- lasselu
- Medlem ●
- Trollbäcken
Yum yum, om ni inte testat det där med mjukvarusyntar på ett bra sätt ännu har ni chansen här, det låter väldigt bra om MDA JX10 nu plötsligt... när det är så enkelt att bygga på effekter osv. Lyssna på Ghost-synten i ett av demospåren t ex, väldigt kool. Jag får 2,9 ms latency med mitt Motu 2408 II förresten, extremt lågt. Måste ha fler inputs bara...
Kolla nere till vänster när du är inne i ditt projekt.. där finns en stor knapp med texten EXPORT Bara att trycka där, välja Create an audio file och sen välja sample rate etc och trycka render så tuggar det igång
När ni har lärt er att använda "Rack filters" så blir det än mer kraftfullt.
v2 kommer troligen att kosta 130-150 dollar (inte bekräftat) och det verkar som att det blir ganska omfattande uppgraderingar
Det ska bli intressant att se vad v2 innehåller. Jag tycker att Tracktion har en del smarta funktioner, och annat jag stör mig mycket på (inga auxsendar utan att behöva hålla på och mecka med rackfilter till förbannelse tex), men det är ju trevligt med program som vågar utmana de etablerade bjässarna.
Själv lär jag nog lämna Cubase 5.1 (som jag aldrig riktigt trivts med) och gå över helt till Tracktion...sitter nu och går igenom att det gör vad jag vill göra...och framförallt att det inte knasar med de pluggar jag har...och det verkar lovande hittills...
Det ska bli intressant att se vad v2 innehåller. Jag tycker att Tracktion har en del smarta funktioner, och annat jag stör mig mycket på (inga auxsendar utan att behöva hålla på och mecka med rackfilter till förbannelse tex), men det är ju trevligt med program som vågar utmana de etablerade bjässarna.
Ett tips är att du gör och sparar de vanligaste Racksen, ex.vis ett rack med ett reverb. Då är det ju sen bara att droppa reverb-racket på ett tomt spår och på de spår där du vill ha effekten.. egentligen inte så besvärligt.
Förresten, en trevlig plug till Tracktion är TFMixer, som finns på www.tracktionfaction.com.. bra att ha om man saknar den vanliga mixerborslayouten. Stepchild är en liten patternsequencer, finns på www.subminimal.org. Och slutligen arpeggiatorn Arparatus och trummsynten Puff & Pys som finns på http://www.falkes.org/music/, båda med matchande utseende till tracktion. Samtliga helt gratis såklart
Ja, det är ju knasigt att säga det såsom varandes ex-Propellerhead & fortfarande stort fan, samt skribent med inriktning på Reason... men för 0:- är det bättre än något musikprogram jag kan komma på, inklusive Reason (som jag gillar och alltid tyckt varit extremt prisvärt) och whatever..., man kan ju tanka hem gratis-VSTi-pluggar av hjärtans lust. Det är makalöst... jag menar, hallå. 0:-. Noll. Det klår 4.000:- rätt hårt.
Man behöver ju inte dissa Reason helt heller.. om man vill så kan man ju använda Tracktion som det ultimata komplementet: spela in audio och komma åt VSTs i sina reason-alster, iom att det är så enkelt att köra dem ihop.. Själv använder jag Traction, Reason och Live uteslutande och saknar inte något... framförallt gillar jag enskärmstänkandet, att allt fins på en enda skärm på ett jäkligt logist sätt..