Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trummis vs trummis

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

machinedrum eller mpc-1000?

jag kan inte bestämma mig så det är fritt fram för er att påverka mig i valfri riktning

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-05-04 12:17

Låt dom göra en kraftmätning här överst du får väll en liten humm om dom, har varken testat nån av dom eller sett dom irl... så jag kan inte säga nått.

  • Medlem
  • 2004-05-04 12:33

Sampler eller ratta ljud själv? MPCn lär vara mer fri i sitt sequencande än vad MD är. Frågan är nog snarare vilken av dem som passar ditt arbetssätt bäst. Vad är du van vid? Vad brukar du använda för trummor/sequencande?

Tog och kollade in den där jämförelsen, känns inte riktigt som informationen om Machinedrum stämmer. För övrigt så blir min nästa låt gjord på enbart Machinedrum!

Jag är en hårdvarusequenserkille som hamnat snett på senare år, försöker nu gå tillbaka till en datorfri miljö.....nåja, datorn kommer att vara med på ett hörn men inte i själva låtsnickrandet.

Har MPC´n någon motsvarande stepfunktion som x0x/MD-sequensers?
Funkar det bra att styra externa saker som syntar med MD eller är det en enkel trigga-trumljud-sequenser?
Hur låter effekterna i dom båda?

MPCn har möjlighet till stepsequencing, däremot inte i XOX stil utan i en eventlista.

Att använda MachineDrum för att sequenca externt material verkar extremt meckigt,
däremot har MonoMachine en grym sequencer med stöd för sex intrna spår OCH sex externa, du kanske skulle överväga en sån istället.

Effekterna är på okej-gränsen i dom båda två, det duger men är knappast nåt sångreverb men det är inte heller det som är tanken.

Jag ser försäljningsargumenten så här:

MachineDrum = om du vill ha en väldigt speciell synthesmetod för trummor (och liknande) samt en klassisk Roland XOX-trumsequencer med grym integrerad känsla mot synthdelen

MPC1000 = om du sequencar mer i "klassisk stil" och ska jobba mycket med andra synthar.

  • Medlem
  • 2004-05-04 17:20

MD har midimaskiner, med vilka du kan sequenca externa burkar. Varje midimaskin äter ett spår av 16, så om du har åtta midimaskiner som skall styras så har du åtta spår kvar till trummor. Du kan även spela melodier på dess interna ljud, men då får man jobba lite mer. Har just nu t.ex. ett grymt elektrodubpiano som är skapat av en cowbell... gör basgångar som kommer från den inverterade himlen med den också. Tag en baskagge och spela melodier med den!

MD är stepsequencing på all styrning av externa prylar, är du van vid trackers så känns det inte så långt därifrån. Trumljuden kan knackas in x0x-styleee, eller spelas in live.

Risken för mig om jag skulle ha en MPC-1000 skulle nog vara att man fastnar i den gamla fällan "lyssna igenom en miljard samplingar för att hitta rätt ljud" och i och med det tappa inspirationen till att göra musik. Jag får ångest bara jag hör någon tappa sig igenom ett trumkit på en synth/rompler! Å andra sidan vill jag verkligen ha en sampler, och då ligger den bra till.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-05 01:55

http://www.machinedrum.com/sound/Odegaard-Sarpsborg.mp3 Lyssna på denna ljudfilen från elektron's hemsida så kommer du höra vad "knäppa" grejer man kan göra med en machinedrum. Alla ljuden är från den och inget annat.

Du kan ändra alla slagen så de får induviduell klang på MD, vilket gör 16 spår väldigt mycket att arbeta med. Själv använder jag en sisodär 6-7 olika ljud per pattern, och det låter massor och framför allt väldigt levande. Man kan väldigt lätt kosta på sig 8 spår till att sköta externa grejer enligt mig.

Vill bara passa på att nämna att MD är en väldigt snabbarbetad machine och väldigt hands-on. Tror inte det finns en enda jobbig meny i hela maskinen. Något för de stora tillverkarna att ta efter kanske... Jag är hursomhelst väldigt nöjd med min md. Vi har ca 10 synthar i bandet, men bara en trummaskin. Det säger nästan allt.

Tack för alla svar, machinedrum verkar ganska suverän men jag är ändå orolig att jag kommer att tröttna på den ganska snabbt. Det jag hört av den låter inte bättre än vad jag kan åstadkomma med någon synt och en sampler, iofs lär det vara mer svårjobbat men jag har inga problem med att ägna tid åt ljudsnickrande. Det är låtsnickrandet som ska gå snabbt och smidigt, därför ligger nog en MPC närmare till hands.

