Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om Piratkopierat?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 14:49

Jag vet att det är många hobbymusiker som använder sig av piratkopierat (låter det vara osagt om jag är en av dem), jag vill inte med denna fråga försöka få folk att erkänna om dom använder sig av piratkopierat utan bara kolla vad ni tycker.

Är det berättigat att piratkopiera med tanke på de höga priserna för mjukvara som verkar anpassade efter proffesionella musiker? (min åsikt)

Debattera!

Kanske en kontroversiell fråga, men detta forumet verkar ju vara öppet för sånna typer av frågor. Om ni admins tycker att det är en olämplig fråga så är det bara att radera tråden

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-06 15:01

Frågan i sig är väl inte olämplig, men olämpliga svar brukar dyka upp på sån´t här...

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2002-10-06 16:23

Jag håller med dig helt och hållet, priserna på programmen är löjliga. Dom borde sänka priserna, men om man lyckas få skivkontrakt, eller en hit så skulle man få betala pengar till programmtillverkaren

Men att dataprogram är dyra är inte enbart något som drabbat musik program. Jag tycker de flesta program är för dyra, utom de som är direkt riktade till privata kunder. Fram för mer freeware, det finns en del bra program som man kan använda, men oftast klarar de inte allt som de dyra programmen.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-06 16:28

Tror det e Paradox eller Oxygens knäck på Logic 5.2 som efter installation visar ett fönster där det står att programvaran e knäckt och att om ngn ser det fönstret på en "företagsdator" ska man meddela myndigheterna pga att det då används av en verksamhet som drar in stålars på musikproduktion men ändå inte betalar för mjukvaran. De kallade det att "go old-skool", varför vet jag inte.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 16:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
Jag håller med dig helt och hållet, priserna på programmen är löjliga. Dom borde sänka priserna, men om man lyckas få skivkontrakt, eller en hit så skulle man få betala pengar till programmtillverkaren

Måste hålla med dig där. Så fort man börjar tjäna pengar på musik så ska man absolut betala för sina verktyg.

Men det är klart. Om man är hobbysnickare, är det då ok att gå in i en butik och sno åt sig en hammare. Men sen när man blir proffesionell, ska man då gå tillbaks till butiken och betala för hammaren man snodde.

Litet dilemma där

Fast då kommer jag osökt in på prispolitik. En hammare kanske inte kostar 12.000:- att köpa för en hobbysnickare...

[ 06 Oktober 2002, 16:40: Meddelandet ändrat av: Morgan J ]

Är egentligen programmen så dyra? Hur ofta sitter ni framför datorn?

Själv sitter jag några timmar per dag. Om jag bara skulle sitta nån enstaka gång i månaden skulle jag också tycka att det var dyra leksaker.

Tror att dom som klagar mest på priserna är dom som laddat ner "allt" som finns. Typ fem mastringsprogram, tre sequenserprogram, femhundra plugin-effekter och hundra mjukvarusyntar. Det är klart att det blir dyrt om ni räknar ihop vad allt detta kostar om ni skulle köpa det istället.

Men hur ofta använder ni tex den där bisarra gitarreffekten á 1395:- som låter skit var den än används? eller den där synten som ni aldrig ens funderat på att köpa hardware för att den låter illa, men nu finns den som mjukvara så det är klart att ni ska ha en.....men usch! vad dyrt programmet är......bäst att klaga lite.......

Notan blir ganska human om man ser till vilka program man faktiskt använder.

