Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup, musik-filer...?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 12:34

Har läst igenom den mycket sorgliga tråden om PF:s hårddisk-krasch precis, och kan väl inte annat än att beklaga sorgen...

Postade ursprungligen detta meddelande där, men insåg att det nog var både artigare och mer effektivt om jag postar den som en egen tråd och i ett annat forum. Hoppas tråden hamnat rätt...

Samtidigt som jag läste PF:s tråd insåg jag att en HD-krasch ju kan hända vem som helst, närsomhelst. Då upptäckte jag i samma stund att jag började vansinnes-panik-svettas.

Jag har nämligen ingen backup på min HD, men har insett sedan länge att jag behöver en, givetvis. Hur gör man enklast en backup?

Jag behöver inte en backup på hela HD:n, utan ser bara mina inspelningar som det allra mest nödvändiga. Resten är inte oersättligt (och finns på andra ställen, i pappersform etc., etc.). Kanske skulle "räcka" om jag köpte en diskett med stort lagringsutrymme och sparade över filerna, alternativt brände ner allt på cd-skivor. (har bränt ner allt som är "inaktuellt" redan.)

Tacksam för svar!

/V

Jag har backat upp mina filer till CD, vilket var ganska enkelt om man inte har grejer som är större än 700MB styck. Att packa ljudfiler ger inte så oerhört mycket, så det skippar jag.

Vissa systemfiler och inställningar kan ju vara bra att spara, men det beror på om du kör Mac eller PC var dom ligger och vad dom heter.

Om ni ska backupa till cd så tycker jag att ni ska se till att köpa så bra skivor som möjligt.. inte billiga noname eller liknande även om dom verkar fungera jättebra. Jag har kört backups till cd-skivor sen den tiden då varje tom cdr-skiva kostade ca. 70-80:-.. och märkt att de dyrare modellerna (köpte dom för 80:-/st från direkt från en grossist med rätt bra rabatt) även från den tiden håller bättre än olika billiga skivor jag brännt för bara ~2 år sedan.. som nu är nära på oläsbara även om dom legat lika väl undanlagda.

..värt att tänka på

Hej !

HD krasch är aldrig kul och det inträffar tyvärr då man inte har back-up naturligtvis. (Murphys Lag)

Ett enkelt sätt om man inte vill hålla på och bränna CD är ju att skaffa mer diskar. De är ju ganska billiga idag och kan ju visa sig vara en god investering när olyckan är framme. Disken kan ju även sättas i en annan maskin som man kommer åt via ett nätverk om man har möjlighet till det.

Att spara systemfiler eller andra inställningsfiler kan ju lätt bli en djungel. Enklast är väl kanske att fråga tillverkaren vilka filer man bör ta back-up på.

/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 17:16

Tack för svar!

false messiah: det är just ljudfilerna jag vill backa...

Och det har jag ju redan gjort med en del grejer.

problemet är väl att jag skulle vilja ha en backup som man kan "fylla på", så att säga. allteftersom man spelar in och sådär...

är en extra hd enda alternativet eller...? stationär kanske...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 17:19

Johan Stacaro: vi postade samtidigt...

jo, precis...hur stor disk skulle man behöva månntro? säkerligen lika bra att köpa ganska bra med utrymme när man ändå håller på...

systemfiler å dylikt har jag inte tänkt backa upp, enbart ljudfiler och liknande.

eller så köper man en gammal hederlig bandstation med DAT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 21:16
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av parker:
eller så köper man en gammal hederlig bandstation med DAT

Jo, just det....

Fast det är väl kanske mer krångel än det är värt med en bandstation, plus att band är svårare att få tag på och läsa i efterhand om bandaren lägger av.

Du kan ju alltid testa att backa upp till cd via något vettigt backup-program som håller reda på vad som redan är backat, så blir det mindre att backa. Inte helt ut "lägga till", men en bit på vägen iallafall.

  • Medlem
  • 2003-08-05 23:25

Den strategin har jag funderat på, alltså använda ett back up-program - men sen läste jag att backar man upp med t ex Retrospect express (för mac) så kan bara retrospect läsa skivorna. Klart värdelöst tycker jag.

Just nu gör jag backar jag upp lite hursomhelst och det är inte fullt tillfredställande... det blir dubletter och en massa röra mest.

CD funkar ganska bra, men det finns en del osäkerhetsfaktorer, det är klart. Hur länge håller egentligen en CD skiva och för vad? Sådant är inte alltid givet - vilket vi redan sett exempel på här. Yuvärr har ju priserna på CD-R skivor stigit lite igen (upplevere iaf jag det som) vilket ytterligare gör alternativet att investera i fler hårddiskar istället.

Faktum är att jag och en kompis räknade ut skillnaden och jag tror vi kom upp i att det kostade ungeför en tredjedel eller t.o.m. fjärdedel i GB-pris att köpa hårddiskat istället.

