Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multimediala presentationer

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-06 12:17

Jag har två stycken likartade problem som jag skulle behöva hjälp med.

Jag knäcker extra som DJ på en krog här i stan som är rätt stor (860pers) där vi tidigare haft en projektor som vi visat lite knäppa filmer och foto-cd på tidigare. Den ramlade i golvet och gick i tusen bitar, och nu funderar vi på att fixa en ny.

Vi har en idé om att ställa dit en dator för att styra bilden, och jag har fått i uppgift att titta på hur vi ska lösa det.
Tanken är att vi ska kunna köra filmer (musikvideor kanske) och kunna lägga text ovanpå. Typ info om kommande evenemang osv.

Jag har funderat mycket men jag kan inte komma på en bra konfiguration för att lösa det hela. Jag skulle vilja kunna skicka en bild till projektorn och ha en bild med gränssnittet för att styra det hela på en monitor. Detta borde kunna lösas med dubbla bildskärmskort alternativt ett separat videokort.

Men vilken programvara och plattform ska jag välja? Självklart får det inte kosta för mycket, men jag vill ha något som fungerar så får krögaren säga bu eller bä till priset.

Vi är fem DJs, och jag är enda macanvändaren. Krögaren kan inget alls om datorer, ljud eller video så han bryr sig bara om pris.
De andra tittar självklart på vad en pc kostar hos den lokala pc-krängaren och tycker allt över 5000 spänn är hutlöst. Ingen har några skrupler när det gäller piratad programvara. Jag vill självklart att det ska vara rätt och riktigt.

Vad är mest lämplig konfiguration? Ska jag köra på en Windowsburk och i så fall vilken programvara ska jag ha? Ska jag använda mac istället, och i så fall vilken burk/programvara/hårdvara där?

Något förslag?

Den andra installationen jag ska göra är till mitt vanliga jobb. Vi ska göra en multimedial saga som ska spelas upp på biblioteket för förskolebarn. Det kommer att vara två personer (eller fler) där en ska styra bilderna med en Director-projektor som ska projecera bilderna på en duk. Samma problem uppstår här. Jag vill att gränssnittet för styrningen ska synas på en monitor, och bilderna ska synas på en duk via en projektor.

Ska jag köra pc eller mac? Vilken konfiguration av hårdvara/mjukvara behövs?

Om det finns någon som har synpunkter eller erfarenhet som kan komma med förslag är jag omåttligt tacksam!

Mac är ju idealiskt om krögaren "inte kan nåt" och om han vill ha nåt driftsäkert...

Well, om du inte skall göra något väldig ambitöst så spelar det ingen roll.

Vi körde med StoneBridge och G-force standalone på en G3 B/W utan probs på Hamburgerbörs. Lite coolt. Back in the days..

Vet inte riktigt vad du är ute efter..

Om det är presentationer du är ute efter så kan du ju köra t.e.x Flash pres + Gforce via skärmsläckarpanelerna Save Hollywood och flurry (t.e.x)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-07 08:22

OK, nya riktlinjer. Det få kosta hur mycket som helst (nåja, ta inte i så ni spricker). Det krögarn vill ha är ett pris som stämmer med verkligheten. That´s it!

Jag snackade med honom igår, och han sa "... så jag vill veta vad det kan kosta mellan tummen och pekfingret. Säger du 8000 och det blir 28 000 så är du fel ute. Jag har inget emot att lägga 28 000, men då får du inte komma sen och säga att det blev 58 000. Bara det stämmer mot verkligheten."

Så ge mig ert bästa bud:
Mac eller PC plus fördelar med valet
Programvara och motivering
Alternativ programvara och motivering

Jag ska alltså köra filmer, kunna lägga texter i realtid och köra effekter på en projektor från en dator med skärm. På skärmen ska jag kunna styra vad som ska visas på projektorn.

En någorlunda ok mac som klarar "monitor-spanning" ihop med projektorn och Macromedia Director för att bygga upp presentationen borde funka.

(I director gör du en del för gränssnittet och en del för presentationen på varsin del av skärmen.)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-07 11:45

Kalle: Vad du än kommer fram till vore det kul att veta hur du löste det... Intressant problem.

Har en god vän som jobbar med ett system som förmodligen skulle passa som handsken, men prislappen är, minst sagt, rejäl... Det bygger på projektorer, kopplade till en G4... tanken är att man kan använda animationer, stillbilder, texter tja allt... Blenda emellan, tona in& ut & förmodligen en miljard finesser till... (exempel, filmad eld som "fond" animerad text som glider genom elden...) lägg till alla "vanliga" finesser hos en avancerad rörlig lampa så har du en bild av vad den kan hitta på... Misstänker att han kommer att använda den på Wells turnén, för de som tänker kolla den...

Det du beskriver låter det som att du skulle kunna köra Channelstorm LiveChannel. Visserligen är det en streaming tv-studio. Men den klarar just det du är ute efter tror jag.

Nu verkar deras sida vara nere men du kan kolla på
http://www.channelstorm.com/ sen..

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-08 11:06

Livechannel hade precis alla funktioner som jag ville ha. Plus att det var enkelt. Kung!

Problemet är att det inte går att skicka filmen till skärm eller videoutgång. Det går bara att strömma den över nätet.

