Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Viljen mjukvara?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag skulle behöva lite råd när det kommer till mjukvara.
Jag har i ett par år försöka mig på att producera elektronisk musik. Efter att ha testat på Cubase blev det ändå Reason jag fortsatte jobba i, av den enkla anledning att allt fanns där och jag tyckte det var tillräckligt avancerat för en nybörjare.
Men nu känner jag att mina behov har gått om Reasons förutsättningar (allt låter ju automatiskt som om det är gjort i just Reason om man använder syntarna) och letar alltså efter ny mjukvara att jobba i. Vad jag behöver är alltså ett program som har det mesta; syntar, trummaskin, sequencer, samplers etc men där det går att expandera programmet vidare - något med VST-stöd och där man kan ta in ingående ljud (alltså från mic etc) direkt i programmet t ex. Jag har funderat lite på Logic, men pga det höga priset är det inget jag bara går och "test-köper" utan vill researcha en del kring andra lösningar också först.
Jag jobbar alltså helt med mjukvara och Midi-synth (så programmet måste naturligtvis ha bra Midi-stöd..), men ser på sikt att jag kan komma att börja jobba mer med "riktiga" synthar, och vill kunna spela in direkt i programet i så fall.
Om det har nån betydelse, så är musiken jag gör alltså dansant, elektronisk musik av den minimalare versionen.
Och ja, jag sitter alltså på Mac, OSX (10.3), en ca ett år gammal powerbook.

Alla tips och råd uppskattas enormt!

Mvh
Peter

  • Medlem
  • 2005-01-27 15:18

Tracktion är mitt tips.
Mycket kompetent program som kan allt du behöver.
Fanns att ladda ner gratis på www.mackie.com för ett tag sen, vet inte om det fortfarande går.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-27 15:28

Det låter som att du vill ha ett sequenserprogram typ cubase, logic, tracktion med flera. De har ju visserligen oftast dåligt med grejer (synthar, trummaskiner effekter etc) men med VST-stöd så kan man ju använda vilka sådana man vill. De har ju naturligtvis också midi- och audio-möjligheter.
Jag skulle nog föreslå att du tar en titt på tracktion, betydligt billigare än tex cubase och logic men fortfarande ett kompetent program.

edit: dammit. rillo hann före

Tracktion och Ableton Live är de program jag skulle rekommendera. Båda fixar midi, inspelning, pluggar och har en del inbyggda instrument och effekter. Jag föredrar själv Live, men Tracktion kommer rätt snart i version 2, och det verkar vara en rejäl uppdatering.

Vill du ha en mer traditionell sequencer som inte kostar så ohemult mycket finns Logic Express, Cubasis/Cubase SE och Digital Performer till OS X.

Jämfört med programmen ovan så är Reason mer komplett, speciellt på syntfronten, men jag tycker man kommer långt på gratispluggar och de inbyggda grejerna i åtminstone Live. (Tracktion är det lite sämre med, men det kommer förmodligen uppgraderingen att ändra på.) Köpepluggar finns det ofantliga mängder av i varierande prisklasser; där är frågan snarare vad du behöver och vad du är beredd att betala.

Jag tycker inte att du ska leta efter ett nytt "komplett paket", för jag tror inte att du kommer att hitta något som är lika bra som reason. Snarare tycker jag att du skall skaffa ett kompletterande program med rewirestöd (t ex Tracktion eller Cubase SE) så du kan fortsätta använda reason, men komplettera med lite VST-pluggar + ljudspår.

Tack för alla svar. Jag har inte hört talas om Tracktion tidigare och ska kolla in det.
Men ingen rekommenderar Logic med andra ord?
Live har jag hört bra om av kompisar som använder det när dom spelar live, men trodde det var mer gjort för just live-användande?
Mvh
Peter

Live är tänkt för livebruk, ja, men det betyder ju inte att man inte kan använda det hemma.
I version 4 så lade de till en hel del funktioner som gör det till en mer komplett lösning, framförallt då midi och plugin-instrument. Det har en hel del smarta funktioner för tex midistyrning med mera.

Att ingen rekommenderat Logic beror nog på att det finns alternativ som är billigare. Logic är en väldigt kompetent och komplett mjukvara, men ska man mest ha det som pluginhost finns det betydligt billigare alternativ. Plocka hem demosarna på Live och Tracktion till att börja med (vet inte hur det är med de andra programmen som nämnts, men åtminstone dessa två har kompletta demoversioner) och se hur det känns. Båda har dessutom Rewire, så du kan använda Reason tillsammans med dem.

1
Bevaka tråden