Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video-editering

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-10 13:16

Och, det här är 0% mnusik men finns det någon som har något bra video-editeringsprogram (för Windows) att rekommendera?

Adobe Premiere

AVID har nån gratis grej:
http://www.avid.com
Vet dock inte hur bra den är.

Vegas Video har jag hört rekommenderas. Premiere har jag personligen aldrig gillat.

Avid skulle väl släppa någon bantad variant också? (Förutom gratisvarianten då.)

Eller så får du helt enkelt skaffa Mac och köra Final Cut!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-10 23:20

Avids gratisprogram är inte släppt ännu. Har nog anmält min mailadress två gånger nu redan...

Vet inte vad man ska använda till PC. Och på vilken nivå du är. Jag har gjort rätt mycket med gratisprogrammet iMovie för Mac, resultatet blir förvånansvärt bra tycker jag.

Beroende på ambitionsnivå och vad det får kosta så tycker jag du skall fundera på Vegas Video eller Avid Xpress DV.
Antar att du vill kunna redigera DV material, så ett enkelt Firewirekort bör räcka. Kolla dock upp kompatibilitetslistan för Avid om du väljer det.

Av de två är Xpress DV det mer kompletta paketet, särskilt om det köps i paket med Combustion.
Xpress DV är dessutom kompatibelt med de "stora" Avid systemen som Media Composer och Symphony.
Så om du i slutändan vill hyra in dig för onlineredigering någonstans så behöver du inte stöka med EDL listor och sånt bös. Bara ta projektet på disk och sätta igång.

/Rob

P.S. Varför nämns inte premiere? För att det inte är tillräckligt mycket billigare än Xpress DV för att klassas som ett alternativ. Även om ver. 6 var ett kliv framåt. D.S.

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Avids gratisprogram är inte släppt ännu. Har nog anmält min mailadress två gånger nu redan...

Oh fasiken - där ser man. Trist.
Är själv en Avid användare men har aldrig provat deras mindre program. Men dom funkar säkert bra.
Kan man bara exportera en klipplista så är det ju fint

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-11 08:53

Hmmm...Avid Xpress DV och Adobe Premiere är lite out of my league kostnadsmässigt...

Vegas är ju inte fullt så blodigt...nån som testat Sonicfoundrys VideoFactory? Det kändes ungefär som allt jag behöver...

Benny Hell:
Oftast behöver man ju inte stöka med klipplistor eftersom alla Avid project nuförtiden är kompatibla med varandra. Jävligt listigt tycker jag.

/Rob

Roberth: Visst, men det är ju inte säkert man gör online på en Avid. Lite ljudbearbetning i Pro Tools och lite effekter i Flame osv...

Ljudbearbetningen klassar inte jag riktigt som onlineredigering. Det är just ljudberarbetning och till Pro-Tools krävs visserligen EDL listor. Och i de sammanhangen brukar det funka bra, men min erfarenhet när folk har med sig originaltaper och en EDL är att det brukar innebära mer eller mindre problem. Varför det är så kan man ju alltid fundera över, men mer än ett projekt i världshistorien har ju blivit fördröjt p.g.a EDL problem.
Därför är det juste med kompatibla projekt. Dessutom är det ju stor sannolikhet att onlinemaskinen faktiskt är en Avid. Helt klart det vanligaste systemet i sverige vad jag vet.

Men som svar på din fråga kan jag meddela att Avid Xpress kan exportera EDL listor.

Faktiskt ett riktigt kompetent program och en helt vansinnigt bra lösning för offlineredigering av seriösa projekt. En SDI-DV konverter å sen kan man avlasta de stora burkarna väldigt mycket. Om man nu har såna.

Roligt att det finns nån här som sysslar även med film. Får ta nån ICQ session eller nåt å skälla lite på varandra

/Rob

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Roberth:
Roligt att det finns nån här som sysslar även med film. Får ta nån ICQ session eller nåt å skälla lite på varandra

/Rob

Hehe - vi får väl starta ett 99film forum. Saknar nåt bra svenskt filmforum för folk som jobbar pro med det. Själv försöker jag annars undgå att klippa nuförtiden. Är så vansinnigt trött på det men frilansar som det fortfarande ibland. Måste ju äta också. Men efter ha haft redigering som huvudinkomst i ganska många år är det nu dags att göra nåt annat. Och det kommer banne mig bli spännande

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Avids gratisprogram är inte släppt ännu. Har nog anmält min mailadress två gånger nu redan...

Enligt de senaste ryktena på den videolista jag är ansluten till är det slutet på Sept. som gäller för tillfället. Vi får verkligen hoppas att det stämmer.

Benny Hell:
Ja det saknas verkligen ett bra forum. Hade lite forhoppningar pa Paradiso, men det blev nat pajasstalle for inbordes beundran och tyvarr var nivan pa dem som sokte sig dit aldeles for lag.
Svarade nog pa typ tre fragor av typen:
- Hur gor jag ljussablar i premiere?
...innan jag gav upp det. Lite synd. Iden med kortfilm pa DVD ar god tycker jag.

Tyvarr ar det val lite svarare att dra igang nat for filmare. Musikskapande idag ar ju lite one-man-army och darfor lattare att ta upp som fritidsintresse an vad film ar.

Frilansar du som TV-redigerare eller vad handlar det om? Kanske har stott pa varann eller har nan gemensam bekantskap. Brukar ju vara sa.

/Rob

Yeps - trist att det inte finns några bra film/tv/video forum. Film99 är kanske ingen dum idé. Känns som om det hade passat.

Har mest klippt reklamfilm, musikvideos och dyl. Gjorde misstaget och klippte 2st stora tv produktioner för Skandinavien. Bäst att inte nämna vad det var, hehe. Alltid jobbig när flera länder är inblandade och ska pissa revir. Klippa tv är astrist. Ska ALDRIG mer klippa tv. Inte sådana stora projekt iallafall. Kortare och mindre prylar kan vara okej. Innan klippte jag mest i sthlm men har dom senaste 6 åren bott/jobbat i Köpenhamn. Jag hade egentligen ingen plan om att bli klippare utan halkade mest in på det. Nu ska jag halka bort från det hade jag tänkt, hehe

  • Oregistrerad
  • 2003-08-13 01:16

virtualdub är ju gratis fast vet inte vad som går att göra i det
http://www.virtualdub.org/

1
Bevaka tråden