Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite allmänna MIDI-frågor, typ.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som jag skrev i en tråd i Min musik-avdelningen så är jag typ helt grön vad gäller styra externa burkar via MIDI-program á la Cubase osv osv.

Jag har nu stött på lite problem som man förr enkelt löste i sitt trackerprogram. Finns det något enkelt sätt att panorera enskilda noter i ett spår utan att panorera hela spåret så att säga? Om jag nu spelar ett ackord och vill att en av noterna i detta skall spelas mer panorerat t.ex, är jag då tvungen att dela upp spåret i flera spår med varsin not i ackordet på ett eget spår?
Denna fråga gäller även volymen. Där vet jag att man har velocity att leka med för varje enskild not. Men ibland styr ju inte velocity "ljudvolymen", så då spelas ju alla noter lika högt oavsett värdet man sätter på velocity för varje not.
Dessa båda problem är attans jobbiga att sitta och pilla med om man vill ha stora ändringar (dvs många och täta) vad gäller volym och panorering varje not sinsemellan.
Jag sitter för övrigt och pillar med Cubase SX om det är så att ni kan tipsa om specifika lösningar.

Såg en annan tråd här om övergången från tracker till MIDI-program. Undrar om det finns nån vänlig själ som knåpat ihop en liten guide där man tar upp de olika skillnaderna och hur man lättast åstadkommer samma resultat? Om inte så vore det toppen om nån bevandrad inom både trackers och MIDI-program kunde slänga ihop en sådan lite pronto. ;-D

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-03 14:44
Citat:

Finns det något enkelt sätt att panorera enskilda noter i ett spår utan att panorera hela spåret så att säga?

Nej, det går inte sådär på rak hand. Du kan lösa både det och ditt volymproblem genom att använda flera midikanaler, alltså en kanal per röst. Men det är ingen definitiv lösning på problemet, jag vet, och dessutom beror det också på vad synten/samplern klarar av. Alla apparater/instrument har ju t.ex. inte multitimbralitet. Det beror alltså också mycket på vilka instrument du använder.

Jag kanske har missat nåt totalt här (använder väldigt sällan midi) men är det inte bara att dubbelklicka på spåret(key editor) och välja vilken parameter man vill styra å sen bara måla på?

Jodå, det går visst.

Allt sån't där är busenkelt i Cubase. Du markerar den del du vill editera, med vänster och höger locator exempelvis och öppnar Key Editor genom att dubbelklicka på det markerade området.
Längst ned till vänster, direkt under det virtuella tangentbordet, har du en liten ruta där det vanligen står 'velocity'. Om du klickar på den lilla pilen poppar det upp ett gäng alternativ där bl.a. 'Pan' ingår. Välj 'Pan', välj verktyget 'draw' eller 'paint' genom att högerklicka i editorfönstret direkt till höger under den stora edit-rutan (Controller Lane). Nu kan du rita in pankurvor eller ställa specifikt värde för varje enskilt midi-event.
Vill påverka flera saker samtidigt klickar du bara på plustecknet under rutan där det står 'Pan' och kallar fram en till Controller Lane. Du kan också själv välja exakt vilken MIDI cc du vill använda.

Cubase är grymt kraftfullt för den som orkar pyssla. Men ett tips är att läsa bruksanvisningen noga. Annars missar man nästan allt det verkliga godiset.

edit: Oj, nu såg jag att eskimo hann före. Hans skärmdump visar hur det ser ut.

Jo det där har jag förstått mig på. Men du kan ju fortfarande inte påverka en enskild not om du har två noter som spelas samtidigt på det där spåret. Lägger du på panorering där så kommer båda noter som spelas då att påverkas.

Det lutar alltså åt att jag får göra som Encore skrev, liksom jag själv anade. Lägga de noter jag vill panorera enskilt på ett eget spår.

EDIT: Menar givetvis egen kanal, annars blir det samma effekt som överst.

Aha. Det är ju jätteknepigt. En fråga bara: är det absolut nödvändigt att kunna panorera individuella noter i ackord? Om så, finns det en List Editor där du kan ändra värden på varje event för sig, ta bort och lägga till. Det finns också en Logical Editor där du skriver 'regler' för hur parametrar ska uppföra sig. Jag har inte tid att gå igenom det just nu, men kolla bruksanvisningen på List Edit och Logical Edit.

Undrar varför de tog bort möjligheten att välja separata events i Key Edit? Det är ju vrålkorkat. Man kunde göra det i VST 5...

