Jag har två stycken likartade problem som jag skulle behöva hjälp med.
Jag knäcker extra som DJ på en krog här i stan som är rätt stor (860pers) där vi tidigare haft en projektor som vi visat lite knäppa filmer och foto-cd på tidigare. Den ramlade i golvet och gick i tusen bitar, och nu funderar vi på att fixa en ny.
Vi har en idé om att ställa dit en dator för att styra bilden, och jag har fått i uppgift att titta på hur vi ska lösa det.
Tanken är att vi ska kunna köra filmer (musikvideor kanske) och kunna lägga text ovanpå. Typ info om kommande evenemang osv.
Jag har funderat mycket men jag kan inte komma på en bra konfiguration för att lösa det hela. Jag skulle vilja kunna skicka en bild till projektorn och ha en bild med gränssnittet för att styra det hela på en monitor. Detta borde kunna lösas med dubbla bildskärmskort alternativt ett separat videokort.
Men vilken programvara och plattform ska jag välja? Självklart får det inte kosta för mycket, men jag vill ha något som fungerar så får krögaren säga bu eller bä till priset.
Vi är fem DJs, och jag är enda macanvändaren. Krögaren kan inget alls om datorer, ljud eller video så han bryr sig bara om pris.
De andra tittar självklart på vad en pc kostar hos den lokala pc-krängaren och tycker allt över 5000 spänn är hutlöst. Ingen har några skrupler när det gäller piratad programvara. Jag vill självklart att det ska vara rätt och riktigt.
Vad är mest lämplig konfiguration? Ska jag köra på en Windowsburk och i så fall vilken programvara ska jag ha? Ska jag använda mac istället, och i så fall vilken burk/programvara/hårdvara där?
Något förslag?
Den andra installationen jag ska göra är till mitt vanliga jobb. Vi ska göra en multimedial saga som ska spelas upp på biblioteket för förskolebarn. Det kommer att vara två personer (eller fler) där en ska styra bilderna med en Director-projektor som ska projecera bilderna på en duk. Samma problem uppstår här. Jag vill att gränssnittet för styrningen ska synas på en monitor, och bilderna ska synas på en duk via en projektor.
Ska jag köra pc eller mac? Vilken konfiguration av hårdvara/mjukvara behövs?
Om det finns någon som har synpunkter eller erfarenhet som kan komma med förslag är jag omåttligt tacksam!