- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag tänkte att jag skulle ladda hem demon för LSDJ eftersom programmet inte går att köpa just nu...
Men när jag besöker LSDJ:s hemsida där demon kan laddas hem så är filen i formatet "gb"
Hur fasiken installerar jag det? Har provat på både mac och pc men jag förstår inte! Vad behövs?!
Tack på förhand!
Demon är fristående från riktig Game Boy hårdvara. Att sampla från spel är ingen bra metod för att återskapa det speciella sound som LSDJ, eller Nanoloop för den delen, erbjuder.
LSDJ har en rejäl inlärningskurva och det handlar mycket om kombinerade knapptryck. Jag har själv en LSDJ kassett som jag inte förstått mycket utav om jag inte haft manualen.
Testa Nullsleeps guide till det hela. Han har kalasbra koll på olika metoder att skapa chipmusik.
Demon är fristående från riktig Game Boy hårdvara. Att sampla från spel är ingen bra metod för att återskapa det speciella sound som LSDJ, eller Nanoloop för den delen, erbjuder.
LSDJ har en rejäl inlärningskurva och det handlar mycket om kombinerade knapptryck. Jag har själv en LSDJ kassett som jag inte förstått mycket utav om jag inte haft manualen.
Testa Nullsleeps guide till det hela. Han har kalasbra koll på olika metoder att skapa chipmusik.
Har just gått igenom en bit av den guiden, jäkligt bra förklarat! Så är det värt $39 dollar för att ladda hem fullversionen?
Hur sparar man förresten sina låtar i fullversionen? Vilket format alltså?
Jag skulle inte betala det med tanke att man inte riktigt kan utnyttja programmet till 100% i en dator. Samplingarna är ganska värdelösa om de inte spelas upp i en riktig Game Boy...
Jag vet inte hur själva sparandet går till på den köpta versionen men det finns ju save och load möjligheter i den emulator du kör programmet i(?). Det funkar att spara så också.
Jag skulle inte betala det med tanke att man inte riktigt kan utnyttja programmet till 100% i en dator. Samplingarna är ganska värdelösa om de inte spelas upp i en riktig Game Boy...
Jag vet inte hur själva sparandet går till på den köpta versionen men det finns ju save och load möjligheter i den emulator du kör programmet i(?). Det funkar att spara så också.
Aha. Tänkte mest om jag nu har programmerat in en låt som jag är nöjd med, hur gör jag då för att få den till exempelvis mp3-format?
Men vad är det för skillnad på samplingarna i dator i jämförelse med gameboy? Menar du att ljudet blir sämre i en dator? Äre det som gör att programmet enligt dig inte utnyttjas till 100% eller finns det andra skillnader?
sjuk diskussion..skulle just skriva om little sound dj...när jag såg att det gjordes igår.
hur svårt är det att få tag på en enhet begagnad? Skulle igentligen köpt en för flera år sedan då jag körde taxi, och tänkte göra musik på gameboyen medans jag väntade på kunder så blev det dock aldrig.
Såg att de skulle nyproducera enheter, men det verkar ta tid. Jag har följt den där hemsidan ett tag och först var det nu i höst/vinter som de skulle börja tillverkas, sedan till våren och nu är det till sommaren. Finns det något annat ställe än ebay där de kan gå att hitta?
du tar bort noter genom att hålla in B och trycka på A, jag testade programmet först idag och lekte 15-20 minuter, det var ju busenkelt save state finns i de flesta emulatorer, det sparar alla värden och vad det heter då du sparar och när du laddar kommer du till exakt samma ställe du var då, alltså om du gjort en låt och sparar så kommer du få fram den om du laddar nästa gång du har romen laddad...
du tar bort noter genom att hålla in B och trycka på A, jag testade programmet först idag och lekte 15-20 minuter, det var ju busenkelt save state finns i de flesta emulatorer, det sparar alla värden och vad det heter då du sparar och när du laddar kommer du till exakt samma ställe du var då, alltså om du gjort en låt och sparar så kommer du få fram den om du laddar nästa gång du har romen laddad...
Aha! Tack för hjälpen
Hur gör jag för att få min låt i mp3-format?
Kassetter är en stor bristvara vilket är synd. Hade gärna haft en till som extra backup.
Pröva att annonsera på vendolin.se. Ibland har man tur.
När det gäller mp3 filer finns det egentligen bara två val på PC-versionen.
1. Har du tur kan den emulator du använder göra en dumpning av ljudet som spelas i den. Det brukar heta record sound, wav dump eller något liknande.
