Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idéer till program

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 01:11

Hejsan

Nu skulle jag behöva lite hjälp med tips och idéer. Till vardags (när jag inte leker musiker) så jobbar jag som systemutvecklare. Dock verkar det som att jag kommer att stå utan jobb snart då det nuvarande projektet tar slut. Så jag tänkte "varför inte kombinera musikintresset och mitt yrkeskunnande".

Först tänkte jag på att skapa någon plug, men det känns som det redan finns alldeles för många. Dessutom ligger det inte riktigt inom mitt kompetensområde som är informationshantering. Något som det däremot inte verkar finnas överskott på är någon sorts administrativa system för musiker och studios.

Min tanke är att man skulle kunna skapa en totallösning för all information man hanterar i sitt musikarbete. Katalogisering av loopar och samplingar, musikprojekt etc med ett gemensamt och lättanvänt gränssnitt, men ändå med kraftfulla sökfunktioner. Det är dock här jag behöver hjälp:

Till att börja med; finns det överhuvudtaget ett behov och intresse av något liknande, eller sparkar jag på en död hund? Och om det finns ett intresse, vilka funktioner skulle ni vilja se? Alla förslag tas tacksamt emot! Vad hanterar ni för information i ert arbete? Hur är det med studios? Skulle vara mycket tacksam för alla idéer.

Något som jag skulle tycka vore väldigt användbart är någon form av kreativ mindmapping.

Tänk dig ett program där man kan mappa ihop textidéer, ljudsnuttar och/eller hela låtar, kommentarer och idéer, bilder osv. Tanken är att man på ett överskådligt sätt kan testa olika kombinationer för att komma över det linjära tänkande som musikskapande ofta innebär.

På skärmen skulle man då kunna ha hela projektet grafiskt representerat, t.ex. en textläsare för texter, en audiospelare för ljud osv men allt på samma ställe i ett mindmappingliknande gränssnitt.

Det är viktigt att det är lätthanterligt och inte kräver en massa förarbete och inlärning.

Exempel på data kan vara textfiler, audiofiler, sequencerdata/MIDI-filer, video, patchar till synthar.

• Oregistrerad
  • 2004-11-19 15:48

Jo ett kreativt verktyg skulle vara intressant. En bra idé. Jag ska kolla lite närmare på det hela!

Just en funktion för att skråla in en låtidé typ som en minibandspelare låter himla intressant.

Bara en massa idéer:
En funktion för metronom.
Att i efterhand på en tidsaxel kunna redigera sin idé.
En mini synth eller ett enkelt pianoliknande ljud.
En floating liten keyboard att knappa in toner på.
Mini videospelare. Bild viewer.
Stödja massa multimediaformat audio och video.
Textfunktion - att kunna lägga en text med musiken rytmiskt som man gör i karaoke.
Massa random funktioner när kreativiteten spricker.
Möjlighet att kombinera ALLA funktioner på ett fritt sätt.
Email funktion för att emaila sig själv och andra låtförslag.
Exportera ett låtförslag i ett format som vem som helst kan öppna.
Loop arkiv - Loopen spelas direkt när man klickar på den.
Kraftfulla sök och sorterings funktioner på looparkivet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-20 00:01

Och själv kom jag på en annan idé, men den har mer med livet i övrigt att göra, den kallas familjeprogrammet.

En tjejkompis är 33 och börjar bli desperat, hon vill ha barn. Hon funderar på insemination (!) i Danmark eller barnadoption. Hon tycker att det är tryggt med sjukhus, HIV-testade och bra donatorer osv. Så då föreslog jag sonika att man i stället HIV-testar & fystestar & godkänner killar och tjejer som (bägge vill ha barn, en grundförutsättning aber naturlich) och tillsammans får göra en bussresa a' la Rosa Bussarna.

De får välja sig en partner, och komma hem förhoppningsvis glada - och de aspirerande mammorna gravida - och paren i bästa fall även förälskade. Barnet som växer upp får veta vem pappan är och kan söka sina rötter om det vill. Eller så växter det upp med pappan som pappa i bästa fall. Ja, jag säger då det, men det finns ju de som inte lyckas / godtar krograggandet och "den vanliga vägen" här i livet, bättre då att de kan bli lyckliga föräldrar även de i stället för olyckliga, ensamstående och barnlösa.

Jag föreslog att man visst kan vara lycklig som sådan, men det godtar hon inte. Hon vill bli mamma. Men om inte "den rätte" dyker upp vill hon bli mamma till ett barn med anonym donator som pappa. Skumt va. Råkade hamna mitt i tjejsnacket här i kväll. Rätt intressant hur resonemangen kan gå.

Och barn är ju mjuka och goa, så jag räknar dem till "övrig mjukvara" :eek:

• Oregistrerad
  • 2004-11-20 13:29

Jag har skissat lite på det hela och tänker mig det lite såhär (nej ni får inte se mina skisser, iaf inte ännu)

Det finns fyra lägen, eller huvudfönster: Idé, inspiration, fritt arrangemang och traditionellt arrangemang.

Idé-läget är i stort sett en traditionell mindmappingyta. Genom att dubbelklicka på den får man upp en liten ruta som man kan skriva i, och man kan även knyta samman olika rutor (vi kallar dessa för objekt) med linjer för att illustrera vad som hör ihop med vad. Väldigt enkelt, som sagt, mindmapping helt enklelt.

När man sedan går till inspirationsläget så finns fortfarande rutorna och linjerna från idé-läget kvar. Dock kan man här också "realisera" idéerna. Objekten har nu möjlighet att bli en liten pianoroll, en stepsequencer, en lite texteditor eller en audiofilsinspelare/uppspelare. Man kan såklart även skapa helt nya objekt i detta läge. Även randomfunktioner.

