Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

namnge, strukturera filer & mappar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-12 01:28

har tänkt "skaffa" ett nytt sätt kring hur jag ska sortera/strukturera/namnge filer och mappar i datorn... låter kanske som en dum fråga men jag funderar på detta då jag inväntar en ny dator och ska försöka skapa ett smartare sätt att spara och namnge allt i datorn. mappar, bilder, filmer, dokument mm...

har ni andra möjligtvis exempel på hur ni gör, eller var man kan hitta smarta råd om detta. ex: mapp "001 privat" "002 jobb" "003 skola"... och sedan underliggande kategorier och hur filer sedan kan sparas etc...

hur gör ni med arbetsfiler, original osv osv.

hoppas ngn förstår hur jag menar och kan enkelt och med glädge dela med sig av tips till mig som alltid lyckats röra till det i datorn jag behöver en bra "modell" som ger ordning och reda bland filer i såväl skolprojekt som grafiska kundprojekt på lätt nivå...

tack på förhand, vad skulle man göra utan alla på 99mac?

mvh,
G.

Det finns inga bra sätt att strukturera mappar. Man kan bara välja mellan olika dåliga alternativ. Mer än att hålla på att flytta filer bör ett effektivt arbetssätt inrikta sig på att göra filerna sökbara genom att de innehåller tydliga titlar, filnamn, "Author"-namn etc. Likaså bör man inrikta sig på att förstå hur spotlight och smarta mappar funkar.

Men, självklart måste man också ha mappar. Personligen jobbar jag efter tre huvudkategorier

1) Företaget, i vilken jag har en mapp för varje kund. Det motsvaras av en liknande mappstruktur i mitt mailprogram Entourage

2) Privat, i det slänger jag allt osorterat som helt klart inte har med arbete att göra

3) Några olika huvudmappar för "Bilder", "Filmer", "Musik", "Text-filer", "Typsnitt", "PDF" osv. I dem lägger jag jag sånt som inte direkt är kopplat till vissa kunder eller till mig personligen, t.ex. manualer, instruktionsdokument osv.

Om du använder Microsoft Entourage så skulle jag föreslå att du tar en titt på Projektfunktionen, som kan vara en bra hjälp att knyta samman filer med övrig information.

Dock, hur du än gör så kommer du att märka att ingen organisationsprincip är helt perfekt. Hur gör man t.ex. med ett dokument som kommer från en viss kund, men som också är av intresse privat? Ska den ligga i både kund- och privatmappen?

Just pga av detta blir sökbarheten så viktig, så att du när du glömt vart du lagt ett dokument enkelt kan hitta det igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 08:03

Jag sorterar knappt någonting längre, utom mapparna Jobb och Viktigt. Och mina foton och sådant som är "aktivt", dvs används dagligen. Till allt oviktigt använder jag Spotlight. Det viktigaste är att man ger dokumenten vettiga, beskrivande namn så att man kan hitta dem med Spotlight.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-12-12 09:35
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

inrikta sig på att göra filerna sökbara genom att de innehåller tydliga titlar, filnamn, "Author"-namn etc. Likaså bör man inrikta sig på att förstå hur spotlight och smarta mappar funkar...

tack för feedbacken. vilket leder in på följande:

- hur sätter ni filnamn etc för tydlighetens skull?
- hur funkar spotlight & smarta mappar, i korta drag?
- tips på länkar eller andra som har info om denna del, mappar och filnamn...?

känns som att detta är ngt som alla gör i datorn utan att tänka eller tänka speciellt mkt. men det måste ju finnas smarta tips och trix precis som i allt annat

Ursprungligen av Mondo:

Jag sorterar knappt någonting längre, utom mapparna Jobb och Viktigt. Och mina foton och sådant som är "aktivt", dvs används dagligen. Till allt oviktigt använder jag Spotlight. Det viktigaste är att man ger dokumenten vettiga, beskrivande namn så att man kan hitta dem med Spotlight.

- har du möjligtvis lust att beskriva hur du sorterar det viktiga...?
- hur strukturerar du mappar och hur namnger du foton och annat aktivt?
- hur sätter du vettiga beskrivande namn, exempel?

TACK PÅ FÖRHAND,
hoppas mitt resonemang och mina frågor inte tröttar ut er jag vore oerhört tacksam om ni ville ge tydliga exempel.

ANDRA mac-are som har idéer och feedback?!

mvh // G.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 13:19

Mitt enda svar på den här frågan är att jag sorterar inget. Jag har en del smarta mappar som fungerar ypperligt för ändamålet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 14:59

• Beskrivande namn. Namn som berättar vad dokumenten innehåller.
• I Dokument/Viktigt osv har jag undermappar med beskrivande namn, och i dessa förvarar jag de viktigaste dokumenten, också med vettiga namn. Annars blir det omöjligt att hitta dem manuellt eller med Spotlight.
• Foton organiserar jag enligt mönstret Bilder/Motiv år-mån-dag. Men jag ska testa iPhoto och se om det fungerar bättre.
• Saker som inte går att klassificera, eller som jag inte orkar sortera hamnar i Osorterat, men oftast under vettiga namn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 16:28

Jag kan också tipsa om att man kan markera en mapp eller ett dokument och välja kommando-I (visa info). Då kan man skriva ganska mycket text i rutan för "spotlight-kommentarer". Detta gör dokumentet mer sökbart.

Spotlight... tsss... tror aldrig jag behövt söka efter ett eget dokument under mina tolv år med Mac...

En mapp per projekt. Svårare än så är det inte

(Inuti varje projektmapp brukar jag ha en mapp som får heta "på g". Där lagrar jag alla källfiler och tidigare versioner av projektet. Denna mapp brukar jag skapa ett zip-arkiv av när projektet är klart.)

1
Bevaka tråden