Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keywords m.m. i iView Media Pro?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan! Jag har laddat hem iView media Pro 3 för att testa det uppemot iPhoto. Jag är egentligen PC-man men har för 2-3 månader sen switchad till Mac (iMac 24" - slog stort på med en gång...) Som PC-man gillar man inte riktigt oordningen i ens bildfiler, som iPhoto skapar. Jag är sen en del år van att ha mina bilder i mappar, ordnade i ett (för mig) överskådligt mappsystem. Det fina med iVew Media pro är, att man kan fortsätta ha detta system, men samtidigt ha många av fördelarna från iPhoto. Så långt är jag nöjd.

Men jag vill ju gärna kunna "klistra" nyckelord, kommentarer m.m. på varje bild/grupp av bilder, precis som man kan i iPhoto och därmed kanonsnabbt kunna söka på en speciell bild. Och har inte kunnat komma på hur man gör det i iView. Men jag utgår givetvis ifrån, att man KAN göra det?

Det finns ju förstås något som heter både Annotate och Keywords, men båda dessa funktioner verkar bara hämta sina upplysningar från Exif-data, text-filer osv. Det kan jag ju inte använda till nånting förnuftigt.

Det jag efterlyser är, att man kan markera en bild (eller en grupp av bilder) och sätta dessa "etiketter" på dom. Och sedan kunna söka på desssa ord. Som sagt tror jag ju, att detta måste vara möjligt, men att jag bara inte är tillräckligt klipsk för att fundera ut hur jag ska göra. Hoppas på hjälp från någon av alle er Mac-experter! Jag har bara 6 dagar kvar av min pröveperiod av iView - så jag hoppas på ett snabbt svar.

MVH

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter till hundra procent, men jag försöker i alla fall...

Om du är i 'Organize'-läge ser du i vänsterspalten en del som heter 'Catalog Fields' i den finns en flik som i sin tur heter 'Keywords'. Till den kan du dra och släppa bilder på ett redan existerande nyckelord för att applicera det på bilden/bilderna.

Om du istället är i 'Info'-läge kan du skriva in ett eller flera (nya som gamla) nyckelord under 'Keywords'-fliken.

Om du vill organisera/editera dina nyckelord går du till menyn 'iView Media Pro > Preferences > Vocabulary Editor' och väljer 'Field: Keywords'.

iView klarar långt mycker mer när det gäller taggning av metadata än av iPhoto gör. Fråga på om jag inte förklarade vad du ville veta.

EDIT: Organize och Info-lägena hittar du högst upp till vänster i programet, brevid fram/bakåt samt hemknapparna.

Tack så här långt. Jo, jag tror du förstår något så när. Det handler ju om, att jag vill kunna söka snabbt på mina bilder. I iPhoto skiljer man ju på Keywords (av vilka man kanske bara har någon handfull (eller några) och kommentarer, som kan vara precis hur många som helst. Dessa senare syns inte i några listor, utan skrivs bara in vid en bild (eller en grupp) åt gången. När man sedan söker i sökfältet, då hitter den bilderna efter dessa kommentarer.

För överskådlighetens skull har man som sagt inte fullt så många keywords, för annars har man ju plötsligt flera hundra keywords - och då har man inte vunnit nånting i användervänlighet.

Jag hade redan lyckats att tillfoga några keywords och släppt bilder på dem. Men man kan inte söka på dessa i sökfältet, men man kan få fram bilderna genom att dubbelklicka på keywordet (ännu en orsak att hålla antalet keywords nere). När man är i Info-läget, kan man tillfoga en "Description". Jag tänkte, att detta kanske motsvarade iPhotos "Kommentarer", och jag kan lätt skriva in kommentarer till en bild (eller en grupp), men jag kan inte söka på någon av dessa ord i sökfältet. När jag skriver händer ingenting och om jag trycker Enter, då hörs bara det vanliga "Blopp", som berättar, att ingenting händer.

Så lite instruktion i hur sökfunktionen funkar (i samverkan med keywords och descriptions - om möjligt) vore väldigt tacksamt.

Jag skulle satsa på att använda nyckelord istället för en beskrivning. Nu har jag inte mitt iVMP bibliotek på denna dator men jag skulle tippa på att jag utan problem ligger uppåt hundra nyckelord och det är inte ett speciellt stort bibliotek (ca 10gb). Jag ser personligen inga som helst problem med att ha många nyckelord. Det handlar om att kunna filtrera grupper av bilder som jag ser det, har du en beskrivning så kommer den att vara giltig endast för en bild. Personligen använder jag inte beskrivning alls (nästan) utan sorterar endast m h a nyckelord, iptc scener, platser, tillfällen m.m. Samt iVMP 'people'-taggning (som dock inte är en iptc standard). Så jag skulle rekomendera att man istället använder metadata som går igen i flera bilder än att skriva en beskrivning per bild, att göra anpassade beskrivningar är något som jag tycker verkar ta bra mkt längre tid än nödvändigt också.

Hur ser en beskrivning av en bild ut hos dig?

Om du vill få fram bilder som har ett eller flera nyckelord trycker du bara på den lilla ringen längst ut till höger brevid nyckelordet, när den blir grön kommer endast bilder med detta nyckelord att visas. Du kan även markera flera nyckelord genom att hålla ner cmd och trycka på ytterligare en ring. Detta kan du göra på all metadata som finns i sidopanelen.

Jag använder sökfunktionen ytterst sällan, tycker inte den är en nödvändighet.

The Digital Asset Management Book av Peter Krogh beskriver ett arbetsflöde med iVMP och Bridge/Photoshop grundligt, kan rekomendera den om du vill veta mer. Även kika i den klistrade tråden Nystart fotografering - Tips arbetsflöde & program. Där står det en del om iVMP.

1
Bevaka tråden