Men det är klart lite bök, och en hårddisk kan man - vilket vi sannerligen också sett exempel på - ju inte alltid heller lita på...

*suckar ljudligt och sneglar på sina 300+ diskar med backup-material och försöker inte tänka på hur det ska gå innan de riktiga holografminnena kommer att finnas till hands till vettiga priser*

Det är ju tyvärr så att all lagringsmedia, HD, DAT, DLT, CD osv, aldrig är 100%-iga. Risken att de går sönder, oavsett om man behandlat dem med silkesvantar eller inte, finns alltid där.

För hemstudio/musikdator-ägaren med begränsad budget och som vill ha ett ganska enkelt back-upförfarande är mitt råd att skaffa en HD-vagga för utbytbara diskar (finns för PC och borde väl även finnas till Mac). De kostar några 100-lappar i Datorbutiken. Har för mig att jag sett dem hos Classe Ohlsson oxå.
De monteras ganska enkelt i den extra 5.25" platsen (samma bredd som CD-läsaren) som finns i chassit. Väl på plats kan man sedan enkelt sätta i en back-up disk och ta ut den när man är klar utan att behöva öppna chassit igen med allt vad det innebär. Generellt är ju en disk antingen ny eller full

så ju större back-up disk man har ju bättre är det.

Är man inte händig med datorer eller har en polare som är det är CD, i mina ögon, det vettigaste alternativet. En CD-brännare är väl mer eller mindre standard idag och skivorna är ganska billiga och lätta att få tag i till skillnad från DAT eller DLT.

Har ingen aning om hur länge en CDr-skiva håller men en vanlig IDE-disk av ordinarie kontorsdator-kvalitet (Maxtor, Seagate, WD) håller ca 10.000 timmar om den står på 24/7/365 eller 3 år vid 8/24/365.
Siffrorna ska ses mer som en tumregel än som faktiska data men det kan vara värt att ha det i minnet när man vill veta om det är dax att tjacka lite ny disk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 11:54

hur funkar det med HD-vagga...? måste man köpa en extern HD då eller?

efter att ha läst tråden, kanske det är vettigast att bränna ner på CD ändå. får fanken ta mig i örat å göra det...

men när vi ändå snuddar vid ämnet. detta är säkert en riktigt dum fråga och enkelt att justera. men vissa ljudfiler jag bränt ner, blir liksom skrivskyddade när man ska arbeta med de igen från den brända skivan...om ni fattar.

alltså, när jag sparat över ljudfilerna till hårddisken (från den brända cdr:en) så kan jag inte göra något med de, inte editera de. har jag gjort nåt klantigt vid bränning eller dylikt...vet nån?

/v

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-06 12:05

Victor : Allt man bränner blir automatiskt skrivskyddat. Det har visst med CD-standarden att göra. (yellow book?) Du kan dock kringgå det genom att till exempel zippa dina arbetsfiler. Man behöver ingen extern hårddisk för att använda HD-vagga. Det är liksom det som är grejen; man gör interna hårddiskar externa. Smidigt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-06 12:36

Jag tror Windows begränsar mer än nödvändigt iofs, med de förhatliga filstatusprylarna W2K och WXP har för sig. "Du får inte, för att...". Och så ett rött kryss rätt i pannan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 12:39

tack för svar encore...

hmm...tänkte först att det kanske var något som skedde per automatik, men tyckte att det verkade lite korkat...

jo, visst finns det sätt att komma runt det. lite bökigt bara.

jaha! men det låter ju bra...(ang. HD-vagga). backup-filerna skyddas alltså i "vaggan" om hd:n kraschar då...?

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Victor:
men vissa ljudfiler jag bränt ner, blir liksom skrivskyddade när man ska arbeta med de igen från den brända skivan...om ni fattar.

alltså, när jag sparat över ljudfilerna till hårddisken (från den brända cdr:en) så kan jag inte göra något med de, inte editera de. har jag gjort nåt klantigt vid bränning eller dylikt...vet nån?

/v

Det är bara att markera filerna i Utforskaren efter inkopiering, högerklicka och ta egenskaper, och kryssa bort krysset för Read-Only.

Tryck OK och Klart.

Det viktigaste med alla backupsystem är att det är så smidigt att det verkligen blir gjort varje dag.

Jag har kört både till CD-RW(alltså återskrivbar) och numera på MO-disk. MO-disken rymmer 1.1 GB formatterat så det räcker hyggligt. Det skrivs också betydligt snabbare än RW-processen som tar kanske 30s/mbyte eller så.

Så har jag gjort en liten enkel BAT-fil som ligger på skrivbordet jag klickar på åtminstone en gång om dagen. Detta blir gjort för det är så enkelt.

Ett av de mest användbara kommandona är XCOPY. Det kan kopiera hela katalogstrukturer och kan ta hänsyn till om filerna är uppdaterade eller ej.

