Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stänga av autokorrigering i Word?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla snälla! Efter nyår tänker en människa med huvet på skaft öppna en nätsida för såna som mej, men jag undrar om någon dessförinnan orkar = hinner hjälpa mig med mina ordbehandlingsbekymmer? Jag håller på att få alldeles spjuck, för Word ändrar i min stavning, trots att PC City stängde av alla ”gemgubbar” i ”klart för start”-servicen. Går det att ställa in Word så att det inte ändrar eller föreslår någonting alls, eller måste jag ge mig ut och leta efter ett annat program? I så fall vilket?

Är jag nu på rätt ställe i forumet med detta inlägg?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-26 16:35

Autokorrigering går att stänga av. Är det detta du menar? Tex att ord efter punkt får stor bokstav och att visa "felskrivna" ord ändras. Det går att ställa in i Verktyg Autokorrigering, har jag för mig. Beror lite på vilken version av Word du har.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-26 16:36

Då det är en microsoft fråga så borde det ligga under microsoft programvara, men det är helt ok. Om du går in under Apple-meny, väljer "alternativ" och väljer "stavning och gramatik" i den vänstra spalten, se till att ingen ruta är blå och klicka ok. Sedan gå inte under meny "verktyg" och välj "autokorregering", klicka bort dom saker du stör dig på.

Sagt det förut och säger det igen, Word är ett SKIT program - bara synd att så många använder det. Om du söker ersättare till word vad är det för något du jobbar med ?

[Sagt det förut och säger det igen, Word är ett SKIT program - bara synd att så många använder det. Om du söker ersättare till word vad är det för något du jobbar med ?[/QUOTE]

Så härligt att någon annan tycker som jag! Du måste alltså vara en särdeles klok och trevlig person!

Jag skriver gärna texter. Svenska språket - och andra språk - är min grej. Jag tycker bland annat om att maskinen gör likadant oberoende av om jag skriver in nytt eller ändrar i redan skrivet.

Och jag lyssnar gärna till råd från dom som kan mera än jag. Jag har inte så stor erfarenhet av datorer över huvud taget. (Men av så kallade ordbehandlare, om nån av Er är gammal nog att minnas dem. De jobbade med "tecken", logiskt och praktiskt.) Orkar någon guida mig till ett fungerande ordbehandlingsprogram?

OpenOffice har jag provat, och blev ännu galnare än av Word...

- Och nu ser jag att klockslagen nedan kommer från min dator... Aj, aj, avslöjad, jag använder inte vanlig tidszon!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-26 16:55

Om du vill ha ett program som inte lägger sig i det du gör, utan låter dig arbeta som du vill, borde du inte använda Word.

Det finns massor av alternativ. Nisus Writer Express tycker jag är väldigt bra.
Andra exempel är Mellel, Pages, Mariner Write och OpenOffice.
Alla program kan läsa och spara Word-filer så kompatibiliteten är inget som helst problem. Nisus är dock extra bra då det som standard använder RTF-formatet, som kan läsas av i princip alla ordbehandlare på alla datorer.

Tack klas, tack tok! Jag ska genast koppla ner mig och prova!

Kära vänner! (Nej, lilla dator, jag vill inte skriva ”kära hälsningar”!) Resultat: Jag hittade Verktyg, men icke Autokorrigering. Jag lyckades ”aktivera assistenten”, men det skyndade jag mig att göra ogjort. I skrivande stund kommer jag på att jag ska prova att högerklicka på Word-symbolen, skada kan det väl icke? (---) Nä det gick inte heller.

Nå, jag är nog inne på att skaffa ett annat program. Men det kan för all del vänta till efter nyår.

Det lilla jag har använt Word så har ja gför mig att det var på två olika ställen man måste stänga av all autokorrigering. Dels var det under verktyg, men sen också i en annan meny - kanske inställningar.

Jag har sagt det förut och säger det igen: Word är ett program som är oerhört flexibelt och kan anpassas så att det beter sig exakt som man vill.

Autokorrigeringen stänger du av enligt bifogad bild.

Angående alternativ till Word så är det helt enkelt så att det inte finns några om man vill vara fullt kompatibel. Det Raije säger är helt enkelt inte sant. ALLA andra program har stora problem med kompabilitet

Älskar inte direkt Word och tycker alltid att det är krångligt att ta bort autokorrigeringen, (för man gör det ju bara en gång och glömmer hur tills nästa gång)

Gillar inte struliga Wordmacron heller för den delen, vem gör det???
Jag jobbar i en miljö med mycket Wordmallar som alla har macrofunktioner. Mallarna funkar lika bra i OSX som i Windows.

Tycker man det är skit med Word så kan man ju använda något annat program. I förlängningen kommer man dock nog att ångra sig om man ska kommunicera med andra människor och dela dokument. Word eller kanske rättare sagt ".doc"-filer är det enda som gäller om man ska hantera text som är redigerbar utan kompabilitetsproblem.