Så, jag är öppen för andra förslag.

En annan sak när det gäller hårdvara. Ska jag ha dubbla skärmkort eller ett kort med två utgångar? Isåfall, vilka kan rekommenderas?

[ 08 December 2002, 11:10: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Livechannel hade precis alla funktioner som jag ville ha. Plus att det var enkelt. Kung!

Problemet är att det inte går att skicka filmen till skärm eller videoutgång. Det går bara att strömma den över nätet.

Så, jag är öppen för andra förslag.

En annan sak när det gäller hårdvara. Ska jag ha dubbla skärmkort eller ett kort med två utgångar? Isåfall, vilka kan rekommenderas?

Hmmm...
Man kan väl spara filmen i QT för att spela upp den senare.

"Records the live broadcast for Video-On-Demand servers viewing."

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-08 17:12

Visserligen kan man spara den för uppspelning senare, men då kan man lika gärna använda vilket videoredigeringsprogram som helst. Finessen är att kunna göra det live.

Plus att Livechannel inte klarar större storlekar än 320x240px.

Redigeringsfunktionerna i Livechannel är kung. Får jag bara möjlighet att köra ut det på en projektor så är det precis vad jag vill ha.

Om någon säger multimedia så säger jag Authorware, men det är säkert en yrkesskadad.

Men jag undrar varför du vill kunna påverka presentationen "live"? (Om jag fattar dig rätt alltså). Går det inte att göra en presentation dagen innan eller så som går under hela kvällen. Dels skapa videofilmer med text på i iMovie och sedan spela upp dem med en "player" i Authorware med bilder och annat skoj? Eller är det videoeffekter som är mest intressant? iTunes visuella effekter?

/Ola

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-09 00:33

Det intressanta är att kunna göra mixar mot en musikvideo tex. Eller att lägga texter ovanpå filmen. Som att nu är det något som händer i baren eller så.

Det viktiga är att det sker live.

Livechannel är precis det jag vill ha, men jag vill kunna köra ut det på en projektor i realtid.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-14 14:52

Plockar upp den här tråden igen och hoppas att någon har fler idéer att komma med. Det hela är fortfarande aktuellt.

Hejsan Kalle!

Var in på Livechannel-siten och kollade. Vet inte när den nya versionen av Livechannel (2.0) kom men så här står det i alla fall:

New! With Live Channel 2.0 you can not only stream your live broadcast over the Internet, but also broadcast directly to external video projectors or monitors, television networks and video tape.

Live Channel 2.0 comes in three versions, so you can choose between streaming your broadcast (Live Channel IP), broadcasting directly to video (Live Channel TV) or even broadcasting to both mediums simultaneously (Live Channel Pro).

http://www.channelstorm.com/Product.html

Det verkar som om det du skall ha är LiveChannel! Lycka till!

/Ola
[Edit:] P.S. Letade bland pressreleaser och tydligen visade de upp version 2 på MacWorld Expo och släppte den versionen den 6 januari, dvs för 8 dagar sedan. Läs pressreleasen om v. 2.0 här. Denna nya version finns med på Versiontracker (om man kollar på Mac OS X-fliken).

[ 14 Januari 2003, 16:26: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Varför inte ta en titt på detta program:

MegaSeg DJ

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-14 20:16

Taz:

Det är ju lysande! Självklart är jag knäpp som inte kollar in om det kommit några uppgraderingar. Det verkar som det är fler än jag som vill kunna köra direkt mot en projektor, så de har en specialversion bara för det. Lite billigare också... $699.

Nu är frågan om det är bäst att slå till på en AiBook 12" eller om vi ska satsa på en G4 med dubbla graffakort. Det borde nästan bli bäst med AiBooken... Hyfsat bra pris och både skärm och videodubblering.

Låt se;

AiBook 12" 640Mb/60Gb - 17 268:88 [21 586:10]
LiveChannel TV - 6 070:80 [7 588:50]
Projektor Sony VPL-CS4 - 13 495:00 [16 869:-]
Summa: 36 834:68 [46 043:60]

Eller ska jag satsa på annan hårdvara?

AlBook låter som ett bra val, men Radeon-baserade iBook kan ju också köra dubbla skärmar om man lägger in en FirmWare-patch. Jag har inte provat själv, men jag får väl lita på att det funkar, och det är ju en elegant budgetlösning om man vill kunna slå av några tusenlappar. En iBook har ju ett pris som inga PC-nissar kan klaga på. Är AlBook tillräckligt mycket snabbare?

[ 14 Januari 2003, 21:36: Meddelandet ändrat av: Ingemar Ragnemalm ]

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-15 12:26

Hmmm....

En iBook skulle iofs vara ett bra alternativ prismässigt. Men innan jag ger mig på att rekommendera den måste jag vara säker på att det går att köra dubbla skärmar. Någon som har erfarenhet?

När det gäller projektor är jag helt novis. Den jag nämnde ovan är den billigaste på Inwarehouse, men det kanske finns någon annan som är bättre? Det viktiga är att den håller länge, länge... Och att den tål massor av rök och svettdoft.

Den ska hänga i taket ovanför dansgolvet.

1
Bevaka tråden