Ta det här till exempel: En snare ligger på C1 och jag vill ha den på tangent B4. Varför måste jag ändra två parametrar i nåt litet fönster istället för att bara dra den till nya tangenten med musen? Arbetssättet fungerar väl om man skall pilla med någon enstaka sampling, men inte om man skall flytta om stora mängder i ett och samma program.
Antag att jag till exempel har ett program med mina favoritkickar och jag har dem sorterade på ett smart sätt (softa kickar på låga tangenter och hårdare kickar på de högre). Antag också att jag lägger beslag på en ny kick som är grym och skulle passa in bland de softa kickarna. Då vill man ju med musen bara kunna markera alla som man vill flytta på, dra upp dem ett halvt tonsteg och lägga in den nya kicken där emellan. Men ack nej, denna procedur skall istället ta en halv dag av onödigt arbete. Detta var busenkelt när jag jobbade med Halion (för många år sedan innan jag blev Logicisist) och funderar nu därför på att skippa Exsen om jag inte kan få jobba lika enkelt...
Och jag använder Logics "EXS editor", dvs den som går att välja i nån meny och som dyker upp om man klickar på edit. Den gråa, fula alltså. Finns det någon annan?