens snyggaste os!

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-08 01:14
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Vad har det med denna tråd att göra?

Spotlight var för övrigt färdigt i sin nuvarande form sommaren 2004. Hur lång tid tog det att bygga om hela kärnan i OSX för att få det att fungera? Ett år? Då är vi inne i mitten av 2003. Samma år som Microsoft sade sig börja arbeta på WinFS 2003, som i sig är en utveckling av OFS, utvecklat på 1990-talet. Etc. etc. Ska vi tjata om vem som uppfann metadata-konceptet? Till slut har vi nått Turing, Ada och Hertz.

Om du tar dig tiden att läsa inläggen innan så inser du varför jag skrev det, vad har ditt inlägg med tråden att göra?!

Sedan kan du göra en sökning om du vill på search och longhorn om du vill ha reda på när Microsoft skrev om deras "spotlight"..

Ursprungligen av zulee:

Om du tar dig tiden att läsa inläggen innan så inser du varför jag skrev det, vad har ditt inlägg med tråden att göra?!

Det var ett sätt att få dig och tuxos tillbaka in i ämnet.

Ursprungligen av zulee:

Sedan kan du göra en sökning om du vill på search och longhorn om du vill ha reda på när Microsoft skrev om deras "spotlight"..

Whop-de-doe! Vad var det jag skrev i mitt förra inlägg! Ska vi argumentera om vilket företag/forskare/institution som gjorde det första grafiska digitala användargränsnittet härnäst?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-08 14:22
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Whop-de-doe! Vad var det jag skrev i mitt förra inlägg! Ska vi argumentera om vilket företag/forskare/institution som gjorde det första grafiska digitala användargränsnittet härnäst?

Det är lungt, jag har en god aning om vad du kommer svara... Varför inte skriva ett litet macro som byter ut alla instanser av Microsoft och Windows till Apple och OSX så slipper du skriva så mycket?!

Ursprungligen av zulee:

Det är lungt, jag har en god aning om vad du kommer svara... Varför inte skriva ett litet macro som byter ut alla instanser av Microsoft och Windows till Apple och OSX så slipper du skriva så mycket?!

Du gör allt så mycket roligare genom att (medvetet?) inte förstå vad jag skriver!

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2006-12-08 16:22

Snyggt? Nej! Nej! Nej!
Varken vista eller OS X har något att säga till om när man jämmför med Beryl på en XLGL server...

http://www.beryl-project.org/features.php

http://video.google.com/videoplay?docid=8602092918051117532&q=beryl
http://video.google.com/videoplay?docid=1925754814409205372&q=beryl

Och bara Emerald är ju ett kapitel för sig.

Nu visas bara default inställningarna. Finns hur många andra som hellst.

Ursprungligen av emil.s:

Snyggt? Nej! Nej! Nej!
Varken vista eller OS X har något att säga till om när man jämmför med Beryl på en XLGL server...

åmg! nästa dator blir nog en pc med linux trots allt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-09 17:14
Ursprungligen av emil.s:

Snyggt? Nej! Nej! Nej!
Varken vista eller OS X har något att säga till om när man jämmför med Beryl på en XLGL server...

http://www.beryl-project.org/features.php

http://video.google.com/videoplay?docid=8602092918051117532&q=beryl
http://video.google.com/videoplay?docid=1925754814409205372&q=beryl

Och bara Emerald är ju ett kapitel för sig.

Nu visas bara default inställningarna. Finns hur många andra som hellst.

Jag tycker det är samma grej där som i Vista: kul o häftiga effekter, men tror man tröttnat på det rätt så snabbt.. Sett en del videoklipp med Linux med det här tillägget eller vad man kan kalla det. Bara vissa funktioner som jag tycker verkar användbart.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2006-12-10 22:43
Ursprungligen av Alf Nif:

Jag tycker det är samma grej där som i Vista: kul o häftiga effekter, men tror man tröttnat på det rätt så snabbt.. Sett en del videoklipp med Linux med det här tillägget eller vad man kan kalla det. Bara vissa funktioner som jag tycker verkar användbart.

Jp, precis.
Kuben kan ju vara riktigt användbar ibland. Transparens ibland också om man snabbt ska kola på något fönster bakom...

Men annars så kan det vara. Men häftigt är det.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-07 20:00
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Vad har det med denna tråd att göra?

Spotlight var för övrigt färdigt i sin nuvarande form sommaren 2004. Hur lång tid tog det att bygga om hela kärnan i OSX för att få det att fungera? Ett år? Då är vi inne i mitten av 2003. Samma år som Microsoft sade sig börja arbeta på WinFS 2003, som i sig är en utveckling av OFS, utvecklat på 1990-talet. Etc. etc. Ska vi tjata om vem som uppfann metadata-konceptet? Till slut har vi nått Turing, Ada och Hertz.