Men jag har inte bestämt mig än så fortsätt gärna påverka i alla riktningar. Om någon kommer på andra smidiga trum & sequenserlösningar så är tipsen välkomna. En idé jag haft är att köpa en MD + en Korg ES-1, då får jag både enkel tillgång till trumljud och en smidig samplesequenser.....men det innebär också fler pengar.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-05 03:22

Lustigt, jag har också varit inne på att ha en Korg ES-1 till min MD, men nu är jag mer inne på en mpc, precis som jgb, om jag nu väljer att sampla grejer då. (Men jag kommer inte ha den till trummor.)

Om du nu gillar att skruva ljud så finns det inget bättre än machinedrum. Om du dessutom vill att det ska gå snabbt så är machinedrum utmärkt i låtskrivarsynpunkt. Den är snabb och lätt att arbeta med. Jag var igång efter en halvtimma, och kommer iofs på nya tricks varje gång jag sitter med den, men jag var verkligen igång efter en halvtimma. Och sedan så tror jag inte att du tröttnar på den. Det tror jag verkligen inte på. Ta dig in till någon affär och lek lite med den om du kan.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-05 12:22

*kliver in från höger*
Vem sa MPC?
Klart grabben ska ha en MPC! MD i all ära men har 1000 samma filter å D/A som 4000 så knäcker den rejält! Glöm bara inte att 1000 e en utpräglad trumsampler som saknar multisamplefunktionen från 4000. Effekterna i min 4000 e sådär å mig veteligen finns det hälften så många (dvs 2st) i 1000 som i 4000 men en masterkompressor (som 4000 saknar). Enda felet med den e att den inte e vit!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-05 13:34

Effekterna ser jag mest som en bonus, spelar egentligen ingen roll hur dom låter bara dom gör något halvskoj. Det är en trummis jag är ute efter så en trumsampler är inte fel, speciellt med tanke på att jag aldrig använt samplers till annat än "småljud" som trummor och liknande.

Vore kul om någon kunde berätta lite mer om samplern, typ en lista på parametrar som går att justera....eller visa vägen till en sån lista.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-05 21:37

trevlig läsning

  • Medlem
  • 2004-05-06 07:55

Uhhhhhhh

Själv har jag aldrig orkat läsa en manual från pärm till pärm. Kan det bero på att jag haft mkt Yamahamaskiner

Fast har man lite modernare Yamaha-maskiner är man ju helt kokt utan manual!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-06 17:16

intsämmer...japaner brukar göra allt bak och fram. Där för ska man köra svenskt (elektron). Bionik, du kan väl köra med en mpc om du vill, men det är roligare att göra alla ljud själv.

  • Medlem
  • 2004-05-06 21:50

Mitt främsta argument för Machinedrum: Jag har grymt kul med den, och blir inspirerad!
Mitt främsta argument mot MPC: Jag har sett hur kompisar som har sådana tappar sugen på att göra musik med den.

Annars, köp vad du tror du kommer ha roligast med. Argument för och emot saker, tja, egentligen är det rätt värdelöst. Allt handlar om hur pryl X passar person Y.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-07 00:55

jgb: Har aldrig hört att ngn tappat sugen av att köra mpc. Vad använder dessa kompisar för mpc? Kan de använda dem (det finns gott om folk som önskar funktioner på mpc4k som redan finns men som de inte hade en aning om tex.). Berätta mer!

  • Medlem
  • 2004-05-07 08:07

Mårre: Bägge har 2000 XL, men verkar aldrig bli vän med det hela. De får inte upp hastigheten, och är väl inte de som är bäst i världen på att läsa manualer... Så, de är inte bra på att använda den, och inga manualläsare direkt så det blir inte bättre. Man måste peppa dem grymt mycket för att de skall komma vidare med att lära sig maskinen. De har väl haft MPC i 2,5 och 1,5 år var nu.