Exempel

XCOPY c:musik*.* g:cbup /s /d

Detta uppdaterar alla filer på disk c i musik-katalogen till g:cbup som baskatalog, och bildar själv alla underkataloger under cbup om det behövs(obs! musik hamnar då i cbup, inte egen katalog).

Ett enda musklick är det som behövs. Backupdisken skall vara en annan fysisk disk. En annan partition på samma disk är näst intill meningslöst. Pajar disken är den partitionen sannolikt kass också.

Så som många rekommenderar att ha en fysisk disk för systemet och en för musikfilerna, så tar du lite utrymme från systemdisken för backup av musikfilerna ändå.

Och du har väldigt mycket högre säkerhet än utan backup.

Har man en enda gång varit med om att tappa mycket viktig info och den hjälplöshet man känner då, så är det bara att se till att det inte upprepas.

  • Medlem
  • 2003-08-06 12:53

Nej, kraschar hd:n är allt väck ändå - vitsen är nog att ha ett gäng hd:s att switcha mellan. Vaggan i sig kan inget lagra än själva disken - helt vanlig plast är rätt kasst på att lagra data i sig självt....

(detta var till victor alltså)

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av avart:

helt vanlig plast är rätt kasst på att lagra data i sig självt....

Har du inte hört talas om bubbelplast och bubbelminnen

  • Medlem
  • 2003-08-06 13:07
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av larioso:
Har du inte hört talas om bubbelplast och bubbelminnen

Jag har varit med om en hd-krasch (hitills), typiskt nog så är just de låtarna som försvann där extra omtyckta av mig - så mycket tid har gått åt för att försöka återskapa dom...

*påminner sig själv om back up*

Datorbutiken

Här är en liten länk med bild som beskriver HD-Vagga/Kassett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-07 11:12

Tack för svar....

avart: hehe...okej. men då förstår jag inte riktigt vitsen med HD-vagga? men jag ska läsa mig till lite förståelse (tack johan stacaro).

larioso: det låter ju smidigt...vad kostar en sån disk?

/v

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Victor:
Tack för svar....

larioso: det låter ju smidigt...vad kostar en sån disk?

/v

Billigaste först:

1. Extra fysisk disk om du inte redan har två. 800 kr och uppåt.
2. CD-R/RW-brännare sådär 1000-1200 kr

Återskrivbara diskar kostar väl 15-20 kr och rymmer 550mb formatterat ung.

3. MO-diskenhet är rätt dyr. Sådär 2000-3000 för IDE intern skulle jag gissa. Det jag har är en extern SCSI för att ha till portan och den är ändå dyrare(uppåt 5000).

Men säkerhet måste få kosta lite särskilt om det som ligger i datorn är det man försörjer sig på.

Diskarna kostar sedan ung 200 kr st och rymmer 1.1 gb formatterat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-07 11:57

larioso: det var den dära MO-diskenheten jag mest funderade över...

hmm...visst får säkerhet kosta! absolut...men det där är allt lite väl dyrt för min plånbok (tyvärr). får kanske ta å bränna ner lite nu i dagarna istället...

men du, larioso, va sa du nu...? kan jag, innan jag bränner ner, markera av "Read only" på ljudfilerna?

  • Medlem
  • 2003-08-07 12:14

Om man INTE vill göra backup, men ändå ha ganska bra säkerhet för sin data så finns det en lösning. Raid-5. Japp. Det här kommer kosta pengar...

Kika lite på vad Google hittar: http://www.google.com/search?q=RAID-5

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Victor:
men du, larioso, va sa du nu...? kan jag, innan jag bränner ner, markera av "Read only" på ljudfilerna?

Nejdå, det är ett problem först när du skall plocka tillbaka backupfiler och använda dem igen.

Eftersom ROM är ett ej skrivbart media så ser systemet till att det blir Read-Only på allt.

Så för att återställa filer från CD-R:

1. Kopiera tillbaka filerna
2. Markera dem i Utforskaren. Du kan markera allt i katalogen om du vill, det gör inget om det är lite andra filer som redan är avbockade.

Så markera allt i katalogen för enkelhets skull.

3. Högerklick och ta egenskaper
4. Bocka bort Read-only
5. Verkställ med ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-07 15:56

larioso: kanon! tack för att du hjälper en mindre begåvad....

Backup suger på alla sätt utom ett, skaffa en hd billigt snabbt enkelt.....
Jag kör två stycken 250gb ena är bara en mirror ifall något skulle hända, visserligen kostar dom 3000:- styck men säkerhet har inget pris tycker jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 11:50

drdreas: är man heltids-student har allting ett pris.

särskilt då 6000 spänn är ungefär precis (härlig motsägelse) vad jag "tjänar" i månaden.....

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-08 11:55

"Welcome to the club", Viktor!

Bevaka tråden