Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa äldre eller nyare DSLR?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-29 14:02

Det slutade i en Canon 400d

  • Medlem
  • 2006-12-29 16:44

Vilket antagligen var ett jättebra köp: Sensorrengöring och kompakt format (för den som föredrar det). Vilken glugg köpte du till, eller hade du gluggar innan? Grattis till ditt köp i alla fall! Själv slog jag till på ett superlyxigt stativ från MediaMarkt för 199:- =P Velbon & Co - släng er i väggen!! *baaara det inte blåser nu så...*

Må gott!

/Fredrik

Tänkte rekomendera en nikon d40 men försent. D400 är nog klart bättre/mera att växa i.
D40 finns för 5995 med objektiv och d400 är väl inte mkt dyrare. I alla fall billigare än D80.

Det jag har lärt mig sedan jag började fotta på allvar så är det ljustyrka det handlar om.
Satsa på objektiv med bra ljus styrka, lite dyrare men du kommer vilja ha det så småning om!

northernlight visst är väl D50 en kamera? den går inte att ringa med i alla fall. Och det du pratar om saknar jag inte, vet knappt vad det betyder,(men gissar på skärpedjupkontroll) men jag är ju nybörjare med en nybörjar kamera.

Håller med dig Nifo, jag är också sugen på att byta upp mig från D50 till D80 och ett sigma 24-70 2,8 EX och ett nikon 70-300 VR och ett fast 50 1,8.

Mina bilder:
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=44592

Ursprungligen av Rickard.v:

northernlight visst är väl D50 en kamera? den går inte att ringa med i alla fall. Och det du pratar om saknar jag inte, vet knappt vad det betyder,(men gissar på skärpedjupkontroll) men jag är ju nybörjare med en nybörjar kamera.

det d50 saknar är
- spegeluppfällning
- och just som du säger skärpedjupskontroll

Saken är den att dessa två funktioner ÄR väldigt väldigt viktiga för vissa typer av foto. hellre köpa en gammal d100 än en ny d50. Kom tillbaka om ett par tre fyra månader... jag lovar... d50 == ingen riktig kamera. (på samma sätt som jag gärna delar ut en känga till den idiot som strippade d70 från dess spegeluppfällning och gav den oooooo spegeldämpning... ren jävla junk för den som testat).

Därav är kvalificerar inte D50 som en riktig kamera i mina ögon. Ok, jag hade fan kunnat svälja idiotin med spegeldämpning (på samma sätt som canon skippad spomätning och istället satte konsumenterna med 9% dito) men vafan... dofpreview... nej där går gränsen... ingen riktig kamera imo.

Senast redigerat 2007-01-01 21:39

Liegia

Jag förstår vad du menar, man ska inte prova en kamera man inte har råd med.
Jag fick testa en D2x med nikon 80-400 VR hos en fotohandlare.
Den kändes snabbt, exakt, precis, stabil, suverän!
Men lite overkill för en glad amatör.

  • Medlem
  • Sunne
  • 2006-12-31 12:03

Säkert ett bra val med en Canon 400d!!

Tänkte utvidga diskussionen lite, trots att den borde vara över nu...
Jag köpte mig en begagnad Nikon D1, med flera år på nacken, nästan samma upplösning som min mobil osv osv, dock naturligtvis med DOF vilket saknas på mobilen... =P
Valet var inte så svårt för mig, jag har en del optik sedan många år, och kameran skulle ersätta en (eller faktiskt två) analog Nikon från övre proffsklassen, så jag ville inte sakna några funktioner på min digitala kamera.
Visst har man funderat lite över om det inte är lite dålig kvalitet, kanske är den färdig för skroten snart... man blir juh lite hispig när man satsat på flera år gammal digital teknik. Men inte bör den skrotas inte!! Den fungerar felfritt, vill man kan man välja att konvertera upp RAW-bilden till typ 11 Mpixel vilket absolut räcker för utskrifter på våran 50" printer på jobbet. Och kameran kan allt, inte minst så kan den överleva ett fall, den är juh byggd som en stridsvagn, inte plastig som en hel del av de andra modellerna (så gott som alla väl?).
Så jag är supernöjd, vi har en D70 på jobbet som också är underbar, kanske fixar den vitbalans osv lite enklare och smidigare än min D1, men rätt exponerade så är bilderna från D1 överlägsna D70n trots en massa pixlars skillnad

Tja!

