Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD Audio

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är då en lam fråga eller kanske ett fascinerande problem i sin (skenbara?) enkelhet.

I över ett år har jag trott att jag glömt bort att koppla cdspelaren till ljudkortet, eftersom jag inte lyckats plocka ljudet från en cdskiva via ljudkortet. Istället har jag pluggat hörlursutgången på cd-fronten till mixern.

När jag nu blivit tvungen att installera Windows Media player (7.1?) igen upptäcker jag att detta program spelar upp cdskivorna och helt korrekt matar ut det via ljudkortet. Inget annat program vill dock göra detta. Inte WinAmp, inte "CD-spelaren" etc. Jag har givetvis kollat alla inställningar jag vet om att kolla: Windows ljudmixer, Soundblasters egen ljudmixer samt inställningar i själva programmen.

Min bästa teori än så länge är att ljudkortet faktiskt inte är korrekt kopplat utan att Windows i sina senare versioner av Media Player utveckat en telepatisk förståelse mellan de olika delarna i datorn. Men detta förefaller mig tänja väl mycket på min uppfattning av Microsoft.

Således mottager jag väldigt gärna helt andra teorier och tankar om saken.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-20 14:48

Det är förmodligen så enkelt att Mediaspelaren strömmar datan digitalt från CD-läsaren. Winamp (med flera program) skall också klara av det. Under Input-fliken i Winamp (åtminstone 2.91) väljer du "Nullsoft CD/Line-in-plugin" och kryssar i "Enable digital audio extraction when possible".

Edit : Min Winamp verkar dock göra precis tvärtom. Kryssar jag i rutan "enable..." så hörs inget, men har jag den okryssad så fungerar den digitala extraheringen (Jag har inte kopplat någon audio-kablage mellan ljudkort och CD-brännare).

Hm. Jag får helt enkelt öppna chassit och kika efter vad som är kopplat rätt. Usch. Jag är ett under av statisk elektricitet, varför jag inte gjort det tidigare. (Kalla mig Gnistan!)

Oj! Du har gjort två edit på det inlägget. Härligt. Det är fascinerande.

Nå, först ska jag säga att jag testade att stänga av CD Digital i min genomgång av ljudmixrarna utan att något hände. Förvisso kan programmet rida över sådana småsaker. (Men min telapatiteori fäste sig hos mig så jag försöker försvara den.)

Allt är faktiskt korrekt kopplat i min (sanslöst dammiga) dator.

1
Bevaka tråden