Ursprungligen av Svante S:

Älskar inte direkt Word och tycker alltid att det är krångligt att ta bort autokorrigeringen, (för man gör det ju bara en gång och glömmer hur tills nästa gång)

Gillar inte struliga Wordmacron heller för den delen, vem gör det???
Jag jobbar i en miljö med mycket Wordmallar som alla har macrofunktioner. Mallarna funkar lika bra i OSX som i Windows.

Tycker man det är skit med Word så kan man ju använda något annat program. I förlängningen kommer man dock nog att ångra sig om man ska kommunicera med andra människor och dela dokument. Word eller kanske rättare sagt ".doc"-filer är det enda som gäller om man ska hantera text som är redigerbar utan kompabilitetsproblem.

Så klart man glömmer sånt man bara gör en gång! De flesta av oss använder ju datorn som ett verktyg, inte för dess egen skull.

Och jag gillar inte monopol, särskilt inte sådana som har som princip att INTE vara kompatibla. Det var det som fick mig att vända mig ifrån IBM en gång i tiden.

Men vad är nu Wordmacron, Wordmallar och Macrofunktioner?? Är det nåt jag behöver veta för att kunna fortsätta övningsköra med min nya maskin?

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-27 13:04
Ursprungligen av Ljushufwud:

....
Men vad är nu Wordmacron, Wordmallar och Macrofunktioner?? Är det nåt jag behöver veta för att kunna fortsätta övningsköra med min nya maskin?

Ett macro är ett litet program som körs inifrån ett annat program. I word så kan man t.ex göra macron som räknar ett visst ord i ett dokument, eller t.ex. utbyter alla förekomseter av priser som man anger i ett dokument i dollar till priser i svenska kroner (med växlings kurs).

Både mallar och macron till word är något som andra program inte klarar av att jobba med särskillt bra. Men så länge du inte sitter på något stort företag som jobbar mycket med varandras word, så är det inget som du behöver bry dig om.

[Autokorrigeringen stänger du av enligt bifogad bild.

Tack. Jag provade, men "Autoformat" var grått, så jag kundeinte klicka. Jag vet att det kan ändras, så jag försöker igen senare. Jag är en så komplett nybörjare!

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-27 13:07
Ursprungligen av Ljushufwud:

[Autokorrigeringen stänger du av enligt bifogad bild.

Tack. Jag provade, men "Autoformat" var grått, så jag kundeinte klicka. Jag vet att det kan ändras, så jag försöker igen senare. Jag är en så komplett nybörjare!

Meny valet är grått (avaktiverat) om du inte har något dokument öppet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 14:09

OK, ibland händer det att folk av någon anledning skickar bilder inklistrade i ett Word-dokument i stället för att bara skicka bilderna som de är. Och i bland händer det att någon skickar något som är layoutat på amatörnivå i Word och sedan inte exporterat till PDF.
Då är det inte alla ordbehandlare som räcker till - de flesta klarar bara textdelen av Word-dokumenten (ev. några bilder också).

Men just Pages är ganska bra på att öppna även sådana Word-dokument tycker jag. Och så kan man ju alltid ha MS Word installerat bara utifall man skulle behöva det för att öppna andras dokument. Själv använder jag det nog en eller två gånger om året bara.
Dock måste jag påpeka att när det gäller layout, hjälper det oftast inte ens att ha MS Word - Word-dokument ser ändå olika ut på alla datorer (ännu en anledning att inte använda dem).

Däremot är det faktiskt inga problem alls åt andra hållet. Om jag skriver ett RTF-dokument i vilket program som helst, kan vilket annat program som helst läsa dokumentet utan problem, inklusive MS Word. Jag har aldrig upplevt problem.

Och om man vill vara 100 % på den säkra sidan, bör man alltid skicka sina dokument som PDF-filer (om det nu inte ska gå att redigera dem). Då kommer de garanterat att se ut exakt som de gör på din egen dator, oavsett om man öppnar dem i Windows, Mac OS 8, Fedora Linux eller vilket system som helst.
Det riktigt fina med Mac OS X är ju att man kan skapa PDF från vilket program som helst med ett knapptryck.

Ursprungligen av Rajje:

1 OK, ibland händer det att folk av någon anledning skickar bilder inklistrade i ett Word-dokument i stället för att bara skicka bilderna som de är.
2 Dock måste jag påpeka att när det gäller layout, hjälper det oftast inte ens att ha MS Word - Word-dokument ser ändå olika ut på alla datorer (ännu en anledning att inte använda dem).

3 Däremot är det faktiskt inga problem alls åt andra hållet. Om jag skriver ett RTF-dokument i vilket program som helst, kan vilket annat program som helst läsa dokumentet utan problem, inklusive MS Word. Jag har aldrig upplevt problem.

4 Det riktigt fina med Mac OS X är ju att man kan skapa PDF från vilket program som helst med ett knapptryck.

1: Puckon!, men de förstår ju inte bättre så man får vara tolerant:tveksam:
2: Ett lysande exempel på hur MS suger.:mad:
3: Det kan bli jobbigt om man bollar dokumenten mellan sig under redigeringar.:">
4: Det är suveränt!:p

Google documents?

1
Bevaka tråden