Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utveckling av vst-pluggar!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara höra om det är någon som utvecklat egna vst-pluggar eller liknande?
Vad är det för utvecklingsmiljö som gäller, finns det standard SDK:er som man bara
kan köra på eller hur fungerar det? Har funderat lite över att knåpa ihop något
eget lixom....

Kan du C++ (grunderna i C bör annars räcka för enkla pluggar)? Eller Obj C kanske? Vad kör du för utvecklingsmiljöer? Vilken/vilka plattformar? Vilken/vilka pluginformat är du främst intresserad av?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-26 20:42

Omd u inte vill programmera allt själv så finns ju www.synthedit.com som kan exportera som vst-plugg. Det finns ett SDK till synthedit så man kan skriva egna moduler. då borde man kunna skriva sin egen dsp-kod men använda tex GUI och sånt från synthedit (synthedits ratthantering suger dock )

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-26 21:10
Ursprungligen av psyjazz:

Vad är det för utvecklingsmiljö som gäller, finns det standard SDK:er som man bara kan köra på eller hur fungerar det?

Jag använder Microsoft Visual Studio 2003 (snart 2005) och Steinberg's VST SDK 2.3 ...

Från min tid på VST-listan vill jag minnas att det var lite meck att kompilera VST med nåt annat än Visual C++ på Windows iaf.

Det finns SDK:er för alla de stora pluginformaten, och mig veterligen bygger alla på C/C++, men jag vet att man tex också kan göra VST:er i Delphi om man så vill. Och Java kan nog gå på OS X, men då bör man nog kombinera med C för DSP-bitarna.

Om du inte har koll på DSP-kod så har det varit ett par trådar om sånt här med bra länkar...

Ohh tack för alla svar, ja har bra koll på C/C++ så jag ska ta o kolla upp Steinbergs VST sdk tror jag.
Man kan inte kompilera med någon annan "fri" kompilator typ gcc eller liknande? Måste man köra
med MS Visual Studio?

XCode är gratis och fungerar väldigt bra.. men den är enbart till OSX. Den miljön använder gcc som default och bör då även kunna kompilera VST's för windows med lite meck.

VSTSDK med mera: http://www.steinberg.net/Steinberg/Developers.asp?Langue_ID=7&loc=lMen1425

Core Audio: http://developer.apple.com/sdk/#CoreAudio

Det går nog alldeles utmärkt att använda fria kompilatorer också men det kan vara lite strul med konfigureringen. Vill minnas att det var nog struligt i VS... TobyBear programmerar ju sina pluggar i Delphi så då borde det gå med i princip vilken kompilator som helst. Kolla in kvr-vst-forumen. Där brukar finnas mycket matnyttigt. Hade en massa länkar förut med olika resurser för VST-programmering men hittar dem inte nu...
http://www.kvraudio.com/ finns ju i alla fall.

EDIT:
http://www.musicdsp.org/ har jag haft mycket nytta av också.

Psyjazz: http://www.bloodshed.net/devcpp.html

Jag har INTE provat att bygga VST:er i den, men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle funka. Det är den bästa gratiskompilatorn för Windows som jag har provat, med en helt okej (för att inte säga riktigt bra) utvecklingsmiljö också.

Jag hittade följande: http://home.tiscali.se/gali/VST/ (har nämligen också tänkt att försöka mig på en eller annan VST vad det lider...)

Bloodshed Dev-C++ verkar riktigt bra... Ska ta o tanka den
och se om man kan labba fram något

  • Oregistrerad
  • 2005-02-28 18:39

man kan göra VST-pluggar med Delphi och java oxå. Delphi är ganska omtyckt har jag hört.

Har man inte läst på sin DSP så kanske det kan vara lite krångligt. Synthedit är ett utmärkt alternativ faktiskt, man kan programmera sin egen synth helt och koppla ihop den i synthedit om man vill. skulle nästan tro att VSTi-tillverkare som tex NI har ett liknande (egenutvecklat verktyg) i stil med synthedit.

1
Bevaka tråden