Man kan ju diskutera hurvida spotlight är bättre än Vista (Jag kan skriva snyggare om jag vill så kan jag behålla diskussionen i den här tråden )

Jag jämförde en sökning på alla mina mail (Runt 7.000 i IMAP format). Sökningen på Vista var INSTANT !!!! - Många har gett Apple beröm för Spotlight men det är ju sirap jämfört med vista. Jag blev helt paff!!!

Detta är på en Mac Pro med 4 Gig ram och 2x.2.66Ghz proppar.

Ursprungligen av studiox:

Man kan ju diskutera hurvida spotlight är bättre än Vista (Jag kan skriva snyggare om jag vill så kan jag behålla diskussionen i den här tråden )

Jag jämförde en sökning på alla mina mail (Runt 7.000 i IMAP format). Sökningen på Vista var INSTANT !!!! - Många har gett Apple beröm för Spotlight men det är ju sirap jämfört med vista. Jag blev helt paff!!!

Detta är på en Mac Pro med 4 Gig ram och 2x.2.66Ghz proppar.

Detta fick även jag en känsla av. Spotlight är lite i sin linda i Tiger - jag tror att denna kommer blomma ut mer i Leopard.

Ursprungligen av zulee:

idén bakom "spotlight" var från första början microsofts... Att sedan de har svårt att få till det i ett OS är en annan sak.

Från Wikipedia om WinFS:
"# Full text search - A second possible scenario is a full-text search that works with items fields - the rich filters feature. By making use of the fact that any application's data files can be used by any other application, searches can be made to encompass the contents of the file as well, rather than just its attributes.
# Advanced search and data aggregation - WinFS provides an opportunity to create rich and custom made search queries, such as to find “all persons whom I called last weekend”."

http://en.wikipedia.org/wiki/WinFS

Apple ska iaf. ha beröm för att de lyckats "baxa" idén så snabbt!!

Spotlight krävde väl inget nytt filsystem eller?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2006-12-07 17:11

Whopsie, anjuna_beats hade redan skrivit liknande såg jag

Ta och lugna ner er lite nu. Jag har fått plocka bort ett påhopp i den här tråden och jag vill inte se några fler när jag sätter mig vid datorn nästa gång.

Det verkar väldigt svårt för vissa att hålla sig till ämnet när det dyker upp trådar som nämner både Windows och Mac.. Håller er till ämnet! Annars är det lås och bom som gäller!

Japp exakt... vi snackar VISTA inte Mac Mohahaha!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 20:33

Men i vista kan man nu söka filer precis som på en mac!
Det har jag i alla fall läst på nätet.
Så då måste ju Vista vara lite mac dårå...

ja jag hoppas att vista blir något säkrare. Tuggade lite skit med en pctekniker och enligt denna snubbe var underhållet enklare att sköta iaf... skönt så slipper man supporta alla jävla winusers hela tiden Men jag önskar att alla winägare kan få ett säkrare system... och gärna underhållsfritt...

http://technet.microsoft.com/en-us/windowsvista/aa905073.aspx
vet inte om ovanstående säger så mycket.

sedan en liten känga till de macare som per automatik tycker att MS == junk... ni som känner för att ta åt er får väl göra det

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-20 00:24

Vi har fått Vista installerat på vår skola nu!! Märkligt tycker jag dock då det var till företag som skulle släppas först, alla datorer tillhörande skolan fick iaf Vista denna veckan eller är på G, min dator har varit inne redan och fått Vista installerat!! Hel nöjd!! Ska bara komma på ett sätt nu att kopiera vista och få över på min Mini !!

Det finns en hel spännande funktioner som dock Leopard också kommer att få men annars är det fortfarande windows vilket gör att jag hellre kör mac.

Sen kan folk överbevisa om ditt och datt - jag är gladare när jag kör OSX.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-27 00:45

Spotlight kommer inte från osx från början utan från BeOS.
Många av de praktiska funktioner vi ser och älskar i osx är inte påkomna av apple överhuvudtaget, men apple har samlat ihop dem och gjort om dem till något användarvänligt.
Skillnaden i apples kopiering och i microsofts är att apple plockar här och var och testar medan microsoft plockar in hela konceptet från osx på en gång.

Personligen tycker jag vista ser rätt tråkigt ut, jag föredrar designen på windows 2000 (och xp utan tema i så fall). Den må vara ful, men är åtminstone funktionell.