Fritt arrangemang bibehåller fortfarande objekten och linjerna, men här kan man så att säga realisera linjerna. Man kan ange att ett objekt ska spelas upp samtidigt som ett annat, att det ska följas av ett tredje osv. Har inte tänkt igenom alla möjligheter här ännu. Dessutom funderar jag på en Ableton Live-liknande möjlighet här där man kan mappa objekt till midi/datortangentbord och "spela" dem i realtid.

Traditionellt arrangemang är sedan helt enkelt en traditionell linjär vy över det man har skapat, där man också kan flytta omkring sina små objekt etc.

Loophantering etc med kraftfulla sökfunktioner kan naturligtvis också integreras. Man kan exportera i diverse ljudformat samt i MIDI för att kunna jobba vidare i en "riktig" sequencer om man så önskar.

Hmm, kommer ju ta ett litet tag kanske

Det här låter väldigt bra!

En idé: integrera ReWire (om inte den licensen är för dyr...) så kan man ju använda Ableton och Reason mfl direkt när det behövs. Då slipper du skriva de delarna och användaren kan jobba i en välkänd miljö. En annan väg är att ge stöd för VSTi så kan man köra sina pluggsynthar/samplers.

Båda vägarna hade ju varit ännu bättre såklart.

Men det är viktigt att det förblir enkelt. Få menyer, få fönster så man inte vimsar bort sig som man så lätt gör i Cubase mfl stora program.

"integrera ReWire (om inte den licensen är för dyr...)"

gratis

I övrigt.. hur seriös är applikationen planerad att vara? Man kan ju rafsa ihop nåt sånt i t.ex. vb/c# på ett par veckor (kört med rewire/vst osv då iofs).. eller skriva det i t.ex. c++/objc och då fixa riktigt bra timing och balla sequencers osv.. men då snackar man mer år än månader.

"Min tanke är att man skulle kunna skapa en totallösning för all information man hanterar i sitt musikarbete. Katalogisering av loopar och samplingar, musikprojekt etc med ett gemensamt och lättanvänt gränssnitt, men ändå med kraftfulla sökfunktioner"

Det där låter jätteintressant! Speciellt om den ständigt tar backups till nån server/annan hårddisk/cd/whatever och har nån enklare typ av versionshantering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 18:55

Finns det verkligen ingen som portat VST-api:t till C#, allt man egentligen skulle behöva är väl en modul med "unsafe"-kod, som översatte anropen från C# till C++. Skulle rocka för lite snabbhack-idétestverksamhet. Det kanske bara är jag, men C# är myyyyyycket trevligare att jobba i än C++...

Jag har inte sett nån wrapper än iaf.. men det borde inte va nå större problem att fixa. Och nä.. det är inte bara du. Jag använder ibland C# som skisspråk och för att testa idéer innan jag omvandlar det till C++.

• Oregistrerad
  • 2004-11-20 21:11

VSTi och/eller ReWire är ju nästan ett måste; känns som att det är betydligt enklare att implementera det än att skriva någon egen mjukvarusynt och integrera. Dock har jag aldrig försökt mig på vare sig VST eller ReWire så det blir ju lite lärprocess innan jag fattar det antar jag.

Angående hur seriöst det är tänkt: Jag gillar inte att göra halvbra saker Så ganska seriöst hade jag nog tänkt mig. Men jag har fortfarande inte tänkt på vilket/vilka språk jag kommer att använda. Det torde väl inte vara helt omöjligt att få C# att funka och om man bara är nogrann när man kodar så går det att få bra fart på även det. Men det är något som tål att undersökas. Det är dock ett senare problem, design och struktur är primärt just nu. Nackdelen med C# är ju platformsberoendet. Skulle ju vara trevligt om man kunde göra något som, iaf i framtiden med ett minsta möjliga modifikation, även kan funka på mac. Och ja, det kommer säkert att ta ett tag, men jag är väldigt sugen på att göra något som detta, kombinera hibby och yrke, istället för att göra sura kassa-/bokföringssytem dagarna i ända

Det här som ni pratar om låter nästan som det skulle kunna bli ett helt operativsystem Ett musikOS som man kan välja att dra i gång från en bootmeny när man startar datorn.

Det du beskriver låter himla intressant bewing77 Jag gillar det där med randomfunktioner
Att lira saker i realtid på tex ett miditangentbord skulle vara väldigt bra.

Något som kommer för mig som jag saknar i kraftulla sequencers är hur ett ljudspår funkar i FruityLoops.
Du trycker på spårets knapp så kommer det en liten ruta upp. Där kan man öppna en enkel wavfil, tex en virveltrumma eller en liten loop. Funktioner som sedan finns i fönstret är tex en liten adsr en lfo ett enkelt filter och lite annat smått och gott. Det jag vill sätta fingret på är att allt är så himla enkelt och lättförsåeligt.
Sedan ploppar du bara dit tonerna som en Tracker eller en gammal trumsynth som TB-909
Just enkelheten i att ha allt samlat i ett sorts paket på varje spår, precis som att ha en liten EXS-24 på varje spår. Det är något jag skulle villja se i fler program. EXS-24 är för avancerad men det som finns i Fruityloops är precis så enkelt som det ska vara.
Man kunde ju även stödja att lägga vst-instrument på dessa spår då har ju varje användare friheten att bygga upp en helt egen unik miljö som passar just henne/honom.

Funktioner som bara måste finnas är då:
ADSR, LFO, Volym, Pan, Filter, Pitch, Transponering, kanske ett litet delay.

Jag skulle föredra VSTi framför Rewire

1
Bevaka tråden