Att panorera enskilda toner i ett ackord känns mer som en syssla för synthen. Lägg tex slumpmässig panorering inom ett visst omfång. Man kan göra massor sånt kul i en Nord Modular tex.

En alternativ lösning, som är föga elegant men troligen fungerande, är att du gör en dedikerad Drum Map till din vad-det-nu-är som du vill kunna detaljpanorera. Då kan du välja en ton och separat editera alla event på just den tonen.

Men du får nog köra en special-cc, eftersom en synth normalt uppfattar Pan (cc10) som en global parameter och troligen inte alls kommer att gilla motstridiga order på flera toner samtidigt.

Dessutom måste din synth eller sampler givetvis kunna ta emot och utföra controllerevents på varje separat midi note number. Annars blir det nog mest knas av det hela.

Du kan inte bara skita i hela grejjen då? Jam har ju svinbilliga uckulele...

Hehe, det senare låter som ett alternativ.
Nej detta är inte så jättenoga. Kändes bara som att jag saknade det vid ett tillfälle idag när jag satt och pillade lite med en låt. Så van vid trackers där man kan göra det mesta på varje enskild ton med ett snabbt handlag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-03 20:10

Jobba multitimbralt och separera individuella ljud / syntar i stället. Det är så man gör när man jobbar professionellt - vad du kan göra med MIDI och syntar, hårda som mjuka. Trackerprogrammen har en del smarta lösningar, visst - men välj sida... Mastodontprogrammet nummer ett när man vill dundermanipulera ett arrangemang tycker jag förstås är Reason, för där är det inte MIDI-data, även om det ser exakt likadant ut. Där är det sample accurate och du kan göra panoreringar som pendlar mellan höger / vänster ner till 384:e-delsnoter om du vill, även om det ju bara vore galet. Det roliga är att det går. Den som är bäst på att tweaka Logic och ProTools på detta vis (och är känd för detta) är den amerikanske techno/trance-killen Brian Transeau, även kallad BT. Han gör "stutter edits" på röster osv som är helt galna. Med audiodata och mjukvarusyntar får du den maximala flexibiliteten om du vill tänja på gränserna. Sample accurate är lösenorden. MIDI orkar inte med allt för mycket tok-edits, eftersom det är ett mycket mycket långsammare gränssnitt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-03 20:39

Så mitt svar kvarstår - nej det går inte på rak hand. Å andra sidan - i trackermijlö brukade man använda möjligheten att kunna påverka varje röst separat till att simulera diverse effekter. T.ex. kunde man göra en flangereffekt genom att låta två röster spela samma sampling och pitcha den ena kanalen pyttelite, vilket gav upphov till en flangeeffekt. Man kunde även simulera ekon t.ex. genom att göra en kopia av kanal 1 till kanal 2, förflytta den framåt i tiden, skruva ner volymen och panna som bara den!

Vad jag försöker säga är; i MIDI-miljöer brukar man ofta ha tillgång till effekter på något sätt, så oftast klarar man sig utan de möjligheterna som tracker-sättet ger en ändå.

Hade varit kul att ge er en screenshot av hur en bit i "Insert Disk" ser ut. Tyvärr verkar Impulse Tracker vara lite för blyg för att bli fotograferad.

Annars finns "nödlösningen"... Att spela in not 1 i ackordet som audio, panorera/ändra volym, fortsätta likadant med not 2, o.s.v... Nackdelen är ju att man får sämre brusförhållande om man inte kör optiskt... Men det bör funka, så länge du inte kör för många spår på det här viset...

-Niklas

Panoreringsproblemet ligger i att panorering för enskild not helt enkelt inte finns implementerat i MIDI-protokollet. Man kan bara panorera en enskild kanal, inte en enskild ton. Det skulle såklart tekniskt gå att tillverka en synth som "håller kvar" den enskilda tonen på det ställe i stereobilden som panoreringen var inställd på vid nedslaget, men det är ju ett brott mot MIDI-definitionen På vissa synthar går det nog även att slumpa ut tonerna i bredden.

Men den spontana lösningen borde vara att assigna två (eller hur många man nu behöver) kanaler, var och en på sitt eget ställe i stereobilden med samma ljud.

På samplers kan man ju ofta ställa ett pan-värde till varje zone/keygroup/vad-det-nu-kallas. Om man då t.ex. har en multisamplad trumpet med en sampling per tangent skulle det ju gå att med velocity eller cc panorera varje not för sig. Varför man nu skulle vilja det är en annan sak. Men som jag sade innan så går det att göra i en Drum Map i Cubase.

1
Bevaka tråden