Ljudbearbetningen klassar inte jag riktigt som onlineredigering. Det är just ljudberarbetning och till Pro-Tools krävs visserligen EDL listor. Och i de sammanhangen brukar det funka bra, men min erfarenhet när folk har med sig originaltaper och en EDL är att det brukar innebära mer eller mindre problem. Varför det är så kan man ju alltid fundera över, men mer än ett projekt i världshistorien har ju blivit fördröjt p.g.a EDL problem.
Därför är det juste med kompatibla projekt. Dessutom är det ju stor sannolikhet att onlinemaskinen faktiskt är en Avid. Helt klart det vanligaste systemet i sverige vad jag vet.
Men som svar på din fråga kan jag meddela att Avid Xpress kan exportera EDL listor.
Faktiskt ett riktigt kompetent program och en helt vansinnigt bra lösning för offlineredigering av seriösa projekt. En SDI-DV konverter å sen kan man avlasta de stora burkarna väldigt mycket. Om man nu har såna.
Roligt att det finns nån här som sysslar även med film. Får ta nån ICQ session eller nåt å skälla lite på varandra
/Rob