Bläääää, jag är så jävla trött på allt gnäll.....blir trött på mitt eget gnäll också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-07 09:49

Det enda jag behöver i en dator är egentligen Reason och Photoshop. Allt annat följer med dagens datorer; webläsare, mailprogram, nå´t att skriva i / skriva ut med, chatprogram, till och med spel, mp3-programvara, videoredigering och filmuppspelningsprogram. Se´n kan det vara vettigt med nå´n större audio/midi-sequencer. Typ Cubase eller Logic. Man kan köpa det man behöver, för - helt rätt Kassette - man behöver inte allt som finns på marknaden. En 10 GB hårddisk borde egentligen räcka till allt man vill göra med en dator. Många blir snarare "samlare" och ser till att ha ALLA program. På så sätt lär man sig egentligen inget program på djupet. Jag uppskattar dem som har en rent installerad dator med avskalat OS och bara Logic t ex, som har datorn som ett verktyg enbart avsett för musik. Det är seriöst.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-10-07 16:37

Att ha en dator helt-jävla-fullsmockad med crackade saker och hoppas att att ska flyta på bra jämfört med en dedikerad dator med bara de programmen som behövs, det måste väll vara något som flera gjort och sen så klagar man om och om igen............. Visst skulle man köpa programmen om man tjänar pengar på dom, men men.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-07 16:46

Ptja... man köper väl inte en TV för att tjäna pengar på den... ej heller CD-skivor eller allt möjligt annat man köper... programvara är ju lika naturligt att betala för, egentligen.

För mig är det ganska enkelt.
De program jag använder för att tjäna pengar på, dvs i mitt arbete. Dom betalar jag för.
De program jag har för mitt eget nöjes skull betalar jag inte förr. Jag skulle ju givetvis aldrig köpa dessa program oavsett om de kostade 200kr eller 20000kr.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Ptja... man köper väl inte en TV för att tjäna pengar på den... ej heller CD-skivor eller allt möjligt annat man köper... programvara är ju lika naturligt att betala för, egentligen.

Du har rätt till en viss del.
Grejen är ju den att en TV t.ex. "måste" man ha. Men mycket av den programvara man kör piratkopierad. Har man knappt något behov av. Oftast har man installerat dem, lekt med dem några dagar för att sedan aldrig röra dem mer. De ligger kvar på ens dator och suger plats i sin lilla olaglighet. Samma sak är det med musik. Man tankar ner ett album lyssnar på det, arkiverar och lyssnar aldrig mer på det. Var albumet riktigt bra så köper man det oftast. Man kan se nedladdning av musik som samma sak som att man lyssnar på ett album över disk hos sin lokala skivaffär.
Givetvis är vi alla olika och har åsikter som passar oss själva. Därför är det svårt att hitta ett standar svar på en sån här diskussion.
Egentligen är det ju stöld att piratkopiera skivor, spel och dataprogram. Personligen har jag dock ingenting emot att stjäla lite ibland.

Denna diskus leder ofta till att folk börjar dra paraleller med att sno bilar, sno hammare eller råna en bank. Gör ej det, det är fantasilöst och trist att läsa. *BAH*

Själv köper jag alla program som jag verkligen behöver för det känns tryggt att veta att det funkar och att man kan få support osv. Men det är klart att en del program har jag laddat ner, dessa program använder jag dock sällan eller aldrig.

En sak som jag tycker är ganska viktig att vi inte glömmer bort i denna fråga.. när man kör som enklare modell av hobbyist så räcker det oftast med ganska enkla program. Man behöver oftast inte köra med varken logic audio platinum, cubase sx, nuendo, osv även om man är seriös pro-användare som lever endast på sin musik. Tänk på att det finns program som cubasis, cubase sl, logic silver, music maker osv vad alla dom där nu heter. Det finns även en väldans massa bra program som är gratis.. även midi-sequencers.

Det här kan man väl se som bra orsaker till att inte ens börja köra på piratkopierade program? En annan sak är ju att man kan köpa begagnade äldre versioner som man sedan uppdaterar när man känner att man behöver det tillräckligt mycket för att betala för sig.