Trist tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-07 09:53

Men den är ju i sanning skitenkel att jobba med. Åtminstone när man gör patterns osv, mute:ar midispår med padsen osv, hur kool som helst, grym sequencer verkligen. Det som "låste mig" var när jag skulle börja arra låtar, då är det lite mer komplext med en mindre MPC som inte har den där vyn som 4000 har. Fast man kan förstås göra ett antal koola patterns och byta lite godtyckligt sådär on the fly, maskinen svänger som tusan. De tre bästa housesequencers jag provat är MPC, Logic och Reason, alla på förstaplatsen. Sväng, swing oh my heart goes ding eller nå't.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-07 11:02

Tänkte desamma som PF. Min första MPC var 2000 (utan XL) å den lärde jag mig på en vecka (den e ju inte direkt späckad med flashiga funktioner...en knapp - en funktion osv.). Det kanske var som så att jgb:s polare inte lirade patternbaserat (för det e det enda som jag skulle kunna tänka mig göra att ngn skulle bli missnöjd med en mpc).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-07 11:05

Och om det är något instrument man verkligen måste tänka om inför, som inte är direkt direkt såvida man inte tagit sig tid att lära sig... så är det nog Machinedrum. Elektrons prylar är balla, men också lite skumma, annorlunda och underliga. Vad jag säger är att om man är lite erfaren av syntar och sequencers så kommer man igång direkt med en MPC, men en Elektron-pryl får man nog lite mer huvudbry av.

jgb: "Argument för och emot saker, tja, egentligen är det rätt värdelöst. Allt handlar om hur pryl X passar person Y"

Sant, men innan jag testat dom båda så funkar era argument bättre än mina gissningar.

Clase: "Bionik, du kan väl köra med en mpc om du vill, men det är roligare att göra alla ljud själv"

Jag hade tänkt göra egna ljud oavsett vilken jag väljer.

Har tänkt lite och funderat på vad det är jag är ute efter. Jag tvivlar inte på att MD´n klarar det mesta i el-trumväg men är ändå rädd att jag tröttnar på den precis som jag ganska snabbt tröttnar på många syntar. Köper jag en MPC kan jag använda precis vilka ljud jag vill......iofs går inte dom ljuden att justera mycket när dom väl befinner sig i samplern, men jag får helt enkelt se till att skruva rätt innan jag lägger dom där.

PF: "Fast man kan förstås göra ett antal koola patterns och byta lite godtyckligt sådär on the fly, maskinen svänger som tusan"

Precis vad jag är ute efter, kommer inte ihåg sist jag arrade en låt.......pitchade breakbeats, pianoslingor och röster dyker upp i mitt huvud....det var ett tag sen med andra ord.

Kastar iväg frågor till MPC-ägare/kännare:

2000 vs 2000XL vs 1000 vs 3000?

Skiljer sig sequenserdelen något? andra skillnader att tänka på? Känns som att Johan är rätt man att svara på dessa frågor...men andra som vet får gärna hjälpa till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-07 16:22

Det som är bra med den nyaste är lagringen av ljuden som väl görs på någon smart liten USB-historia, då slipper du en massa onödiga prylar som scussikablar å drajvar å sådär. På JAMs hemsida står en del info som kan vara bra om 2000XL har jag för mig. Och en 3000 är förstås alltid hur mäktig och fet som helst... men jag skulle nog välja en 1000. Smakfråga förstås, men jag gillar bärbart...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-07 19:06

Då tycker jag at de borde sälja dem och följa broder jbg på sin musikaliska resa och köpa en machinedrum istället. Jag var nära att köpa en mpc för inte så längesedan, och jag blev inte klok på den. Därav machinedrum, men jag erkänner. jag är ingen tekniker. Jag är en musiker först och främst. Gitarrist från början dessutom, och det är ju allmänt kännt hur mycket de älskar att bläddra i menyer.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-07 19:10

Förresten, när jag slog på min md idag så såg jag något jag aldrig sett innan. Det stod på displayen: "This machine is cool" -Elvis. Hur ofta kommer det upp på en mpc tror du? Tydligen kommer det upp väldigt random och sällan, för jag har aldrig sett det förut. Där har du ett starkt köpargument, bionik!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-05 23:01
Ursprungligen av Clase:

Förresten, när jag slog på min md idag så såg jag något jag aldrig sett innan. Det stod på displayen: "This machine is cool" -Elvis.

Ho!

kom ihåg detta idag, trodde man såg elvis dansa... men kul ändå! måste hitta det och se själv ifall han dansar!

Det starkaste köpargumentet är annars att jag skulle kunna bära en fin MD-t-shirt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-09 21:20
Ursprungligen av Bionik:

Det starkaste köpargumentet är annars att jag skulle kunna bära en fin MD-t-shirt.

Haha, av en händelse hittade jag min "I'm With Machinedrum"-t-shirt nu i
morse och den fick duga för dagen. Hade inte sett den på ett år, typ. Lustigt
att du nämnde det i samma veva. Såg ej ditt inlägg innan, heller.

Bevaka tråden