Jag har skissat lite på det hela och tänker mig det lite såhär (nej ni får inte se mina skisser, iaf inte ännu)
Det finns fyra lägen, eller huvudfönster: Idé, inspiration, fritt arrangemang och traditionellt arrangemang.
Idé-läget är i stort sett en traditionell mindmappingyta. Genom att dubbelklicka på den får man upp en liten ruta som man kan skriva i, och man kan även knyta samman olika rutor (vi kallar dessa för objekt) med linjer för att illustrera vad som hör ihop med vad. Väldigt enkelt, som sagt, mindmapping helt enklelt.
När man sedan går till inspirationsläget så finns fortfarande rutorna och linjerna från idé-läget kvar. Dock kan man här också "realisera" idéerna. Objekten har nu möjlighet att bli en liten pianoroll, en stepsequencer, en lite texteditor eller en audiofilsinspelare/uppspelare. Man kan såklart även skapa helt nya objekt i detta läge. Även randomfunktioner.
Fritt arrangemang bibehåller fortfarande objekten och linjerna, men här kan man så att säga realisera linjerna. Man kan ange att ett objekt ska spelas upp samtidigt som ett annat, att det ska följas av ett tredje osv. Har inte tänkt igenom alla möjligheter här ännu. Dessutom funderar jag på en Ableton Live-liknande möjlighet här där man kan mappa objekt till midi/datortangentbord och "spela" dem i realtid.
Traditionellt arrangemang är sedan helt enkelt en traditionell linjär vy över det man har skapat, där man också kan flytta omkring sina små objekt etc.
Loophantering etc med kraftfulla sökfunktioner kan naturligtvis också integreras. Man kan exportera i diverse ljudformat samt i MIDI för att kunna jobba vidare i en "riktig" sequencer om man så önskar.
Hmm, kommer ju ta ett litet tag kanske