Jag vet inte vilken emulator du kör med. Själv använder jag den här:
http://www.xs4all.nl/~beware3/bgb/
I den går det att utföra en sådan dump även om det är lite pillrigt.
2. Att dra en kabel från ditt ljudkort till en extern inspelningskälla. Detta är ju en nödlösning men har man en minidisc eller något liknande så blir ljudkvalitén helt OK.
Ljudet på samplingarna är väldigt usla om de används på andra format än en orginal Game Boy. De skrapar och låter väldigt konstiga. Enligt mitt tycke förlorar de för mycket av sin ursprungliga karaktär. Men det är möjligt att något fan av industrial gillar dem så.
Ljudet på samplingarna är väldigt usla om de används på andra format än en orginal Game Boy. De skrapar och låter väldigt konstiga. Enligt mitt tycke förlorar de för mycket av sin ursprungliga karaktär. Men det är möjligt att något fan av industrial gillar dem så.
Jag upplever det nästan som att ljudet på min ibook blir bättre än ljudet i PC:n men inte tycker jag det är sååå hemskt ljud i någon av dem. Men men, jag har ju inte heller hört hur det låter i ett gameboy.
Typiskt! Nu när jag har satt mig vid min ibook för att prova LSDJ lite mer så sprakar det rätt rejält! Har provat emulatorerna KIGB samt Virtual Boy. i KIGB sprakar det bara och i VB hör jag ju i alla fall tonerna men där sprakar det också.
Finns det nån bättre emulator för att köra LSDJ i OSX än de jag har provat?
Har alldeles för dålig koll på mac för att tipsa.
Det känns som en jäkla överkurs att bygga en egen kassett. Däremot kan man ju försöka fixa en flashkassett till GBA SP och ladda ner LSDJ filen på den genom USB. Det är ett kanonbra alternativ just nu när det råder total brist på orginalkassetter... Problemet med samplingarna kvarstår men tycker du att de låter OK så gör det ju inget. Tyvärr är flashkassetter ganska dyra vad jag vet.
Har alldeles för dålig koll på mac för att tipsa.
Det känns som en jäkla överkurs att bygga en egen kassett. Däremot kan man ju försöka fixa en flashkassett till GBA SP och ladda ner LSDJ filen på den genom USB. Det är ett kanonbra alternativ just nu när det råder total brist på orginalkassetter... Problemet med samplingarna kvarstår men tycker du att de låter OK så gör det ju inget. Tyvärr är flashkassetter ganska dyra vad jag vet.
Men när du kör programmet i PC sprakar det då för dig eller låter det OK bara det att det inte låter exakt som på ett gameboy?
Eftersom upplösningen på samplingarna är låg så knastrar de i en vanlig Game Boy också men när jag kör programmet på PC knastrar det så pass att jag har svårt att urskilja grundljudet på samplingen.
En flashkassett ser ut som en vanlig GBA kassett men fungerar mer som ett USB-minne, fast då för Game Boy Advance.
Du kopplar helt enkelt in kassetten till datorn med USB och tankar in spel eller program på den. Vill man byta så är det bara att radera och tanka in nytt material.
Jag vet inte riktigt vart du kan få tag i dem. Ibland har de dykt upp på tradera och blocket. Sök på goggle.
Eftersom upplösningen på samplingarna är låg så knastrar de i en vanlig Game Boy också men när jag kör programmet på PC knastrar det så pass att jag har svårt att urskilja grundljudet på samplingen.
En flashkassett ser ut som en vanlig GBA kassett men fungerar mer som ett USB-minne, fast då för Game Boy Advance.
Du kopplar helt enkelt in kassetten till datorn med USB och tankar in spel eller program på den. Vill man byta så är det bara att radera och tanka in nytt material.
Jag vet inte riktigt vart du kan få tag i dem. Ibland har de dykt upp på tradera och blocket. Sök på goggle.
Visst borde väl någon av dessa fungera bra?
oskarr: kolla LSDJ-listan för sånna grejjer, där finns bergis massa åsikter från folm som kör på GBA med flashkort. http://launch.groups.yahoo.com/group/lsdj-backup/messages
Kom ihåg att det är GBA SP som equinoxe tipsade om, den vanliga har fel knapp-layout. SP låter tydligen mysko på wavekanalen, alltså där man lirar samplade trummor eller waveinstrument.
Lyckatill!
(enapa har ljsdj som hamnat i skymundan, ska orka lära mig det ordentligt nån gång. )