Det här är då en lam fråga eller kanske ett fascinerande problem i sin (skenbara?) enkelhet.
I över ett år har jag trott att jag glömt bort att koppla cdspelaren till ljudkortet, eftersom jag inte lyckats plocka ljudet från en cdskiva via ljudkortet. Istället har jag pluggat hörlursutgången på cd-fronten till mixern.
När jag nu blivit tvungen att installera Windows Media player (7.1?) igen upptäcker jag att detta program spelar upp cdskivorna och helt korrekt matar ut det via ljudkortet. Inget annat program vill dock göra detta. Inte WinAmp, inte "CD-spelaren" etc. Jag har givetvis kollat alla inställningar jag vet om att kolla: Windows ljudmixer, Soundblasters egen ljudmixer samt inställningar i själva programmen.
Min bästa teori än så länge är att ljudkortet faktiskt inte är korrekt kopplat utan att Windows i sina senare versioner av Media Player utveckat en telepatisk förståelse mellan de olika delarna i datorn. Men detta förefaller mig tänja väl mycket på min uppfattning av Microsoft.
Således mottager jag väldigt gärna helt andra teorier och tankar om saken.