En annan fråga då.. vad tycker ni om att man tankar hem crackade program i syfte för att testa dom ordentligt ett par dagar innan ett möjligt köp? Ofta så finns det ju demo versioner.. men dom är ju faktiskt nästan alltid begränsade på en massa olika sätt som gör dom lite missvisande i ett ordentligt test. Jag tycker att det är helt ok! (även om det fortfarande inte är lagligt.. men lagen är ju till för att brytas? ..eller inte.. kanske lite iaf )

Instämmer med föregående talare, nuförtiden finns det väldigt kompetenta "instegs"-versioner av programmen... Så var det inte för några år sen, då var det oftast bauta-dyre-programmet och inget annat.... Eller också var light-versionerna rena leksakerna.

Det enda pirat jag kör numer är en DVD-decoder, men det är bara för att jag köpte fel DVD-spelare, skulle haft butiks-paketet, och inte bulk, då hade jag fått den på köpet för 50:-. Inte f*n betalar jag 500:- i efterhand då...

Herregud så patetiskt man försöker rättfärdiga sej

  • Oregistrerad
  • 2002-10-08 15:59

Verkar vara en fråga som handlar lite om moral.

Ponera följande: Det skulle vara helt riskfritt att gå in på åhlens, sno ett par skor, en jacka. Fortsätta ner till skivavdelningen, plocka på sig ett par skivor. Och sen försvinna ut ur butiken glatt vinkande till kassörskan som sitter med en polo hon precis plockat från lagret utan att betala.

Vill inte på några sätt dra några paralleller till piratkopierat

Frågan är hur många som skulle betala för sina varor i en värld som fungerade så.

För, mjukvara är produkter framställda av männsikor precis som allt annat. Programmerar som haft sömnlösa nätter för en bugg dom måste lösa. Sen när produkten är färdig och släppt kommer otacksamma människor, laddar ner produkten precis som det var en metro dom plockade på tunnelbanan. Var det inget intressant så kastar dom bort den.

Hehe, nej nu ska jag sluta dra paralleller...

. Kanske ett löjligt inlägg, men jag postar det ändå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-08 16:13

Problemet med mjukvara är att det skillnad från ett par skor eller en jacka.. inte "är" någonting. Det är inte en fysisk sak, det är mest filer på en hårddisk. När man köper mjukvara får man en låda och en bok, och kanske en dongle. Men det är ändå... det är just sån´t som är till fördel för Clavia t ex, jämfört med Native Instruments, även om killarna gör samma saker på firmorna, sitter och utvecklar. En synt är ju liksom en pryl. En mjukvarusynt är bara en fil på din hårddisk. Det här är problemet för mjukvaruföretagen. Hur få folk att förstå att de får bra prylar för pengarna?

Hej!
Kontroversiell åsikt:
Programvaruföretagen tjänar grova stålar på hemmapiraterna!

Varför? Jo, ett ord: Gratisreklam!
Hur tror ni det kommer sig att Windows är standard-OS på Pe-Se-hemdatorer, att Photoshop är standard-bildbehandlare, Office är standard-kontorsprogram, och till sist att Cubase är standard-musikprogram?! Jo, för att alla lätt har kunnat knycka dem, köra dem och lära sig dem. Sen när det blir tal om att köpa programmet till jobbet eller mer seriös verksamhet så är valet lätt. Ingen skulle välja en billigare konkurrent hemmavid, eftersom man kan köra en piratad fullspecad branschstandard ändå.
Jag skaffade Atari ST för en miljard år sen, med MCAs Cubase-crack som var stabil och fin, och jag har hållit mig till Cubase sen dess. Idag sitter jag med köpes-Cubase SX och myser och Steinberg kan vara säkra på att behålla mig som användare länge än. Och inte nog med det; jag har köpt massor av deras produkter till jobbet också! Tacka crackergruppen MCA på åttiotalet för det, Steinberg!

När blev det köpes istf crack? Jo i samma sekund vi blev seriösa och skulle spela in en platta - då köpte vi Cubase. Både för moralens skull och för att kunna med rätta gasta på support om något skulle skita sig.

