Tänkte bara fylla på lite mer om floating point:
datorer kan ju egentligen bara räkna med ettor och nollor, så floating point är ett sätt att representera siffror med decimaler. Att det heter floating point beror på att decimalpunkten kan flyttas, så man tex både kan representera 0.0001 och 10000.0 utan att behöva mer plats. Med 32-bit floating point får man tydligen hysteriskt hög dynamik (160+ dB om jag minns rätt), så det är vad de flesta tyngre ljudprogram kör internt.
Det finns också fixed point, som i princip är samma sak, men med fast decimalpunkt. Det är lättare att räkna på, och det är vad som används i de flesta DSP-chip, och därför i de flesta syntar och liknande.
Motsatsen heter integer, dvs heltal, och kan bara representera heltal (otroligt förvånande?). Wavar och liknande ljudfiler är uppbyggda med integers, och det är därför förvirringen uppstår mellan 32 bitars upplösning i Cubase och de 24 bitar i Logic som gav upphov till tråden här.
(NB: jag kan egentligen inte sånt här, utan det är så jag fattat det från diverse artiklar och mitt pulande hemma med programmering, så det kan vara lite fel...)