Vista behöver inte alls vara bättre än XP för att alla ska jubla. Vid XP-släppet vet jag många som var tveksamma på att hoppa över och hellre körde 2000, samma programkompabilitet, lägre systemkrav och mindre skräp i systemet. Visserligen skiljer det mer mellan XP och Vista än 2000 och XP, men det kommer nog ta ett tag innan det blir lika funktionabelt och lätthanterligt som XP.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-21 04:44

hjo!

tjoho. jag lyckades hamna i denna tråden strax efter jag läst följande artikel...

http://www.informationweek.com/news/showArticle.jhtml?articleID=196800670&pgno=1&queryText=

lite ironiskt...

tråden kanske är lite gammal nu men de e kul endå

Zulee vi kanske kan förhålla oss lite mer sanningsenligt när det gäller huruvida MS eller Apple var först med sökfunktion.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-06 15:26

Angaende spotlight. Nar kom egentligen sokfunktionen i iTunes? Nar man sag den sa forstod man att detta kunde bli nya sokfunktionen i datorn.

Sen ar det ju svart att veta nar Apple borjade utveckla spotlight.

Troligtvis hade både Apple och Microsoft detta på gång ungefär samtidigt - det är omöjligt att svara på men bara för att en säger att dom jobbar på det (MS) och den andre enbart visar det när det är klart (Apple) innebär inte att MS var före Apple eller viceversa. Och som Tompa747 säger så hade Apple liknande funktion i iTunes.

Det som stör MS och B. Gates och alla dess anhängare är att OSX har varit betydligt enklare att bygga vidare på än Windows - de har som det ser ut idag rätt svårt med säkerheten - vilket syns i dagens Vista. De har jobbat som glaningar med att få ihop detta bygge, och hela tiden tagit bort saker för att det inte ska rasa.

När de släpper nästa OS som kommer vara något helt annat - ja då kan det bli spännande.

Om man ska återgå till trådens ämne om att Vista är det snyggaste OSét idag så är det självklart subjektivt. Jag kan tycka att när man enbart ser bilden där taskbar och sidebar visas måste säga att detta ser rätt ok ut. Däremot faller det för min del mer när man ser på resten, grönt urk och rörigt.

Men det som framförallt är intressant är deras flip 3d. Brukar inte Apple bli anklagade för att ha mycket onödigt ögongodis - vad är då detta. Flip 3d måste i ärlighetens namn vara bland det dummaste ögongodiset i detta sammanhang. Ijämförelse med Exposé känns detta enbart som en teknikuppvisning eller marknadsföringstrick.

Jag tror att denna funktion enbart kommer användas som för att dema och impa på polare men aldrig annars.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-07 19:54

Absolut inte ! Det är en mycket användbar funktion, framförallt då du har flera fönster som gör samma sak (Office paketet, IE utan tabbar). Då är det en fröjd att hitta rätt fönster utan att man för den delen ska försöka lista ut fönstrets innehåll genom TITLE i fönstrets överkant.

Ok - smaken är som baken men jag kan hävda att logiskt sett så är denna variant långt ifrån lika bra som exposé.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 21:04

Lägg ner och radera alla datorkrigstrådar. Man har ju läst det här ett par hundra gånger tidigare. Samma lobotomerade, meningslösa snack om ingenting, år efter år... Synd att det ska förstöra ett bra forum.

För mig är datorer verktyg, och jag har redan det bästa verktyget för jobbet. Var och en använder väl de verktyg som passar bäst för det arbete som ska utföras? Alla program jag någonsin behöver finns redan för Mac OS X, och jag är därmed totalt ointresserad av Windows Vista. Jag bryr mig inte ett spår.

Ursprungligen av Mondo:

Lägg ner och radera alla datorkrigstrådar. Man har ju läst det här ett par hundra gånger tidigare. Samma lobotomerade, meningslösa snack om ingenting, år efter år... Synd att det ska förstöra ett bra forum.

För mig är datorer verktyg, och jag har redan det bästa verktyget för jobbet. Var och en använder väl de verktyg som passar bäst för det arbete som ska utföras? Alla program jag någonsin behöver finns redan för Mac OS X, och jag är därmed totalt ointresserad av Windows Vista. Jag bryr mig inte ett spår.

Det kan bitvis leda till något konstruktivt att diskutera vad som sker och händer på andra plattformar, dessvärre blir det oftast meningslöst men forumet blir inte bättre av att man kallar andra på forumet för att föra lobotomerat meningslöst snack om ingenting. För att senare säga att man inte bryr sig ett spår. Jag menar man är inte tvingad att hoppa in i en tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 21:31

Datorkrig har inte lett till något konstruktivt under 20 år, och kommer antagligen inte att göra det under de kommande 20 åren heller. Nej, det är sant: ingen är tvingad att läsa skräpet, men det tar ner kvaliteten på forumet generellt, och till sist blir det som på IDG:s eForum.

Bevaka tråden