Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac CDFS --> PC?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

jag har pillat med ett projekt i Pro Tools på en mac, tro:t eller ej...
sparade mitt eminenta experiment och brände på skiva.

nu vill jag ju öppna detta på min lyxiga pc. finns det nåt bra konverteringsprogram som gör om filformaten så att man kan
bolla mellan datorerna. tror mig har hört om något sådant nångång...

isånafall vad kan jag ladda ner det?
det är framförallt för att kunna läsa en mac-bränd skiva på en pc.

hoppas ni har haft en härlig jul.

mvh
tobbe

Skivan ska vara lugnt, CDFS är standard. Filformatet kan vara värre. Brottades en del med SDII-filer från en Mac för ett par år sen, var lite jobbigt.

macbrända skivor (brända i t.ex. toast) brukar inte vara nåt problem att dra in i en pc. sdII formatet är däremot ingen hit på en pc. däremot kan ju pro tools lägga filer i en hel del format om man bouncar.

bara jag som haft problem med att man måste döpa om filer som man tagit från mac till pc? pc förstår t.ex. inte att en jpg bild är en jpg bild innan jag lagt till den ändelsen...

Citat:

sdII formatet är däremot ingen hit på en pc

Det går, med lite jobb...

Citat:

bara jag som haft problem med att man måste döpa om filer som man tagit från mac till pc?

MacOS & Windows funkar olika helt enkelt...

Awave Studio har jag använt med framgång.
Men precis som dom andra säger så måste du lägga till filändelsen (tex *.txt för text filer) för att PC'n skall fatta vad det är för filtyp du håller på med.

Citat:

Awave Studio

Samma här, enda jag fick att funka...

tack för alla svar...

när jag har lagt i cd-skivan och öppnat den för utforskning
så är skivan helt blank! men om jag kollar i egenskaperna så
har skivan bevisligen fyllts med 490 MB... märkligt.

kan det bero på att skivan kanske inte blev stängd?
hade aldrig gjort det på en mac tidigare, jag kanske missade
det... eller kan det bero på operativet? kör WIN98.
ska kanske prova på XP också.

Nån som vet vad detta kan bero på?

Agh, nu var det ett tag sedan jag brände i Mac/Toast, men man var på den tiden tvungen att välja ett speciellt format vid bränning (ISO9660? eller Joliet?) om man ville att Windows automatiskt skulle kunna läsa skivan. Annars ser skivan blank ut, som du säger, fast den är full med info.

Vet inte hur det funkar i WinXP, har inte provat där.

Men det finns Mac-plugins för Windows som fixar detta (MacDrive, MacOpener osv).

http://www.iomega.com/software/macdrive.html
http://www.dataviz.com/products/macopener/

Ovanstående är betalprogram, vet inte om det finns gratispluggar, men det borde det i och för sig göra... Tror man kan ladda hem en gratisdemo på Dataviz-siten. Och det finns en "5-day trial version" på Iomega-siten också... Kanske skulle kunna hjälpa såhär akut?

Kollade som hastigast på download.com också (sök på "mac" i windowsavdelningen). Fanns något som heter "TransMac 6.0":
http://download.com.com/3000-2248-10204091.html?tag=lst-0-7

Finns säkert fler...

Så, hoppas det fixar sig.

guldgrabbar!

macdrive funkade alldeles utmärkt... men sounddesigner 2-formatet var inte så populärt... håller på att tanka ner Awave Studio för att testa.

återkommer med resultat.

tack för hjälpen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av apostrof
guldgrabbar!

:hmmm: :hmmm: :hmmm:

yes nu funkar det.

awave var perfekt... ni som ska försöka detta, tänk på att lägga till filändelsen .sd2 på alla ljudfiler.

TACK!

1
Bevaka tråden