  • Medlem
  • 2006-12-31 13:58

Sen är det ju trots allt framförallt fotografen som gör bilden. Har det sagts förut? Nähä? *L*

Ha ett gott slut på er alla!!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2007-01-01 16:50

Bra val! På köpet fick du det bästa objetivutbudet och den största beg. marknaden.

  • Medlem
  • 2007-01-01 22:33

Det var värst så ömma tårna var jag trampade på...

D70s är marginellt bättre än D70. Om priset inte gick upp mellan modellerna var det väl ok, annars är det ju ett sätt att hålla utvecklingskrävande konsumenter lugna i väntan på nästa stora nyhet.
Det räcker ju med att gå till Apples updatering av sina modeller (nu pratar vi nya modeller i allmänhet, generellt sett ) för att se att det inte handlar om prestanda så mycket som utveckling för sakens egen skull.

Ursprungligen av Baron:

Det var värst så ömma tårna var jag trampade på...

D70s är marginellt bättre än D70. Om priset inte gick upp mellan modellerna var det väl ok, annars är det ju ett sätt att hålla utvecklingskrävande konsumenter lugna i väntan på nästa stora nyhet.
Det räcker ju med att gå till Apples updatering av sina modeller (nu pratar vi nya modeller i allmänhet, generellt sett ) för att se att det inte handlar om prestanda så mycket som utveckling för sakens egen skull.

D70s hade ju faktiskt en del som inte D70 hade...
- 0.2tum större display...
och... och... ja den där blixtfixen... och större display... och ja... JA OK DÅ FFS! Men det var en uppgradering ändåå juh...

mina tår är bepansrade btw puss.

  • Medlem
  • 2007-01-01 22:49

Det beror väl på om man pratar svenska eller engelska?

Ah, ger mig!

Antar att det står för; Digital Enögd Spegel-Reflex då?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-02 21:20

Brusbilden är ganska identisk mellan Canonkamerorna sett till enskilld pixel. De antal färre elektroner som ev 400d inte kan hålla jämfört med exv 30d pga mindre pixelyta kan endast i så fall ses i låga nivåer/skuggor (vilket jag tvivlar på att man kan, dvs se en skillnad) Bättre microlinser kompenserar för mindre enskilld pixelyta hos 400d
Brusnivån är likvärdig.(vilket också Phil har visat)

Mikael

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-02 21:29

Köpa en ädre eller nyare digital kamera?

Enkelt svar blir -alltid så sen som möjligt då det mesta som händer i signalhanteringen från sensor-speciellt hos Nikonkameror som är en av de som påverkar även raw signalen mycket före A/D. Canon har en annan princip med sin välkända på sensorn förbättrande signalhantering.
Buffert och rawhantering hos en gammal Nikonkamera exv d1, d1x är inte speciellt lysande.
Mikael

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-03 02:34

Att räkna ner en bild från ett antal pixlar till ett mindre antal är inte så bra eftersom programvarorna har betydligt svårare att estimera vilka pixlar som skall kastas bort än vid en uppräkning/interpolering.
Mikael

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 17:23

Tack äntligen lite info om 400D.

Jag skulle vilja köpa en 5D men det har man inte råd med som amatör. Gnuggat länge på om man ska köpa en 30D eller 350D och nu när 400D gav den en hel del huvudbry om vad man skulle köpa. Nu verkar dock 350D vara ett vettigare köp än 400D så då är inte valet så svårt mera.

Vill ta steget till system kamera pga två orsaker bruset och fokuseringen. Annars hade jag varit rätt nöjd med min Canon S1 IS. Visst bättre upplösning än 3.2 Mpix är ju också bra för detalj rikedomen. Men just bruset och den dåliga autofocusen med den ännu sämre manuella fokusen insåg man sitt misstag efter ett tag då man köpte sig sin första digital kamera.

Bevaka tråden