En bra krack är gratisreklam!

I fallet Windows & Office håller jag fullständigt med, mtp de priser som gäller skulle inte en käft köra dom hemma om dom inte kunnat skaffa dom piratade alt. fick jättebilliga OEM-licenser med ny dator. Samma sak med Photoshop, vilken hemanvändare hade betalat för det? Hade dom haft riktigt kopieringsskydd hade de inte haft den marknadsposition dom har...

Dom som kommer i kläm är dom små tillverkarna, som faktiskt tappar reell försäljning. Plug-ins & mjukvarusynthar går inte alls att bedriva samma resonemang för.

Om det är bra att folk kan tanka hem piratkopior varför tror ni då inte att företagen hade lagt ut gratis kopior av dessa program. Folk kommer ju ändå att köpa av moraliska och av support skäll att köpa programet når de använder det proffesionellt.

Nej jag tycker inte att det argumentet håller och själv har jag betalat dyrt för mitt office- paket helt privat men ni kanske tycket att jag borde ha laddat ner det istället???

När jag var 15 hade jag inte stålar till svindyra programvaror så jag kopierade dem. Piratkopiering, right! Men till skillnad mot när man snor en bil, cykel eller någons plånbok,så blir ju inte någon AV med sitt program när jag kopierar, och argumentet att jag snor levebrödet från tillverkaren håller heller inte, eftersom jag inte hade möjlighet att köpa det från första början!

Jo förresten, jag köpte ett sequenserprogram jag _hade_ råd med men det var så j*vla dåligt så jag blev bara less. 500 spänn i sjön. 1985 års penningvärde...

När det gäller Office-paketet så tycker jag att inte NÅGON öht borde vare sig sno eller köpa det, för si DÄR finns det gratisprogram som duger lika gott!

Nu är jag äldre och någorlunda stadd i kassa, och eftersom det inte finns några gratisvarianter som duger så blir det äkta köpescubase...

(Sen måste jag ju erkänna att jag har ett par "norpade" pluggar på systemet, men jag var ju bara tvungen att testa... Hohoho en Model E minimoogklon som VST plugg - vilket skämt! Och vad kostar den?! Hmmm nej jag håller mig till den äkta varan! *klappar minin*)

Egentligen BORDE de lägga ut egna gratisvarianter, för de finns ju där ändå, fast som stygga crackar. Digidesign gjorde ju en gratis-Protools. Ren reklam! Fler borde följa efter, och de skulle vinna massivt med goodwill. Det programvaruföretagen förlorar pengar på är inte hobbyhackare härhemma, det är den del av världen där det knappt GÅR att köpa legala program...

Sen är det med programvarupriser som med skatter - blir de för höga så börjar alltfler söka vägar att slippa undan. Det kommer visserligen alltid att finnas de som inte vill pröjsa nånting, men dem får man antingen ignorera för att de är insignifikanta, eller fånga in och kölhala...

Mina åsikter i frågan, godkväll på er! /R.t.M.I.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-10 01:29

Jahajaha.

Så, Rotwang - hur var det, piratkopierade ARP? en filterlösning från Moog? när det begav sig? Var det inte nå´n liten designstrid där? Apropå piratkopiering... Det finns ju piratkopierad hårdvara liksom... (silikonbröst... hmm?)... ähum...

Behringer vs Mackie?

Hursomhaver, alla håller väl med om att det är fel med piratkopiering, men det behöver ju inte innebära att man inte kan diskutera det?

Tycker det är mycket intressant just i samband med tex. Photoshop & Office... Därmed inte sagt att jag försvarar det.

