Tack så här långt. Jo, jag tror du förstår något så när. Det handler ju om, att jag vill kunna söka snabbt på mina bilder. I iPhoto skiljer man ju på Keywords (av vilka man kanske bara har någon handfull (eller några) och kommentarer, som kan vara precis hur många som helst. Dessa senare syns inte i några listor, utan skrivs bara in vid en bild (eller en grupp) åt gången. När man sedan söker i sökfältet, då hitter den bilderna efter dessa kommentarer.
För överskådlighetens skull har man som sagt inte fullt så många keywords, för annars har man ju plötsligt flera hundra keywords - och då har man inte vunnit nånting i användervänlighet.
Jag hade redan lyckats att tillfoga några keywords och släppt bilder på dem. Men man kan inte söka på dessa i sökfältet, men man kan få fram bilderna genom att dubbelklicka på keywordet (ännu en orsak att hålla antalet keywords nere). När man är i Info-läget, kan man tillfoga en "Description". Jag tänkte, att detta kanske motsvarade iPhotos "Kommentarer", och jag kan lätt skriva in kommentarer till en bild (eller en grupp), men jag kan inte söka på någon av dessa ord i sökfältet. När jag skriver händer ingenting och om jag trycker Enter, då hörs bara det vanliga "Blopp", som berättar, att ingenting händer.
Så lite instruktion i hur sökfunktionen funkar (i samverkan med keywords och descriptions - om möjligt) vore väldigt tacksamt.