Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis Tracktion

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-11-22 10:32

Mackie låter oss nu ladda ner full-versionen av Tracktion 1.0 som en del i marknadsföringen inför version 2.0.

Finns att hämta på Mackie. Registering krävs...

  • Medlem
  • 2004-11-22 10:35

Oh shite! Här skall tankas. Tackar!

  • Medlem
  • 2004-11-22 12:01

Tankat ner och testat en kvart nu. Verkar vara ett sjysst program.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-22 13:14

Varför har jag ingen "Edit"-flik?

  • Medlem
  • 2004-11-22 13:43

Det har inte jag heller. Ska det finnas?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-22 13:50

Den dyker upp om man dubbelklickar på en edit-fil. Det kanske ska vara så?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 16:49

Testa detta alla, personligen använder jag ingen annan sequencer längre. Tracktion är så otroligt lättjobbat, helt underbart att slippa femtionelva skärmar med 500 dialogrutor

  • Medlem
  • 2004-11-22 17:32

Har testat hela em nu, håller med. Mycket snabbjobbat.
Känns som att Cubase inte kommer att anvädas lika mycket på min dator längre.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 20:42

Det bästa är, kostar 80 dollar... tänker sen på v.2

80 dollar idag är inte mycket, så säg att v.2 kostar 100$
700:- för en bra sequenser! inte fel det inte!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-22 22:22

Jösses, det här ser inte illa ut alls. Very nice indeed. Lustigt förfarande för att lira på instrumenten över MIDI, men det funkar ju iaf.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-22 22:23

Hallelulja!! jag satt med demon för ett par veckor sedan och det här programmet gillar jag verlkligen, jag tycker det är ett smart sätt att få folk intreserade av nya program att släppa de gamla fria!!

Jag blev lycklig nu!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-22 22:24

Jag säger som Kent; "E du lycklig nu!" Jepp, detta var glädjande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-22 22:57

Yum yum, om ni inte testat det där med mjukvarusyntar på ett bra sätt ännu har ni chansen här, det låter väldigt bra om MDA JX10 nu plötsligt... när det är så enkelt att bygga på effekter osv. Lyssna på Ghost-synten i ett av demospåren t ex, väldigt kool. Jag får 2,9 ms latency med mitt Motu 2408 II förresten, extremt lågt. Måste ha fler inputs bara...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-22 23:06

Jag gjorde värsta feta powernoiselåten i demon som jag icke kunde exportera då, men nu måste jag kunna göra det!! det var verkligen klockrent sätt man lägger effekter och sånnt, ska bli kul att köra lite mer med detta program.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-22 23:07

Japp, håller med. Hur exporterar man? (Lat!)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-22 23:08

Underbart, jag som har gått och tänkt köpa det länge nu, och så får man det gratis

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 23:12

Kolla nere till vänster när du är inne i ditt projekt.. där finns en stor knapp med texten EXPORT Bara att trycka där, välja Create an audio file och sen välja sample rate etc och trycka render så tuggar det igång

När ni har lärt er att använda "Rack filters" så blir det än mer kraftfullt.

v2 kommer troligen att kosta 130-150 dollar (inte bekräftat) och det verkar som att det blir ganska omfattande uppgraderingar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-22 23:14

Haha! Ok, det var ju inte SÅ komplext Rack filters har jag lattjat med dock, det var dem jag menade som var så enkla att handhava. Tack pårre Bewing.

Det ska bli intressant att se vad v2 innehåller. Jag tycker att Tracktion har en del smarta funktioner, och annat jag stör mig mycket på (inga auxsendar utan att behöva hålla på och mecka med rackfilter till förbannelse tex), men det är ju trevligt med program som vågar utmana de etablerade bjässarna.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-11-23 09:03

Själv lär jag nog lämna Cubase 5.1 (som jag aldrig riktigt trivts med) och gå över helt till Tracktion...sitter nu och går igenom att det gör vad jag vill göra...och framförallt att det inte knasar med de pluggar jag har...och det verkar lovande hittills...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 12:40
Ursprungligen av false messiah:

Det ska bli intressant att se vad v2 innehåller. Jag tycker att Tracktion har en del smarta funktioner, och annat jag stör mig mycket på (inga auxsendar utan att behöva hålla på och mecka med rackfilter till förbannelse tex), men det är ju trevligt med program som vågar utmana de etablerade bjässarna.

Ett tips är att du gör och sparar de vanligaste Racksen, ex.vis ett rack med ett reverb. Då är det ju sen bara att droppa reverb-racket på ett tomt spår och på de spår där du vill ha effekten.. egentligen inte så besvärligt.

Förresten, en trevlig plug till Tracktion är TFMixer, som finns på www.tracktionfaction.com.. bra att ha om man saknar den vanliga mixerborslayouten. Stepchild är en liten patternsequencer, finns på www.subminimal.org. Och slutligen arpeggiatorn Arparatus och trummsynten Puff & Pys som finns på http://www.falkes.org/music/, båda med matchande utseende till tracktion. Samtliga helt gratis såklart

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-23 10:02

Det här programmet samt Ableton Live 4-demoversionen är extremt bra program som man verkligen kan göra musik med - helt gratis. Jag tycker företagen gör helt rätt när de bjussar på kom-igång-verktyg. Asläckert.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-23 21:26

Detta kommer bli mitt program när jag gör mitt byte till laptop, skönt program!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-23 21:33

Ja, det är ju knasigt att säga det såsom varandes ex-Propellerhead & fortfarande stort fan, samt skribent med inriktning på Reason... men för 0:- är det bättre än något musikprogram jag kan komma på, inklusive Reason (som jag gillar och alltid tyckt varit extremt prisvärt) och whatever..., man kan ju tanka hem gratis-VSTi-pluggar av hjärtans lust. Det är makalöst... jag menar, hallå. 0:-. Noll. Det klår 4.000:- rätt hårt.

  • Medlem
  • 2004-11-23 22:17

Sådärja. Nertankat. Spelar lite demolåtar nu. Helt ok. Intressant dock att det verkar finnas lite roliga ljud. T.ex. dessa:
tr909conga-slap
tr909conga-mute
tr909conga-hi
tr909conga-lo

Har inte sett dem på 909:an. Måste vara 707/727.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-24 00:06

Har du missat dem jgb? Man trycker in 23 knappar samtidigt som man startar upp sin 909 så får man extra percussion.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-24 00:09

"Håll ned Allt vid uppstarten", helt enkelt.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-24 00:12

Hahaha! Precis PF! Du verkar vara på hugget i dubbel bemärkelse (med tanke på grantråden) ikväll!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-24 00:14

När man börjar se flygande granar så vet man. Då finns liksom inga fler gränser.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 03:14

Man behöver ju inte dissa Reason helt heller.. om man vill så kan man ju använda Tracktion som det ultimata komplementet: spela in audio och komma åt VSTs i sina reason-alster, iom att det är så enkelt att köra dem ihop.. Själv använder jag Traction, Reason och Live uteslutande och saknar inte något... framförallt gillar jag enskärmstänkandet, att allt fins på en enda skärm på ett jäkligt logist sätt..

Bevaka tråden