[ 10 Oktober 2002, 10:18: Meddelandet ändrat av: Peter H ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-10 11:21

Klart man kan diskutera det. Så här är det för mig: jag har förmodligen aldrig mött någon erfaren datormänniska som inte på ett eller annat vis befattat sig med piratkopiering. Det finns i precis alla läger. De som försöker moralisera är lika goda kålsupare själva. Jag håller väl med mycket av vad Rotwang säger egentligen. Det är ofta en omedveten handling. Många hade aldrig en aning om att det här med MP3or och Napster var en form av illegal spridning. På samma sätt som med piratkopierad programvara var det reklam för upphovsmakarna. Genom Napster kom jag att känna till många artister vars skivor jag sedan skaffade. Om man inte får tillgång till kopian har man ofta inte en aning om vad det är för program folk pratar om. Man kan ju inte köpa programvara bara för att utvärdera den. Det är därför extremt viktigt med demoversioner, som gör att man verkligen får en känsla av hur programmet är att jobba med. Sån´t finns dock sällan, eller så dröjer det. Då blir folk otåliga och plockar hem den där crackade kopian. Det är dock svårt att mäta hur mycket merförsäljning det skulle innebära om folk licensierade de program de jobbar med dagligen. Jag tror de flesta företag har hyfsad koll på licenser nuförtiden. Om man däremot tittar på länder där piratkopian är den enda möjliga kopian över huvud taget - i benämningen "copy" - såsom även betyder "exemplar" - att få tag på, så ändras bilden naturligtvis.

[ 10 Oktober 2002, 11:26: Meddelandet ändrat av: PF ]

13 bast... Amiga 500... Inga butiker med spel inom flera mils omkrets... Spelen kostade minst lika mycket som idag, med ´87 års pengavärde...

Klart man piratkopierade, alternativet var ju i praktiken att inte använda datorn. Fick tom piratkopior på Sonix & Deluxe Paint med från butiken där vi köpte Amigan!

Sen tog det rätt många år innan man kom ur det tänkandet måste jag erkänna... Men nu är iaf mitt samvete ganska rent, och framför allt rullar det mesta ganska bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-14 17:46

För de som vill rena sitt samvete något, och kör Logic, finns fortfarande den suveränt prissatta Emagic Big Box att få tag på. Priset är 289 euro. Eftersom jag har lämnat tillbaka min lånade NFR-version av programmet (som man kan få om man jobbar "i branschen") så passade jag på att beställa en så´n här box. Så snart har jag min "femma", känns kul! Har bara provat femman som hastigast tidigare, aldrig i hemstudiomiljön å OS X-miljön. Ännu ett steg mot kontotömning! Haha!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-14 17:50

*väntar fortfarande på min Gold-update till 5:an*

  • Oregistrerad
  • 2002-10-14 19:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
För de som vill rena sitt samvete något, och kör Logic, finns fortfarande den suveränt prissatta Emagic Big Box att få tag på. Priset är 289 euro. Eftersom jag har lämnat tillbaka min lånade NFR-version av programmet (som man kan få om man jobbar "i branschen") så passade jag på att beställa en så´n här box. Så snart har jag min "femma", känns kul! Har bara provat femman som hastigast tidigare, aldrig i hemstudiomiljön å OS X-miljön. Ännu ett steg mot kontotömning! Haha!

Vad ingår i "Emagic Big Box"? Är det en OS X kombatibel version av Logic (dvs. 5.3)? Vad är det man missar från att köra full version?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-14 22:06

Emagic Big Box - Extended until Dec. 31, 2002.

Uppdateringen till MacOS X-versionerna är gratis än så länge.

[ 14 Oktober 2002, 22:07: Meddelandet ändrat av: PF ]

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-14 22:13

Hmm, jag hoppas jag har fel men det verkar inte följa med några pluggar överhuvudtaget (står inte ett ord om pluggar på infosidorna). Vad gör man då i OS X...inga pluggar?? Dessutom e väl EVP73 en VSTi å då lär den inte funka i OS X elle (EVP88 heter den väl som e integrerad)?

Jag funderade på att kränga mitt Logic Gold å skaffa "paketet" men nu vetefan...

Bevaka tråden